Direktlänk till inlägg 13 december 2008

ÄLSKADE ström!!!!!!

Av Persilja - 13 december 2008 18:31

Idag har jag alltså varit på julmarknad mest hela dagen.

Det var trevligt, men tyvärr inte särskilt många människor i omlopp. 

Mest präglades min marknad av att barnen ringde var och varannan sekund för att det var strömavbrott därhemma.

Det blev redan när jag for vid elvatiden och har hållt i sig tills alldeles nyss .Hela byn var strömlös. 


Barnen ringde och sa -Kom hem! Det är mörkt! Det är tråkigt! 

-Var är du? -Ska du vara borta hela dagen? Det är inget kul utan ström!!!

Det gnälldes och klagades. Många samtal blev det. Jag satt ju i stan med ström och kände inte riktigt deras desperation.

Men inget ont som inte har något gott med sig, vi var tvungen att köpa snabbmat när jag äntligen åkte hem. Maxhamburgare.

För att skingra den tråkiga stämningen satte jag mig sen i kandelaberskenet för att läsa högt för barnen. Något som inte händer särskilt ofta, iallfall inte när det är alldeles tyst runtomkring. Ingen tv, ingen dator som överröstade mig. 

Riktigt mysigt!!!

Jag började med att läsa ur Ture Sventon, men det tyckte de var tråkigt så jag övergick till LasseMajas dektektivbyrå. 

De lyssnade. Allihopa. (Vad annars kunde de göra?)

Tills strömmen kom.

Oj vilket jubel! Applåder till och med.

Som man saknar strömmen när den är borta!!!

Jag kände lördagskvällen försvinna i meningslöshetens tecken. Vad skulle vi göra av kvällen med bara brasan och stearinljusen och böcker...?

Nä, nog är man barn av sin tid alltid!





 
 
Mamma C

Mamma C

13 december 2008 19:13

Hejsan hittade hit till din sida feån rosa hemmet. Ja, ström kan vara jobbigt att vara utan ett längre tag. Men några timmar kan bara vara mysigt.
Kram Mamma C

http://hallonoblabar.blogspot.com

 
cecilia löfholm

cecilia löfholm

14 december 2008 07:05

Fast visst är det ändå lite mysigt när strömmen försvinner? Det blev strömavbrott när jag och min man (då var vi bara sambos) flyttade till vår andra lägenhet (vi har bott i 4 lägenheter innan vi flyttade till vårt parhus). Det var lite mysigt, vi tände alla ljus vi kunde hitta, och tog en paus i uppackandet av alla saker och bara satt och pratade. Fast konstigt nog fungerade hemtelefonen...utan ström....
Kram cissi

http://zizzi-zizzi.blogspot.com

 
Synne

Synne

14 december 2008 07:55

Försår dig.
Här går den titt som tätt.
Sist när den var borta var vi utant störm nästan ett helt dygn.
Centralvärme som går på ström.... 20 minus ute.
Saknar en vedkamin vid sådana tillfällen. Vi satt mest under filten och mös med ljus och snadder.
Nu hoppas jag det dröjer innan nästa gång.
Din dag var ju trots allt ganska bra.
Läsa med barnen och mysa, men antar att det inte var dig de applåderade åt när strömmen kom igen.
Kram Synne.

http://nabolandet.blogspot.com

 
Annica

Annica

14 december 2008 08:30

När "Gudrun" drog in över Sverige var vi strömlösa några timmar, vilket kändes jättekonstigt eftersom vi bor mitt i stan! Klockan 16.45 var jag precis färdig med disken - och då blev det kolsvart. KOLSVART! Jag visste på ett ungefär var det låg en tändsticksask så jag trevade efter den, fick trevat mig fram till ljusstakarna och värmeljuslyktorna och tänt dem. Sen satt jag också och läste för äldste sonen - tills strömmen var tillbaka och sambon och sonen ropade: "Ja! Nu kan vi se på tv!" Slut på myset... Det var ju mys för oss eftersom vi bara var utan ström några timmar och aldrig behövde frysa eftersom vi inte har elvärme.

http://annicapannicka.bloggagratis.se

 
Moster Mjölgumpa

Moster Mjölgumpa

14 december 2008 16:50

Själv är vi nästan aldrig utan ström. Mina föräldrar blir utan titt som tätt, tex. efter Gudrun. Efter tre veckor var mamma ganska less på att sitta och lösa korsord vid stearinljusets sken vareviga kväll. Mycket märlkligt tyckte hon att det kändes när hon kom in till stan och kunde tvätta händerna under rinnande vatten.

http://www.mjolgumpa.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22
23 24 25
26
27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards