Direktlänk till inlägg 24 december 2008

Goooood Juuuuul alla trogna och otrogna läsare!

Av Persilja - 24 december 2008 00:35

Jamen ta mej tusan. Huset är helt okej städat. Knäcken kokad. Skinkan griljerad. Laxen och äggen upplagda. Rödkålssalladen bankad och kryddad och klar. (10-åringen som varit behjälplig med matlagningen hela kvällen skrattade förtjust då jag läste receptet på rödkålssalladen; "banka rödkålen med knytnäven". -Jippie tyckte han. Det var matlagning med lite humor. Han bankade som om det var hans värsta fiende...

Morotssalladen sockrad, senapsfrörostad och perfekt med sin chili och youghurt och citron, nougaten inpackad i smörpapper, apelsinerna på kylning, prinskorvarna inhandlade, köttbullarna och Janssons har mamma ombesörjt. Brunkålen är säkerligen kokt och underbart god, min skånske pappa har sett till det. (Eller han föredrar nog efter 50 år i Norrbotten att kallas "min norrbottniske"(skånskättade) pappa.)

Det är julafton redan men allt är klart. Lite köksstädning innan gästerna kommer men det är bara min syster med familj och mina föräldrar så det är så lugnt det kan bli. De ser FÖRBI eventuellt stök. 

Granen är hämtad och klädd.

Min käre make skulle absolut hämta gran på vår skogstugetomt på vår sommarstugeö och jag hade så gärna också följt med men så idag hade vi massor att stå i så vi valde att dela på oss. Han tog strapatsen över isen till stugan med såg och yxa i högsta hugg, mol allena. Jag tog staden med alla tusentals människor och plånboken i högsta hugg. Gissa vem som var mest nedvarvad när vi möttes hemma. Han som endast mött en flock orrar eller jag som mött tusentals sista minuten kunder?

NU sover hela min familj. Pommac på mattan här bredvid. Granen som maken hämtade var den pampigaste och yvigaste vi någonsin haft. Vi var tvungen att fälla ihop slagbordet med datorn och symaskinen som var tvungna att flytta på sig under julhelgen. Granen tar massor av plats.

Fin var den. Superfin. Men att fota en  gran med vår kamera är ingen lätt match. Kameran gör sällan rättvisa.

Hursomhelst. Klapparna lade vi under granen i sedvanlig ordning. Pommac var duktig och kikade bara intensivt på sina paket. Men plötsligt efter flera dagars plåga sökte han upp sitt paket bland alla andra. (Betänk att han inte läser utan luktar till sig sitt paket.) Jag klarade inte av att vara arg på honom utan lät honom behålla sin triumf.

Han slet upp paketet och började tugga på tuggbenet som det innehöll.

Paketet med hajen som piper har vi lagt högt upp för säkerhets skull. Det får han av tomten i morgon. Det blir succé, det vet jag. 

Han ligger nämligen mest hela tiden framför sitt kära paket och väntar. 

Ser ni den mörka skuggan där till vänster? DET är vår Pommac, som trånar efter sin andra julklapp. 


 
 
Cathrine

Cathrine

24 december 2008 06:52

I dag falt jeg bare innom bloggen din, og det var et utrolig hyggelig første møte! Hvilken fin blog du har, her titter jeg nok innom igjen :o)
God jul!

http://cboerdal.logspot.com

 
cecilia löfholm

cecilia löfholm

24 december 2008 07:19

Ha en underbar och mysig jul!
Kram cissi

http://zizzi-zizzi.blogspot.com

 
Synne

Synne

24 december 2008 07:37

Hej min favorit Persilja.
Ser att granen är hemma och knäcken kokt.
Härligt.
Det blir jul i år med.

Sitter här och ser på Pommac. Han är en helt underbar jycke tycker jag.

Men nog om det.
Det jag ville, var bara det här....

GOD JUL på er allihopa.
Juleklems Synne.

http://nabolandet.blogspot.com

 
Andie

Andie

24 december 2008 08:33

God Jul på er! Hoppas ni får en helt underbar julafton!

http://www.upinmytree.wordpress.com

 
Anna

Anna

24 december 2008 09:02

GOD JUL på dig med!

Hoppas att du och din familj får en riktigt härlig dag!

Kram Anna

http://anna-panna.bloggagratis.se

 
Stora E

Stora E

24 december 2008 09:21

God Jul till dig också!

Kram ifrån norr!

http://www.mammanihuset.blogspot.com

 
Losarinas mor

Losarinas mor

24 december 2008 09:46

Åh, hvilket fint træ :-)
Glædelig jul til jer alle !

http://wwwkrlighedsagdelosarinasmor.blogspot.com

 
Ingen bild

Anne

24 december 2008 09:57

God jul till alla två- och fyrbenta i familjen Persilja! :)

 
linn

linn

24 december 2008 10:10

endelig ble det jul! jeg oensker deg og din familie en riktig fin jul.

http://linnmarit.blogspot.com

 
maloppa

maloppa

24 december 2008 13:58

Låter som ni får en helt underbar jul. Själv har jag jobbat inatt och ska nu på några få timmar umgås med maken o hans släkt innan det är dags att hoppa till kojs igen för att orka med en till jobbnatt. Jag har bjudit in oss till min svägerska med familj så jag kommer förhoppningsvis till dukat bord. Lite bidrar vi ju oxå med självklart men jag slipper allt stöket.
I natt byter vi julklappar på jobbet och får julbuffe av företaget så jag tror nog det blir en ganska bra jul trots allt.
Bamsejulkram till dig min bästa bloggkompis!

http://maloppas.tradgardsblogg.se

 
Annica

Annica

24 december 2008 14:55

God Jul!

http://annicapannicka.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Liskoplisko (du vet vem)

25 december 2008 00:11

Goo jul på er!
Mamma blev skitglad över väskan. I morrn drar jag till Sthlm, kommer inte tillbaka om allt går bra, annars kommer jag hem efter nyår...

 
Maria

Maria

25 december 2008 12:03

God fortsättning!

http://galtoroad

 
rosalucia

rosalucia

25 december 2008 15:43

Ni ser ut att ha en riktig kalasjul!!
Det har vi med, om än annorlunda i den hyrda stugan i finska lapplands urskogar/fjäll...
Den där morotssalladen hoppas jag du skriver lite utförligare om senare, när allt lugnat ner sig lite, den såg synnerligen intressant ut!!!
Ha det gott!

http://rosalucia.bloggagratis.se

 
Helena

Helena

25 december 2008 18:20

Hihi..., vilken ORÄTTVIS fördelning!!;)
Min man har fått för sig att han ska SKJUTA sin gran. Han brukar ta med sig hagelbössan ut i skogen och skjuta av granen vid roten..., fråga mig inte varför... Någon djup, manlig instinkt kanske!:D Vi är lite knepiga härnere i Dalsland! Hursomhelst så hoppas jag att du och hela familjen får en fortsatt skön jul och att Pommac gillade sin andra klapp lika bra som den första!
Kram Helena

http://www.svenserud.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22
23 24 25
26
27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards