Direktlänk till inlägg 16 oktober 2008

Ett piano.

Av Persilja - 16 oktober 2008 06:52

Ett piano.
Bara ett ynka piano!
Det är allt jag begär.
Sen har jag uppnått alla mina  materiella drömmar.
En sekretär, en kökssoffa, ett slagbord, en glasveranda och ett piano. Det har varit mina morötter I livet.

Sekretären hittade jag hos en antikhandlare i Kiruna för tio år sedan. Den var vitmålad, nätt och lättplacerad och längtan efter en sekretär hade funnits hos mig sen jag var riktigt liten. Nu skulle den bli min. Jag bestämde mig blixtsnabbt och fick hjälp att baxa in den i bakluckan och kom stolt hem med trofén. Den var skapt för vår lägenhet. Jag satt vid min kära sekretär och skrev brev och kände mig som någon romanhjältinna á la Brontë.
Kökssoffan kom några år senare. Den var mörkbrun, enkel i formen och riktigt gammal precis som jag ville ha den.  En hel sommar skrapade jag åtta olika färglager från den och slipade den och målade den prästgårdsvit med linoljefärg.
Nu hade jag fått blodad tand av att jaga objekt. Det var nu slagbordets tur att infångas. Det rätta bordet dök upp på Blocket och med hjälp av en släkting som körde lastbil åt rätt håll kunde jag köpa det gamla slagbordet som fanns i en by i Västerbotten.
Nu har jag en gammal kökssoffa, en liten nätt sekretär, ett antikt slagbord och till och med en solig glasveranda (i stugan) och det enda jag önskar mer är ett piano. Det ska vara svart, och gammalt. Problemet är bara att det inte skulle få plats. Vi rymmer det inte någonstans!

Men det är tur!

För då har jag drömmen kvar.

Mitt svarta piano kan fortsätta hägra och vara en längtan.
Alla de här möblerna representerar en speciell stämning för mig.

Jag blev inte lyckligare i längden för att jag fick slagbord, kökssoffa, sekretär och glasveranda.

I önskningarna låg mer en bild av lyckan, hur härliga samtal jag skulle ha uppflugen i den där kökssoffan. Hur bra jag skulle formulera mig vid den där sekretären, och hur goda middagar jag skulle servera på det där slagbordet.  I glasverandan skulle jag sitta och läsa böcker med en kopp te och bara njuta av fågelsången och friden.

Behöver jag säga att jag sällan sitter uppflugen i den där soffan och har härliga samtal? Eller hur sällan jag hinner sittta ner i verandan med en kopp te?

Däremot sitter jag ju och bloggar vid min sekretär, även om de tär väl mycket oromantisk teknik jämfört med att sitta och skriva en roman för hand.

Och goda middagar blir det på slagbordet. Men festmiddagar med fler än fyra gäster, då räcker inte bordet till.  
Pianot som jag trånar efter, det skulle nog inte alls användas till allsång i familjen som jag kan fantisera om. Nej, det händer nog mest i film.

I Brontefilmer.

Jag har dock kvar mina drömmar.

Om inte om.

Om bara.

Då skulle allt vara sådär som i min dröm.

Tills dess är jag rätt nöjd med verkligheten.

 
 
Nina

Nina

16 oktober 2008 08:47

Jeg skjønner så godt hva du mener med et gammelt, svart piano. Mmm. Under flere år hadde vi et sånt. Under oppbevaring for T sin mamma. Min manns søte mormors piano, som hun fikk da hun var 12 år. Et fantastisk møbel.

Nå er det sånn at jeg bor med en som er hobbymusiker - og siden dette var et gammelt piano som alltid har vært i bruk - hadde blitt stemt opp så mange ganger, endte det siste gange vi stemte det en halvtone opp eller ned i forhold til det som er standard. Det skurrer visst i et musiker sinn, spiller ingen rolle i en estetikers sinn. Da vi flyttet hit ut NEKTET mannen å ta det med seg - for han skjønte at det ikke ville bli noe nytt så lenge vi hadde det gamle.
Mannen min fikk etter hvert sitt nye el-piano - grusomt stygt!!! Men - han har stor glede av det og spiller litt nesten kver kveld. Jeg har Macen min når jeg skal rømme litt fra hverdagen, han rømmer inn i pianoet sitt. Heldigvis er det gjemt bort på "gutterommet" hans ;0). Etter å ha blitt oppbevart på en møbellåve i noen år nå, har T sin mamma hente det ned til sin nye leilighet. Så nå er det atter i bruk.

Mens du og jeg - må fortsette å drømme om svarte piaoner.....

http://dilldallsaant.blogspot.com

 
Andie

Andie

16 oktober 2008 09:09

Va mysigt och romantiskt det låter när du beskriver dessa skatter till möbler som du införskaffat. Du får mig verkligen att fundera och klura på vilka möbler jag skulle önska mig.

http://www.upinmytree.wordpress.com

 
Mamma Mia

Mamma Mia

16 oktober 2008 09:11

Härliga drömmar. Jag har ett piano och vill ha en köksoffa. Har ett slagbord från IKEA.
Har inte plats för en sekretär om vi inte gör oss av med pianot. Men jag drömmer om en vit eller ekfärgad matsalsbord. Så det lutar åt att pianot får stryka på foten men om vi bygger ett uterum så får pianot bo kvar. Jag vill ha ett uterum eftersom jag vill ha pianot kavar Ha den bra dag.
Mamma Mia

http://www.undermiastrappa.blogg.se

 
Stora E

Stora E

16 oktober 2008 09:29

Man måste verkligen träna på att känna sig nöjd. Jag tränar... Nöjd trots att vi bor i ett tegelhus, nöjd trots att vi just nu ej har plats för bokhyllorna i vardagsrummet, nöjd trots att mellanvåningen har 3 sorters golv... Lättare att vara nöjd dock när jag inser att det här är mina barns barndomshem. För dem är det här bra, riktigt bra!

Angående tyget på mina stolar; Jysk... 5 metersklipp. Billigt och kraftigt. Passar barnens pysselhörna riktigt bra! Kram ifrån en kall och halkig stad...

http://www.mammanihuset.blogspot.com

 
kardemomme

kardemomme

16 oktober 2008 09:33

Hvis vi hadde hatt et større hus ville jeg også hatt et piano..So barn lærte jeg å spille noen enkle sanger på pianoet hos min mormor..Hun hadde et stort svart høyt piano med veggfaste kandelabre på og det var nok veldig ustemt..For da jeg skulle spille stykkene mine på et moderen piano på skolen kjente jeg ikke sangene igjen hihi!! Det verste var vel at jeg synes klangen på mormors piano var myyye finere hihi!!!
Ha en fortsatt fin dag :)

http://husetvedbekken

 
Tant Grön

Tant Grön

16 oktober 2008 13:07

Va härlig du är! Det är bra, man ska ha drömmar, det är det som gör livet lite roligare, ha något att se fram emot. Tänk om alla ens drömmar gick i uppfyllelse, vad skulle man då drömma om. Nej, dröm på du, och hittar du ett gammalt svart piano så kan du ju drömma vidare om den perfekta pianostolen??? Lycka till!

http://valkommenhemtilltantgron.bloggagratis.se

 
Tant Grön

Tant Grön

16 oktober 2008 13:14

Hej igen!
När jag hade skrivit tidage kommentar funderade jag över mina egna drömmar, och det slog mig att de har varit väldigt lika dina :-) Pianot kom först, när jag var tio tror jag. Kan jag spela gudomligt, ack nej! Jag har aldrig tagit en pianolektion i hela mitt liv. Men visst kan jag läsa lite noter, så med lite övning kan jag spela vilken lättare ton som helst. Sedan kom sekretären, en ny modell, så den gick ju sönder efter tio år kanske, men då var den redan ersatt av en gammal modell från mannens föräldrahem. Den är gråvit med avflagnande färg. Innan den gamla sekretären kom in i mitt liv så kom ett slagbord min väg. Ett jätte gammalt men tyvärr också väldigt litet. Jag fick låna det av en kompis när jag flyttade hemmifrån och inte hade så mycket möbler. Sedan fick jag till min stora lycka behålla det. Det ända som inte har kommit till mig är min glasveranda, men som sagt... keep dreaming, hi, hi! Jag har ju en hel del fönster, kanske jag skulle bygga mig en glasveranda en vacker dag!

http://valkommenhemtilltantgron.bloggagratis.se

 
maria/frøkenfryd

maria/frøkenfryd

16 oktober 2008 18:54

Men drømme er jo gode at have, og måske en dag får du dit sorte piano og finder den perfekte plads til det :-)
Men jo, jeg kender det godt, og selvom man muligvis ikke får opfyldt hele drømmen om håndskrevet roman skrivnig ved sekretæren, er det nuværende alternativ slet heller ikke værst.

klem Maria.

http://marias-sted.blogspot.com

 
Peace

Peace

16 oktober 2008 20:09

OM VI HADE VETAT...! Vi som offrade vårt piano VACKERT, GAMMALT OCH SVART! Rakt ner i en container åkte det när vi flyttade. Du hade gärna fått pianot av oss sorry.

http://peacebloggagratis.se

 
Lisa

Lisa

16 oktober 2008 20:57

Men du, Hanna ville också ha ett piano och då hittade vi via Blocket och Annonsbladet tror jag att det var, flera som ville bli av med sina pianon om man bara kom och hämtade dom. Alltså man fick dom gratis! Så kolla upp det eller lägg in en egen annons.

http://mittlillahus.blogspot.com

 
Ingen bild

Persilaj

16 oktober 2008 22:10

Nina: Jo, såna där moderna Yamaha spel eller vad de nu heter...inte sjutton är de vackra!

Andie: Ja, alla har nog sina privata önskningar.

Kardemomme: Du måste alltså hitta ett ostämt piano! Som matchar barndomsminnena. Fniss!

Tant Grön: Vad lustigt att vi har så lika önskemöbler! Fast ändå inte. Det är nog Astrid Lingrens fel!

Maria: Drömmar är sååå viktiga! Att ha kvar!

Peace: Fast jag har inte plats! Att få tag i gamla svarta pianon är faktiskt inte svårt. Folk blir glada bara man hämtar dem. (Särskilt om de bor på andra våningen...hehe). PRoblemet är att jag inte rymmer ett piano. Nånstans. Men nog var det lite rått att slänga i container. Aj, ont i hjärtat!

Lisa: Jo, det är inga problem att få tag i pianon. Värre att få plats med det och att få någon att ställa upp och hämta och bära in och ut...Men mest är det en platsbrist fråga!

 
Tant Grön

Tant Grön

16 oktober 2008 23:58

Jasså det är hon som är boven i dramat. Mer fantastisk bov får man leta länge efter, hi, hi!

http://valkommenhemtilltantgron.bloggagratis.se

 
Synne

Synne

17 oktober 2008 08:36

Att ha en dröm är inte de dummaste kan jag säga.
Du skrev så fint i det här inlägget.
Kram mig.
Synne.

http://nabolandet.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards