Direktlänk till inlägg 6 oktober 2008

Soppa och konst till bords.

Av Persilja - 6 oktober 2008 22:20

Har en grön gammal plåtbricka som är jättefin förutom att den stått på en het platta och fått en brännskada. Har länge tänkt göra nåt åt det och idag kom idén till mig. Hade en favoritaffisch av Leonardi Da Vinci som inte hängt uppe på nån vägg på ett tag. Dessutom hade jag färdigblandat tapetklister sen väggträdet jag gjorde. Så då klistrade jag helt sonika fast affischen på brickan. Det blev skitbra!

En riktig rokokobricka. Det ser ut som en dyr antik klenod!


Blev inspirerad av Mynta som blev inspirerad av mig att laga en thailändsk kycklingsoppa idag. Tom Ka Gai.  Den är så god!

Ni måste prova.

Man fräser purjo och kyckling och chili. Slår på vatten och låter puttra. Idag hade jag ingen färsk chili så jag lät löken och köttet fräsa med ingefära och chili i kryddform. Efter ett tag slår man på en burk kokosmjölk, den feta sorten. Låter puttra vidare några minuter. Häller på en rejäl dos Fish Sauce (finns bland thailändska ingredienser på affären), sockrar med brunt farinsocker, någon dryg tesked och precis innan servering lägger man i några skrurna tomater, (stora bitar) som bara ska bli varma. Riv en lime och strö över. Det blir så gott med alla smaker som möter varann. Det går absolut säkert att ta quornbitar istället för kyckling, eller kanske kikärtor eller linser. Den är så matig i sig själv så köttet är inte nödvändigt. Men fishsaucen, sockret, chilin och limen får man inte hoppa över! Smaklig spis!

 
 
Lucia

Lucia

6 oktober 2008 22:36

Men guuuuud va gott det verkar! Det här ska jag absolut prova med quorn istället för kött. Soppa är verkligen härlig mat och lätt att göra. Brickan blev ju skitsnygg! Du sätter alltid en massa griller i mitt huvud :)

http://www.lucia.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persilaj

6 oktober 2008 22:44

Lucia: Det är bra det att du får griller i ditt huvud. Det ska man ha! :D

 
Anitha

Anitha

6 oktober 2008 23:10

Vad läckert! Och grytan verkar jättegod, den måste jag nog prova vid tillfälle :)

http://femman.bloggagratis.se

 
Lisa

Lisa

6 oktober 2008 23:11

Så snyggt, du är så clever!
Men du den här Fish Saucen, som du tidigare tipsat om. Är det inte lite äckligt med fisk i en kycklinggryta. Eller smakar den inte fisk?

http://mittlillahus.blogspot.com

 
Mamma Mia

Mamma Mia

6 oktober 2008 23:24

Hejsan
Nu har jag gjort det, öppnat en blogg eller startat eller vad det nu heter. Kul men jag förstår att det tar tid att sköta om en blogg. Hur skall jag hinna med allt annat?
Ditt recept skall jag ta mig en närmare titt på. Hälsningar Mamma Mia

http://www.undermiastrappa.blogg.se

 
Andie

Andie

7 oktober 2008 00:36

Brickan blev jättefin! Du är så kreativ!

http://www.upinmytree.wordpress.com

 
Ingela

Ingela

7 oktober 2008 06:23

Brickan blev skitläcker!
Synd jag har hett bort alla plåtbrickor som var sunkiga, det här var en bra idé att göra istället för att fylla på sopberget.

http://crosscreekrapids.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persilja

7 oktober 2008 07:00

Anitha: Gör det!

Lisa: Nej , det smakar inte fisk, bara salt och...ja...jag vet inte riktigt...kanske fisk...men det passar. Iallafall i thailändsk mat. Det smakar......THAILÄNDSKT!!!

Mamma Mia. Men så kul! Ska kika in snart!

Andie: Thanx!

Ingela: Ja, men kanske tog någon annan hand om dem!?

 
SerineX

SerineX

7 oktober 2008 07:26

Brikken ble virkelig kjempefin! Smart tenkt.

http://www.fliff.weblogg.no

 
Synne

Synne

7 oktober 2008 07:30

Hej vännen.
Så mycket som hänt de sista dagarna.
Jag kan hålla med dig om den där olustkännslan när någon man känner inte vill tala om att de läser bloggen.
Undrar varför de inte vill det?
Men jag läser och skriver en hälsning ialla fall.
Ha nu en fin dag Persilja.
Kramen Synne.

http://nabolandet.blogspot.com

 
kardemomme

kardemomme

7 oktober 2008 08:00

Så fint det ble!!!! Smart ide ;) Så får man brukt ting som bare hadde stått der fordi de er ødelagte..DET liker jeg :))
Gryta sr veldig god ut! Jeg elsker både Thai, marokkansk og indisk mat..Takket være alle våre spennende innvardrerbutikker har vi tilgang på all verdens råvarer og krydder i vår del av verden..:))
Ha en fin dag videre :)

http://husetvedbekken

 
Dilldall-Nina

Dilldall-Nina

7 oktober 2008 08:30

Jeg lar meg Persilja-inspirere! I kjørte jeg 13 mil til Stoff og Stil - for å kjøpe bollfronsar ;0). Kjøpte mer retrostoff på Fretex. Vi var ute på jentetur for egentlig å shoppe litt vinterklær til en datter som har vokst og vokst og som nesten ikke hadde klær i skapet sitt også. Man kan jo ikke BARE bruke mammas klær da man er 12, jeg skjønner det ;0). I tillegg har jeg malt en gammel "pall" jeg hadde rød - jeg synes den du har med hvite prikker på er så fin! Sukk. Hermegåsa meg ;0).

Fy søren så "smashing" det brettet ble!

http://dilldallsaant.blogspot.com

 
Mari

Mari

7 oktober 2008 08:38

Det ble skitbra, helt enig i det :)

Jeg er så glad i bloggen din Persilja. Du er en racer på å finne opp nye ting, og hver eneste dag inspirerer du meg på et vis! Go girl!

http://www.maris-fargerike.blogspot.com

 
Ingen bild

Persilaj

7 oktober 2008 08:44

SerineX: Tack! Idag ser jag dock att delar av papperet lossnat...plåten kanske inte var den bästta underlaget. Måste nog göra om...

Synne: Du är ju kommenterarnas mästarinna!

Kardemome: Me too, älskar marockanskt, indiskt och thailändskt!

Dilldallnina: Åh, Lyllo som fick åka till Stoff och Stil1!!!!!!! Var det ett mecka???
Bollfransmecka?
Klart dottern måste få nya kläder! Hahaha!

Mari: Tack för dina snälla ord!!!

 
Kaspara

Kaspara

7 oktober 2008 09:16

For en ansiktsløftning!!!!! Herlig!!!
og en utrolig flott ide!
Den thailandske kyllingsuppen vil jeg prøve meg på. Kjente at jeg fikk vann i munn nå...
Ha en fin dag! Klem fra Kaspara

http://kasparasregnbue.bloggagratis.se

 
Annica

Annica

7 oktober 2008 11:00

Vad fin brickan blev! Den där soppan verkar väldigt god! Ska testa den någon dag, jag som är så hemma i köket... *Harkel! Host!*

http://annicapannicka.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Anne

7 oktober 2008 14:49

Det blev ju supersnyggt! Bilden passer perfekt till formen på brickan.

 
Mynta

Mynta

9 oktober 2008 08:01

Så bra färgen på brickan (ramen) passar till Leonardomålningen - jättefräckt!

Jaså, det var chili i torkad form som gav din soppa den där gyllene, härliga färgen!! Min kändes ju riktigt blek, när man jämför våra bilder...vet inte om du läst mitt svar på din kommentar hos mig, men jag fick inte fram den där berömda hettan eftersom jag var alltför ambitiös med rensningen av den färska chilin! Men denna soppa ska jag göra fler gånger - den blev jättegod!! Såg du förresten att jag hittade ekologisk kokosmjölk?? Lite kul, tyckte jag!!
Kramar!

http://livetenligtmynta.bloggagratis.se

 
Anna

Anna

10 oktober 2008 12:50

Den grytan måste jag prova, hade tänkt göra något med cocosmjölk idag så det passar bra

http://anna78.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards