Direktlänk till inlägg 14 maj 2009

I väntan på grönskan.

Av Persilja - 14 maj 2009 20:20

Vi som bor här uppe väntar på grönskan!!!

Det är på gång. 

Idag, ikväll, kändes det särskilt att det var på gång! Solen värmde och vindarna var riktigt ljumma. Ovant, men härligt.

Ser ni att det spirar lite grann.? Dinosaurien har precis vaknat upp ur en istid. Förvånat tittar den sig omkring.

Jag har min vana trogen börjat baxa ut allt jox jag brukar ha i trädgården. Mannen muttrar varje höst på allt som ska bäras in. Jag pyttslar ut det lite eftersom på våren, men när det ska in precis innan det ska börja snöa då ska ju allt in samtidigt och då är det kanske mindre kul. (Det mindre kul, brukar alltid falla på min man...hehheheee!)

Han muttrar över diverse möbler och lyktor och ljuskronor och speglar och kulor och buddhor och tygstycken och fan och hans moster som jag släpat fram. 

Men det är ju DET som är själva nöjet med att ha en trädgård, att man kan INREDA ute. Det är ju så ROOOOOLIGT. Plötsligt har jag flera tusen fler kvadratmetrar att inreda. Tjoooohooo liksom!!!

Årets planer stavas armeringsjärn och klätterrosor...(och inkluderar i allra högsta grad Mannen-fast det vet han inte ännu...) Kan man ge bort armeringsjärn i födelsedagspresent? Han fyller år snart nämligen....hihihi!

Ett bord till på plats bredvid den gamla rönnen, som ska få sällskap av diverse blommor och annat...

Ovanför hänger faktiskt en egenhändigt gjord ståltrådskrona, fast den är i princip omöjlig att se. Man skymtar några spegelplattor som hänger från den.Kanske framträder den bättre med grön bakgrund. Men med blotta ögat syns den bra. Det är bara kameran som har sina blinda fläckar.

Rabatten med de finaste pionerna och annat vackert har nu officiellt skyddats för monsterlabrapoodlar. (Han är helt skoningslös nedtrampare av späda skott! Men dessa trådar hindrar honom faktiskt.) Ser ni honom spana efter...ja...vadå?  Att någon ska komma hem? Eller kanske någon snygg hundflicka som ska gå förbi på vägen? Vem vet.

Vilken himla tur att vi har penséer att ta till iallafall. De är trogna hur kallt det än blir. 


 
 
Tanten

Tanten

14 maj 2009 21:16

Jag vet inte om det syns men på bilderna av dotterns rottis som finns på min blogg kan man se att en glad jycke kan fara fram tillräckligt för att göra den starkaste gräsmatta alldeles brun.

http://plasttanten.blogg.se

 
.♥:*¨¨*:♥Jempajenny♥:*¨¨*:♥.

.♥:*¨¨*:♥Jempajenny♥:*¨¨*:♥.

14 maj 2009 21:50

Vad konstigt det är att se delar av landet där det faktiskt inte grönskar än!

Mina pioner är en halvmeter höga och knopparna brister vilken dag som helst om det bara kommer lite, lite mer sol...

http://jempajenny.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persil,ja

14 maj 2009 22:01

Tanten: ska kika in och se vad ert monster lyckas med. :D

Jempajenny: Jo, du. tänk om vi åtminstone fick ha kvar sommaren längre som kompensation iallafall, men närå, den ska dessurom försvinna fortare också. Brukar försöka tänka på tvestjärtar och mördarsniglar och annat elände som ni har och inte vi. Så att vi kan tacka kylan för nåto iallafall. :D

 
camilla

camilla

14 maj 2009 22:35

hello!

Visst är det härligt attvi börjar få lite hopp om sommaren vi oxå?
Man blir ju lite smått avis när man surfar runt bland bloggar söderifrån och ser att de har full sommar, här har inte ens björkarna slagit ut. Kontraster i vårt långa land kan man säga! :)
Ha det good pernilla

http://rosahemmet.blogspot.com

 
Rosie & Harry

Rosie & Harry

14 maj 2009 22:37

vad skönt att Värmen har kommit till er:)
Här har man bara väntat på regn, men som tur har det inte kommit än.
Jätte fina bilder på tomtens delar
Ha det gott kjamen

http://bearclaw.bloggagratis.se

 
Helene

Helene

14 maj 2009 22:51

Det går utmärkt att ge bort armeringsjärn...tänk om någon ville ge det till mig - helst ett helt galler eller fler!
Håller med Jempajenny om att det ser konsigt ut att se delar av landet som inte grönskar än....känner mig så lycklig för att jag bor just här...jag hade längtat mig ihjäl efter våren.

http://www.bloggagratis.se/djurhomeopati

 
Ingen bild

Katarina

14 maj 2009 23:20

En dam i Jokkmokkstrakten(med tyskt ursprung) odlade vitkål och andra grönsaker och fick fint pris för att ha kunnat odla fram lite mer ovanliga sorter än vad breddgraden tillåter,(pust) sa nånting som tröstar mig än i dag när jag tycker vintern är FÖR trälig å lång, nämligen att kylan mycket riktigt tar kål på div. ohyra, mögel osv. så vi SLIPPER använda bekämningsmedel och kan därför odla mer biodynamiskt ren mat.Hon byggde med halmbalar upp drivbänkar så att solen värmde jorden redan innan all tjäle släppte.Hon löste problemet. (men jag tycker iallafall att sommarn´kunde vara lite längre)=D Här är det musöron i björkarna.

 
Ingen bild

Katarina

14 maj 2009 23:36

Måste kanske tillägga att den odlande damen inte hade nåt växthus, jo nåt, men det var till blommorna.

 
Ingen bild

Marte

15 maj 2009 00:57

Så fint med stemorsblomstene -som vi kaller det over grensen;) det skal jeg også ha på balkongen, siden jeg ikke er så heldig og ha hage enda. Så fint det hvite bordet var!

 
Therre

Therre

15 maj 2009 05:58

Hur kallt tål penséer?

http://www.therre.se

 
Ingen bild

Persil,ja

15 maj 2009 06:28

Camilla: Ja. Ääääntligen får vi vara med!!!!

rosiearry: Ja, nu verkar det ha lossnat...

Helene: Ja, just de där gallrena är det jag menar...undrar om de är dyra...?

Katarina: Jag vet precis vem du menar! Hennes trädgård har ju varit på Gröna Rum till och med. Det är ju möjligt att odla det mesta eftersom vi har så ljust. Och kylan kan man lura. Mitt intresse är dock inte så stort att jag skulle klara av en trädgård som tog all min tid. Men kanske när man blir äldre. Hon har ju rätt , många sjukdomar saknas här. Kylan gör gott. Fast om klimatförändringarnan fortsätter så får vi varmare vintrar och då klarar sig allt fler arter som vandrar uppåt. Och det blir inte automatiskt varmare somrar, nej, regnigare somrar hör ihop. Så vi måste stoppa klimatförändringnarna!!!! Var i länet är det du bor? Vi har också musöron.

 
Ingen bild

Persil,ja

15 maj 2009 06:30

Marte: Fint namn på penséerna. Jag får de att blomma fint hela sommaren genom att noga nypa bort de redan blommade. Annars ägnar växten kraft åt att sätta knopp och blomningen avtar.

Therre: Jag har hört -12 grader. Vet ej om det stämmer men de tål iallafall frost, de blir bara "krispigare".

 
Ingen bild

Nannas matte

15 maj 2009 07:15

Jaa, det är härligt att våren är relativt tidig här, speciellt i år men till gengäld skulle jag gärna flytta norrut december-februare då det är grått, slask och smutsig, vått hund här!!!

 
Gry

Gry

15 maj 2009 07:48

Tycker det är så härlit att se en tvättlina full med tvätt! Ser somrigt och bra ut. Har inte så bra möjligheter till att hänga upp lina i vår trädgård, men en torkställning lär det bli. Älskar doften av nytvättade kläder som hängt ute ;-)

Kram

http://www.nyagry.blogspot.com

 
Annica

Annica

15 maj 2009 08:44

Ja, det är väl underbart när man kan "flytta ut"! Tur vi har en stuga med stor trädgård, för någon egen gräsmatta där vi bor, har vi inte. Och jag har så mycket PLANER för hur där ska se ut i sommar! Det ska bli så ROLIGT! Vi funderar på att tillverka en "riktig" grillplats bl.a ...

http://annicapannicka.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persil,ja

15 maj 2009 08:59

nannas matte: Ja, det är tur att vi har vår fina torra rena snö iallafall-annars skulle det inte vara rättvist! :D

Gry: Tvättlina är för mig det vackraste trädgårdssmycket. Men torkvinda är också vackert. Det är just den rena tvätten som är vacker. Det är sinnligt och ett tecken på kärlek och omsorg på nåt vis.

Annica; Det är så tufft med riktiga grillplatser. jag drömmer om en teglad sådan pjäs nånstans i trädgården. Grannen har en cementring och fyra bänkar runt där det has fest ofta. Skitmysig idé. Det campar på gården liksom. Det är så mysigt att höra deras gitarrklink och skratt och surr på fina sommarkvällar. någon kväll ska jag nog bjuda in mig...:D

 
Mynta

Mynta

15 maj 2009 09:12


...är det du eller något av barnen som satt ut dinosaurien i rabatten?
Gissar att det är du. Knasboll.
Skrattade i alla fall gott åt din bildkommentar!
Dinosaurien ser liksom så "förvånad" och påkommen ut också; som om han (?) tänkte
"Och hur fan hamnade jag här, då...?"

Fniss.

Och för att inte tala om det svarta krulliga rabattmonstret några bilder ner - honom skulle jag gärna velat kramats och pussats med...kan man inte få låna honom nån gång?
Skicka honom i en toarulle eller nåt...?

http://livetenligtmynta.bloggagratis.se

 
Gry

Gry

15 maj 2009 09:18

Kul att du älskar tvätt. Kolla in till mig så älskar du det kanske ännu mer? (nytt inlägg sen du kommenterade, så det är inte Flicr. nu)

//Gry

http://www.nyagry.blogspot.com

 
susanne

susanne

15 maj 2009 10:25

här har knopparna brustit ut.. så snart har du det med.. grönskan :)

http://supermamman.bloggagratis.se

 
Henrietta

Henrietta

15 maj 2009 12:38

Vad härligt att ha en hel trädgård att inreda!!! JAg inreder min balkong så smått. Välkommen inte vet ja :o))

http://henriettaspyssel.blogspot.com

 
Henrietta

Henrietta

15 maj 2009 12:39

Välkommen in! skulle det ju vara :o))

http://henriettaspyssel.blogspot.com

 
flickanochtanten

flickanochtanten

15 maj 2009 13:55

så fin blogg och så sprudlande av ideér och färger! jag blir nästan lite yr av allt.
så många tack för din lyriska kommentar hos mig! du är hjärtligt välkommen tillbaka. kram!

http://www.flickanochtanten.blogspot.com

 
Ingen bild

Stora E

15 maj 2009 17:39

Hmmmm, armeringsjärn i födelsedagspresent... Jag vet inte riktigt om det är ok ifrån en som ojat sig så över gula blommor... ;)

Kram ifrån ett VARMT och soligt Kiruna!

 
Ingen bild

persilja

15 maj 2009 18:52

Mynta: Jag...och han/hon/den har stått där hela vintern och upplevt istid. Och jag har varit road av det. ska försöka pressa in han i en toarulle. Iaf svansen.

Gry: Ska kika in!

susanne: IDAG slog de ut! Medan jag städade garaget!

Henrietta: Kommer!

flickanochtanten: Tack jag kommer så gärna!

Stora E: Du har så rätt. Jag har inte mage att komma med armeringsjärn. :D Inte en renoveringsbok för gamla hus heller och inte en "så köper man presenter till sin fru" heller. nä, jag ska nog tänka helt Oegoistiskt och verkligen visa hur man ger presenter...eller nåt...
Vänta nu, ännu en baktanke. Jag måste nog lära av mannen och koppla mig fri från alla planeringar och komma med nåt som motsvarar gula blommor, alltså bara en present utan baktankar (och tankar öht). hahahaha!!!! vad skulle det nu kunna vara. Komma på det utan att tänka...det är ju ursvårt. :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards