Direktlänk till inlägg 2 januari 2009

Golvdrömmar.

Av Persilja - 2 januari 2009 09:14

Omröstningen på Sköna Hem pågår fortfarande. Jag har 50 procent av rösterna och hoppas väldigt mycket på vinst. Jag trodde röstningen skulle pågå under december månad, att det skulle vara klart i och med januari men det går att rösta ännu så jag vet inte när de bryter. Jag är jättenervös! Jag vill så GÄRNA vinna.

Funderar nu på att köpa ett golv för vinsten isåfall. Om det nu går. Vår hall har världens tråkigaste murrigaste plastgolv. I lilla hallslatten mellan kök och vardagsrum finns inte ens ett helt golv. Där har förra ägarna slitit bort plastmattan och sågat upp golvet och lagt tillbaka (vid ett rörläckage) så där är bara smutsig uppsågad spånskiva som golv. Jag har alltid en trasmatta över. Jag vill ha ett rött och vitt rutigt golv. Jag vill att hallen ska skrika HEJ! när man kommer in. Inget diskret hej utan ett högt och glatt HEEEJ!!! Det kommer den att göra med rött och vitt rutigt golv, röda garderobsdörrar och vita väggar.

(Hm, det var bara det där med att måla dem som jag fortfarande inte har ork till...)

Men OM jag nu vinner 5000 kronor på Colorama och OM jag nu får välja bland deras golvsortiment så skulle jag vilja ha deras linoleum golv. Den röda rutanhar en okej röd nyans men den vita är mer beige än vit.


 


Men det kanske kan funka ändå. Kontrasten mot den röda kanske gör att man uppfattar den vit? Helst skulle jag vilja ha de där riktigt skarpa kontrasterna i det röda och vita men då blir det plastgolv och det vill jag inte lägga in i vårt friska trähus som doftar så gott av friskt trä. Vill hålla mig så mycket som möjligt till naturmaterial.

Älskar rutiga golv. Såg en annan bild på linoleumgolv när jag googlade och där verkade det finnas vit ruta.

Jättefint förutom den fula svarta mitt i alltihopa. Den smutsar ner det röda på nåt sätt.

Jag har ju tänkt att jag ska

måla köksgolven så småningom. Har lekt med tanken att måla dem rutiga i milda kontraster typ grönt vitt eller ljusblått vitt eller grått vitt. Men så såg jag detta. Det är ju en kul idé.

Why not?     


 
 
Johanna

Johanna

2 januari 2009 10:19

Det grön-röd-vita är helt klart snyggast tycker jag!! Hoppas att du vinner!!
God fortsättning//Johanna.

http://pantarholmskajen.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Ming Ching

2 januari 2009 10:31

O om du inte får köpa golv för pengarna (som vi givetvis hoppas att du vinner) så kan du alltid MÅLA golvet röd/vit-rutigt! Fast då måste man ju ha nåt underlag att måla på förståss...

 
Ingen bild

Persilja

2 januari 2009 10:34

Johanna: Ja, det är ljust och fint.

Ming Ching: Jo, fast målat plastgolv håller så kort tid. Det släpper rätt bra. Dessutom är det gamla plastgolvet bubbligt och lossnat i kanter och så så det skulle faktiskt kännas fräsch att få lägga nåtgot nytt. Men måla rutigt ska jag i köket. Det får nog bli nåt som matchar det rödvitrutiga eftersom de golven möter varann. Kanske rosa vit rutigt? :D

 
maloppa

maloppa

2 januari 2009 11:16

Håller tummarna för allt jag kan. När vi flyttade in för fyra år sedan var badrummet nere nyrenoverat och där har vi ett diagonalrutigt klinkersgolv i en ljus grön nyans och vitgråa plattor. Hade kanske inte valt just de färgerna men jag gillar det ändå på något sätt, antagligen för att det är så fräscht. Det rödvita låter precis som en välkomnande "Persilja-hall", jättefint. Håller med om att det inte ska vara svart i, det tar udden av det röda. Annars var det golvet längst ner jätteläckert, frågan är ju bara hur länge det håller med hund och en massa barn? Blev såååå inspirerad av dina snygga HM fynd att jag får rafsa fram katalogen som kom häromdagen....

http://maloppas.tradgardsblogg.se

 
Ingen bild

Anna

2 januari 2009 11:39

Jag har svartvitt rutigt golv hemma i mitt kök och det är väldigt opraktiskt för allt allt syns på det, minsta lilla skräp. Jag var också kär i rutugt golv men ville bara upplysa om det.

 
susanne

susanne

2 januari 2009 11:50

det nedersta golvet är bara såååå vackert---
hoppas du vinner!

http://supermamman.bloggagratis.se

 
elaina

elaina

2 januari 2009 12:33

GOTT nytt år Själv!
"KärboMaken" har ju haft sitt originalgolv rutmålat tills ifjol då han la in mörk grafitgråsvart matta (skitsnyggt b.t.w.)
Ska höra hur Han gjorde, har för mig att Han lacka med golvlack över? Fast det förutsätter ju att man kan/lyckas hålla det barn/hund å myggfritt under tiden man donar. Å travande hundklor kanske repar upp allt jobb som lagts ner, hmmm, ber att få återkomma med tips från Coachen...
=o)

http://elaina.bloggagratis.se/2008/12/31/1240352-g

 
Pippi

Pippi

2 januari 2009 13:19

Röd- och vitrutigt låter jättefint i en hall. Det ger en himla massa energi! Tyckte att det mönstermålade golvet var underbart, men skulle aldrig ge mig på att måla det :) Å andra sidan är ju du inte jag ;)

http://langstrump.wordpress.com

 
Tant Grön

Tant Grön

2 januari 2009 14:35

Åh det där vita golvet med grönt rutmönster och gulliga röda blommor på, blev jag bara helt störtförälskad i. Varför har jag inte trägolv i köket?

http://valkommenhemtilltantgron.bloggagratis.se

 
Lotta

Lotta

2 januari 2009 15:19

Nu har jag lagt min röst på dig. Lycka till!!!

http://lottabruhn.typepad.com

 
Ingen bild

maria

3 januari 2009 10:35

såg ett golv i en bok tror jag som var ljusblått och vit
rutigt,super fint!!skulle passa perfekt i ditt kök.
boken heter nord ljus och inhandlades när jag fick för mig att ha allt vitt och ljust,vilket jag inte kunde hålla förståss.
men det är en rätt härlig bok även om man diggar färg.
kram

 
Ingen bild

Persilja

3 januari 2009 10:55

Maloppa: Lät snyggt! Snälla mejla bild-älskar att se sånt som jag fått beskrivet!!!

Anna: Jo, jag har hört det, både svart och vitt är ju känsliga färger. Men kanske då ljusbeige och rött sväljer mera smuts utan att det syns??? Eller ska jag kanske välja ett helt rött golv? Hmmm....Tack för varningen! Hatar ju att dammsuga!

Susanne: Jo, det är fint.

Elaina: Väntar med spännign på mr Målarmästare!

Pippi: Nej jag är också tveksam inför just det målningsarbetet...

Tant Grön: Visst är det najs!

Lotta: TACK!!!

Maria: JA! Jag har den boken soom min bibel. Det är ju inte "vitt lantligt" på nåt sätt i den boken. Det är vitt och pastell och vackert som tusan och PERSONLIGT. Inte inrett efter mall. Så även om det är mer färg hos mig är den boken min toppfavorit. Har tyvärr inte ännu unnat mig deras nya bok. Den sägs också vara bra. Har du sett den? Nordliv tror jag den heter...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards