Direktlänk till inlägg 8 januari 2007

Norrbottensgård.

Av Persilja - 8 januari 2007 22:49

Kan inte sova. Pirrar för mycket. Tänkte visa en "Norrbottensgård" som jag hittade på google. En urvacker med orginalveranda osv. Så snygg är INTE den vi ska se på. Den är lite sönderenoverad som så många andra hus. Men för er som inte vet vad en norrbottensgård är duger bilden. Ett sådant hus är alltid avlångt och i ett och ett halvt plan (finns kanske enplans också) och oftast röda med vita knutar. Tittar man på liknande hustyper i t ex dalarna kan man se att de är pampigare och ofta med två hela våningar. De fanns bättre tillgång till bra virke i dalarna kanske? Eller så var landskapet rikare. Norrbotten var nog ganska fattigt och eländigt förr förutom någon storbonde då. Men nu måste jag försöka sova eftersom klockan ringer strax efter 06.00 imorgon...Godnatt!

 
 
Gerda-Thyra

Gerda-Thyra

8 januari 2007 23:33

Åh, så fin "västerbottenslänga" ( så kallar jag den typen av hus ) Min mormorsmor hade precis ett sånt hus, med syrener vid ena knuten, men dörren är grön. Huset finns fortfarande kvar i släkten, och det är ju jätteroligt men jag bor så långt ifrån så jag har tyvärr inte varit där på minst 10 år...
Tycker väldigt mycket om just den här hustypen...

http://gerda-thyra.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Jojje

29 juni 2007 14:07

Fint hus...själv håller vi på att renovera våran norrborrensgård...på vårat hus är det orginal veranda. man satte ofta sniderier vid pelare och dylikt. på våran veranda är det samma sniderier som återfins i våran bys folkdräkter...det är ju lite kuligt..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6 7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards