Direktlänk till inlägg 23 december 2008

Den nya mandeln!

Av Persilja - 23 december 2008 10:11

Igår kokade vi knäck. I tre år har knäcken blivit för lös. I år skulle den banne mig inte bli det. Så jag kokade och kokade och kokade och...plötsligt ser jag något svart som virvlar omkring i knäcken.

Iiiiii!

Skynda skynda, hälla hälla. Knäcken blev inte för lös i år. Inte för hård heller. Men bland den vita mandeln ser man även den nya tunna flagade "mandeln", den sotsvarta. Smaken är bra om man bortser från en viss bränd kryddighet. En pikant rökt smak...

 
 
Häxmamman

Häxmamman

23 december 2008 13:18

Bra inställning, bestämde mig för samma sak, lugnt innan jul och det ser ut att bli det...

Knäcken, ja du, jag har nog aldrig lyckats och i år vette tusan vad jag gjorde för fel *Koka för länge*

BAkade samtidigt så kom min 11 åriga dotter och sa att knäcken var färdig och jag sa nej och låt knäcken koka en stund till *ldoprdg*


Efter ytterliggare ½ timme så tänkte jag varför luktar det bränt socker *Uff*

När jag tittar ner i knäckkastullen så är den alldeles svart *Urk*

Det smakade unkas av den så det blev sopkorgen, min 11 åriga dotter sa att hon kunde koka ny och vad säger då mamma *Suck*

Nej, det är farligt och varmt...

Dottern sa då att hon kokat knäck på HK i skolan, så jag lät henne göra det och gissa!!

Hon lyckades perfekt, fin färg, inte för hård, inte för lös, DEN VAR ALLDELES PERFEKT *Mamma skäms*

MIn dotter fick en stor kram och en lycklig mamma *Ler*

Många julkramar till dig och hoppas att du får en fin helg

http://stickmonster.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Lena Z

23 december 2008 14:55

Hej!
Jag kokar min knäck i mikron. 1 dl socker, 1 dl sirap och 1 dl smör (jag har flytande milda). Låt koka 8 minuter på högsta effekt (gör kulprovet). Häll i 3 msk hackad mandel klart!
Bränner inte fast och går superfort.
God Jul och tack för många trevligs stunder på din blogg

 
Ingen bild

Lotti

23 december 2008 15:39

Jag önskar dig och din familj en riktigt härlig God Jul!! Kramar från mig

 
Ingen bild

maria

23 december 2008 17:12

god jul
kramar

 
Skogshuldran

Skogshuldran

23 december 2008 17:50

GOD JUL-KRAM! från Titti

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
Lotta

Lotta

23 december 2008 22:12

Go Jul på er!

http://www.landsronningen.com

 
Tant Grön

Tant Grön

24 december 2008 00:54

God jul från Tant Grön till familjen Persilja.

http://valkommenhemtilltantgron.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persilja

24 december 2008 01:12

Häxmamma: God Jul du också!!!

Lena Z: Bra tips! Thanx! God Jul!

Lotti: Samma till er!!!!!

Maria: God Jul!!!

Skogshuldran: Detsamma!

LottA: Samma!!!

Tant Grön: Dito!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22
23 24 25
26
27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards