Direktlänk till inlägg 22 oktober 2008

Loppisfynd och fådda ting och misslyckad virkning.

Av Persilja - 22 oktober 2008 10:10

Morgonen var lite bättre eftersom de två äldste inte skulle iväg samtidigt. Mycket lugnare!

Men några tända ljus hanns inte med och kommer nog inte hinnas med någonsin? Jo, det HAR hänt...men inte ofta. Och de gånger det har hänt har bara känts lite...ovant och konstigt.

Nåväl, igårkväll hanns det med lite ljusmys.

Det är nåt med levande ljus. Det ger ett lugn och för mig är det ett bevis på att jag hinner njuta. Jag vill nämligen inte tända ljus om det är kaos runtomkring. Det blir inte mys för mig då. Hyfsat undanplockat ska det vara. Så när det tänts ljus är det ett tecken på att det är lite ordning. Iallafall i närheten av ljuskällan.

Den gamla kistan som jag fått av god vän, har först stått bredvid öppna spisen som vedkista, sen på bron som sittbänk och förvaring och nu inför vintern har den fått komma in och då provade jag ställa den som soffbord. Problemet med alla soffbord tycker jag är att de blir belamrade med teckningar, böcker, koppar, fat, skräp och allt möjligt. Sen står de sällan still utan glider iväg då söta svarta hundar lägger sig under eller bredvid och söta barn sätter upp fötterna på dem. MEN, detta soffbord har hittills funkat bra. Ingen söt doggelito ryms varken bredvid eller under, det står kvar av egen tyngd och det buktar lite i locket så det belamras inte hela tiden. Egentligen är jag inte alls  förtjust i soffbord (tycker det ser mycket luftigare och trevligare ut utan och soffan blir mer tillgänglig utan )men det är onekligen praktiskt med ett stort. 

Känns som en permanent lösning, förutom att hos oss är sällan något permanent!

Min gamla fasettslipade loppisfyndade spegel kom till sin rätt med en gammal kista i liknande kulör i närheten och min älskade spånkorg, en favorit i mitt hem, kände sig genast mindre ensam.Och här ser ni denfuuula tapeten som måste åtgärdas snart! Antingen målar jag bara vitt eftersom det är en strukturtapet, eller så sliter jag ner den (jobbigt!) och tapetserar om hela rummet. Det lutar åt budgetvarianten...

I min spånkorg förvarar jag min stickning. Min evighetsstickning, en pläd i glada kulörer. Den stickar jag på nåt varv då och då och den blir längre och längre...

Men det går hemskt sakta.


Hur det går med min virkning? Det är så att jag fick för mig att virka en matta trots att jag aldrig lärt mig virka annat än långa snören.

Men jag är inte den som inte vågar prova.

Först blev det en volangkjol. Då var det för många maskor... Nu är det en skål, på väg att bli en skål, vilket betyder för lite maskökningar.

Jag hatar att virka. Blä!


Men jag får väl repa upp och försöka igen och igen och igen. Men är det någon som är ute och kör längs E4:an och ser en blå och rosa tråd fladdra i vinden så vet ni vad som hänt. (Det är bara jag som kastat ut skiten genom fönstret.)

Notera det asfula kaklet vid öppna spisen. Smutsbeige, precis som tapeten. Undrar hur de tänkte de som valde?

Bruna svängda ärvda soffan har fått ett rosa överkast. Den vita virkade mormorsfilten jag haft förut behövde få semester. Jag vill ju inte slita ut den i förtid. Ser ni den röda kudden i mitten av soffan?

Här kommer en närbild:

Ett traderafynd. En broderad röd yllekudde i allra finaste kvalitet och det mest smakfulla broderi jag sett på år och dag. Å, om jag iddes brodera skulle jag också välja såna här vackra motiv.

 
 
Lotten

Lotten

22 oktober 2008 10:42

Men vilken fin broderad kudde! Jag har aldrig lärt mig virka heller.... men jag tänkte pröva ;-) Antagligen kommer det bli som för dig.... och så ger jag upp...

http://ornnastet.blogspot.com

 
Marie

Marie

22 oktober 2008 11:01

Nä, den kudden var häftig. Man vill göra en själv. Ge inte upp börja med en grytlapp, rund eller fyrkantig och ha ett bra grundmönster att följa. Finns många gratismönster på nätet. Ha också koll på var varvet börja och slutar när det gäller rundvirkning, och se till så att alla maskor blir likadana. Skan den som ger sig heter det ju.......

http://adabedabloggagratis.se

 
Dockmamman

Dockmamman

22 oktober 2008 11:40

Ja, det är inte lätt att ta tid till mys när familjen vill ha kompisar och det ska åkas hit och dit...

men när barnen gått på skolan och gubben jobbar förmiddag då skyndar jag mig att göra allt som ska göras, ständer massor med ljus i tv:rummet, sätter mig med stickning, en koppa kaffe och en god bok...

Ljusen ger en harmoni och så alldeles tyst fast det är dag, många kanske tycker att jag är knäpp som tänder ljus på dagen men prova, har en doftgrej där man droppar ner någon doftolja och det sprider en ljumdoft av det man har i...

Ha det gott

http://stickmonster.bloggagratis.se

 
susanne

susanne

22 oktober 2008 12:05

det är perfekt att ge dig något se det far runt och visar på alla möjliga och omöjliga ställen var du kan ha den! Och lika snyggt var som!
ja spånkorgen är sååå vacker... spegeln perfekt till---
virkningen tar nog sig!

http://supermamman.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Tinis

22 oktober 2008 17:10

Du fick mig att skratta, det vill jag tacka allra ödmjukast för!
Kram!

 
Synne.

Synne.

23 oktober 2008 09:57

Hej vännen.
Så fint det blev med kistan som bord. Tänk att kunna utnytja saker så där. Hallspegeln kom verkligen till sin rätt måste jag säga när du placerade kistan framför.

Aha, så det är så din virkade matta ser ut hehe....
Du kan vara alldeles lugn, jag är lika bra på att virka som du, så vi kan ta varandra i hand ;D
Ha det gott nu i början av slutet på veckan.
Kramen Synne.

http://nabolandet.blogspot.com

 
kardemomme

kardemomme

23 oktober 2008 14:13

tror jeg har misset en kommentar her..Finner ikke igjen kommentaren min om hekling og sponkurv :/
Men hvis jeg er ute og kjører din vei så tar jeg med meg strikketøyet ditt inn igjen og så setter vi oss ned og hekler sammen til du får det til :)
Den sponkisten din var fantastisk flott!!
Er det et arvestykke? Koselig til oppbevaring av strikkeprosjekter da..

http://husetvedbekken

 
Lisa

Lisa

23 oktober 2008 17:21

Ta med den (virkningen) till öppet hus dagarna. Hanna har gjort flera såna mattor, hon kan visa (eller säkert göra om hon hinner) vilket du nu föredrar.

http://mittlillahus.blogspot.com

 
Tant Grön

Tant Grön

23 oktober 2008 20:43

Gu va mysigt med tända ljus. Ska genast tända ett här. Ska bara spika upp en ljuslykta först. Vänta, är snart tillbaka. Så där jah! Den där kubpallen är ju bara för läcker. Har funderat på att använda mitt traderafyndade påslakan från 70-talet till mina granitpallar, men så långt har jag inte kommit än. Det är bara på funderingsstadiet, men nog blir jag sugen på att sätta igång när jag ser din tjusiga kub :-)

http://valkommenhemtilltantgron.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards