Direktlänk till inlägg 14 oktober 2008

Färgstark nordisk sval galenskap???

Av Persilja - 14 oktober 2008 21:46

Lulu skötte sig bra. Och vad påklädd hon var!

Därmed slutar jag klanka på henne!

Jag är inne i min "orolig/osäkerstilperiod". Den kommer med mycket jämna pmsmellanrum.

Så var det dags igen.

Jag älskar det som är subtilt vackert. Nordiskt blont. Sommarkänsla året om! Som detta. (Lånad bild!)

Ljust, smakfullt, enkelt, funktionellt och vackert.

Men samtidigt älskar jag det HÄR: (Lånad bild från Living etc)

Färgstarkt, personligt, härligt och galet.

Och så gillar jag det riktigt skruttiga med gamla slitna möbler och avskavd färg.

Vita så kallade shabby chic stilen har jag däremot aldrig fallit för. Den med vita möbler, vita överdrag, änglar och glasklockor och silverarrangemang. Ofta ett par skridskor som pynt också. Den stilen är alldeles för pyntad för min smak. Och vit. Däremot kan det vara skoj att se såna hem ibland. Jag fascineras av att de kan hålla stilen så genomfört! 

Nä, FÄRG måste jag ha!

Funktion ihop med form och massor av personlighet, det är ledorden. Men vad är då min personlighet? Vår personlighet.

Ja, det är det som med jämna mellanrum dryftas i min hjärna.

Jag vet.

Jag tänker alldeles för mycket.

Men det roar mig. Och oroar mig.

Och någonstans kanske jag slipar min stil och min smak.

Och hamnar där JAG är. Kanske ligger min "stil" mellan färgstark galenskap och nordisk svalhet?

Jag är ingen stil utan en blandning av olika stilar.

DET om något är väl personligt?

SE, så bra resultat det blev av mitt tänkande!

Jag tänker alldeles för lite!

 
 
Lyck-Annas

Lyck-Annas

14 oktober 2008 22:27

Förstår precis vad du menar. Är själv förvirrad över stilen jag har omkring mig. Trivs med färger men känner mig lugn i ljusa toner. Det enda jag verkligen är säker på är att jag blir stressad av stök och för mycket grejor - men de verkar aldrig försvinna.
Har ej tittat på Lulu. Har suttit och sänkt priser i min lilla webbutik. Tyvärr har jag inget diskställ kvar...

http://lyck-annas.blogs.se

 
agata

agata

14 oktober 2008 22:31

Ja! Färg! Det tycker jag om! I kombination med lite nordiskt blont på lämpliga ställen.
Lustigt hur man uppfattar stilar - jag skulle säga att shabby chic egentligen är mer en kombination av ganska sparsmakad Carl Larsson-stil med slitna kanter och lite industridesign.
Den här lullull-stilen som har blivit populär nu är mer en kombo av farmors pyntstil och franska överdekorerade hem fast utan färg. Och det kan verkligen bli för mycket pynt och för lite färg! För lite flamingos, helt enkelt! ;-)

http://agata99.blogspot.com

 
Kaspara

Kaspara

14 oktober 2008 23:39

Akkurat sånn har jeg det og! Jeg elsket begge bildene. Husker godt jeg har sett det øverste i et boligblad, og at jeg likte det jeg så. Det farvesterke badet er helt herlig og gir meg en boblende følelse. Elsker slike farver. Jeg liker begge deler, og det er ikke alltid lett å bli enig med seg selv om hva en liker best.........God natt! Klem fra Kaspara

http://kasparasregnbue.bloggagratis.se

 
Clara

Clara

15 oktober 2008 07:49

Du är för go du!
jag vet exakt vad du menar...jag gillar också det nordiskt blonda men går samtidigt igång på färger. Hittade en sida och kom osökt att tänka på dig....en morgonpresent från mig...vassego!
http://www.apartmenttherapy.com/contests/2008/fall-colors/

http://claraslinneskap.blogspot.com

 
Lotten

Lotten

15 oktober 2008 08:28

Jag håller med! Färg skall det vara tycker jag! Jag fashineras av de vita hemmen men skulle aldrig kunna leva så! Härliga inspirationsbilder du bjuder på!

http://ornnastet.blogspot.com

 
kardemomme

kardemomme

15 oktober 2008 08:39

Jeg er nøyaktig sånn jeg også..Vi ha begge deler og helst samtidig..Når jeg er inne i en fargesterk periode lengter jeg brått til den lyse hvite stilen og når jeg er der vil jeg ha inn fargene igjen sukk!!
Men noen justeringer i form av nye putetrekk og litt maling kan gjøre stor forskjell..Konklusjonen er at du definitivt ikke er alene om valgets kvaler :D
For øyeblikket angrer jeg på min lilla sofa og vil ha den hvit igjen :/ Kanskje det ender opp med at jeg må kjøpe ei tønne med klorin..Huff! Her framstår jeg som DET vinglete miljøsvinet..Men man får ikke lenger kjøpt løse trekk til den sofatypen æsj!! Ønsker deg en fin dag! Klem fra Oslo i morgensol :)

http://husetvedbekken

 
Annica

Annica

15 oktober 2008 08:56

Tyckte också att Lulu skötte sig bra! Hon är nog världens trevligaste tjej, men jag har svårt för att höra vad hon säger - inte för att hon pratar otydligt (för det gör hon ju inte) utan för att jag är upptagen av att stirra på hennes läppfärg!

http://annicapannicka.bloggagratis.se

 
rosalucia

rosalucia

15 oktober 2008 09:26

Vilken otroligt HÄFTIG toalett!!! Den hade jag verkligen velat ha. Vilket uppvaknande man skulle få varje morron....
Jo,Färg MÅSTE man ha!!!
Kan ibland känna en längtan efter det där vita, svala, avskalade..bara för att man blir så less på allt stök å alla grejjer..hm...men sansar mej snabbt, å inser att stöket ju inte skulle försvinna för att väggar å möbler var vita...snarare skulle det synas ännu mer å irritera...då är det bättre att det liksom smälter in i röran. Jag /vi är nog inga "vita" personer...fast jag kan tycka att det är väldigt vackert!!
Svårt bara att tro att det bor nån i de hemmen....

http://rosalucia.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards