Direktlänk till inlägg 18 december 2008

Uppstramning! Relatera mera!

Av Persilja - 18 december 2008 09:04

Underlig är världen.

Här sitter jag och mitt värsta problem är om jag ska hinna städa mitt stora varma hus innan jul. Eller om jag ska hinna fixa alla julgåvor (obs pluralis). Samtidigt i andra delar av världen eller i huset bredvid brottas man med betydligt värre problem. Det är till och med så att jag inte har rätt att använda mig av ordet problem.

Så fort jag tänker att "nu är det jobbigt" så går min tanke till de som VERKLIGEN kan tänka så.

Allting är verkligen relativt och jag tycker det är bra om man tänker relativt lite oftare.

Se med perspektiv på tillvaron.

Jisses!

Jag har ett hus, med värme, som skyddar mot vind och kyla. Jag har mat på bordet (i överflöd), jag har man och fyra fantastiska barn, släkt och familj och vänner. Jag är frisk och mina nära och kära är friska.

So what om jag inte hinner städa eller fixa julklappar eller få fram allt julkrafs eller baka julbröd eller sy en specialgåva. So fucking what!!!

Observera: detta är en ren uppläxning av mig själv.

Det är inte tänkt att andra ska ta åt sig!

Men den där människan Persilja behöver stramas upp emellanåt!

Och ni måste gå hit för att få några perfekta julstips!!! Hahahaha!!!!

Skrattade särskilt över nötknäckarmetoden!!!


 
 
Ingen bild

Estersmamma

18 december 2008 10:13

Sk-t samma om sömmar inte är sydda eller huset inte är tipp topp, du har så rätt.
God Jul till dig och din familj.

Kram Mia

 
Helena

Helena

18 december 2008 10:25

Jaaa du..., nog är det så att det är nyttigt att sätta saker och ting i dess rätta perspektiv ibland:S Du har en härlig blogg och som själv varande fyrabarnsmor med många järn i elden tycker jag att det är lite kul att hitta likasinnade här i bloggvärlden. Ha det gott i julstöket!

http://www.svenserud.blogspot.com

 
stefan

stefan

18 december 2008 11:23

Låt ditt ostädade hus bli en en upplevelse julklapp! klart å betalt! ;)

http://stefansvedberg.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Ellen

18 december 2008 11:57

Man måste jamföra!

Forresten vant vi et digert flott pepperkakehus på skoleavslutningen i går kveld. Snakk om flaks! Og inntektene gikk til Redd Barna.

Og du, den prikkete veggen er noe av det kuleste jeg har sett!! Takk for inspirasjonen!!! :)

 
Tant Grön

Tant Grön

18 december 2008 12:21

Tycker att ditt tankesätt är sunt, inte ska man stressa upp sig i onödan, för i jämförelse med andra kanske det bara är småsaker. Men vill dock påpeka att mina problem som är stora för mig inte alltid ska jämföras med andras betydligt större problem. Mina "stora" problem är ju stora i min verklighet och andras kanske större problem är på något sätt på samma nivå som mina i deras verklighet. Vad jag försöker säga är att man ändå har rätt att tycka att livet är lite tungt ibland oavsett om andra har det betydligt värre. Men jag tror nog att jag förstår vd du menar och försöker också tänka som du. Ett annat tankesätt jag har är att allt sker av en orsak. Okej nu händer det här,vad ska jag lära mig av det? Då blir fokus på annat en just att man har stött på ett hinder.

http://valkommenhemtilltantgron.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Annika i Halmstad

18 december 2008 13:28

Jaa, det är viktigt att glädja sig åt det man har.
Samtidigt så vill man ju alltid ha mer.
Jag slits mellan - Lycklig den som nöjd är -och - Mycket vill ha mer - !!!

 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

18 december 2008 15:24

Du har så rätt Persilja! Ibland behöver man stanna upp lite och bara vara TACKSAM för det man har.
Tant Grön, jag ser att du tänker lite som jag. Andras problem blir inte mindre om jag ursäktar mig för det jag har, eller om jag lider lite mera nå´n gång då och då.
Det här med bloggar är så positivt, olika tankar kan mötas och vi kan lära av varandra!

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persilja

18 december 2008 16:34

Estersmamma: Jo, s¨å är det juh! Hoppas du mår bra!!!

Helena: Ska kika in där!

Stefan: Skitbra idé!!!

Ellen: Vilken lycka!!! vilket pris!!!

Tant Grön: Visst är det så! Nog sjuttsingen grottar jag in mig och tycker synd om mig själv en gång i månaden minst och DÅ är mina problem värst i världen, typ. Fast just idag fick jag den där känslan av skuld liksom för hur jäkla bra jag har det!!!

Annika: PRecis så kastas jag också mellan ytterligheter. OCh vet du. Det är HÄRLIGT! :D

Skoghuldran Titti: Håller med dig till fullo. I allt.

 
Ingen bild

Hemmamamman

19 december 2008 10:13

Detta inlägg ska jag läsa varje dag fram till jul:-). Är hemmamamma med 4 barn och drabbades av någon slags utmattning/stress syndrom innan sommaren och har haft det lite tufft sen dess. Stressar upp mig otroligt lätt numera och känner inte igen mig själv riktigt. Läste precis imorse i tidningen om en kvinna i Kongo som hade varit med om riktigt fruktansvärda saker och fick mig verkligen en tankeställare! Vad är det för problem jag har egentligen????
Tack för en väldigt inspirerande blogg som jag läser varje dag!
kram Åsa

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22
23 24 25
26
27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards