Direktlänk till inlägg 25 september 2007

Tisdagstema-Gammal.

Av Persilja - 25 september 2007 11:27

Hittade en underbar gammal vävstol i det gamla härbret. Härbret är från 1700-talet, kanske till och med ännu äldre och när man går därinne känner man historiens vingslag!!! Allt är orört!

Den gamla vävstolen är säkert 100 år och tyvärr nedmonterad. Men tills jag får

1. Någon som kan montera en gammal vävstol.

2. Plats för en vävstol.

3. Lär mig väva.

har jag låtit en stock från den flytta in. Den stocken som mattan eller väven rullas upp på skulle jag tro. Den är så vacker och färgen så ljuvlig. Ovanpå  står något som är ovanligt i detta hus; en prydnassak. En litenliten skör gammal ballerina. Under henne har jag klibbat lite häftmassa ifall "piedestalen" får en knuff. Så här är mitt bidrag: En gammal del från en vävstol som låg i det gamlagamla härbret, med en gammal prydnadssak på.Voilá!

 
 
jette

jette

25 september 2007 11:38

underbart att vara ägare till en sådan klenod!

http://www.jette.se

 
Lisa

Lisa

25 september 2007 12:12

Det är antingen varpbommen eller tygbommen du har där, snygg är den iallafall! Vi har också ett häbre med massor av gamla spännande saker på vår släktgård, jag gillar att rota där... Ps. jag visste inte att häftmassa fanns kvar. Jag trodde att den dog ut på 70-talet!

http://mittlillahus.blogspot.com

 
kicki

kicki

25 september 2007 12:58

Det skall bli spännande att få följa renoveringen...är säker på att det kommer bli super fint...spännande med det rödrutiga golvet...
kramen från kicki

http://kickilettenstrom.blogg.se

 
Lotten

Lotten

25 september 2007 13:09

Vilken härlig stock du har där.... jag gick en vävkurs för ca 12 år sedan och vävde en hel bunt färgglada trasmattor. Det var superkul och väldigt avkopplande att väva! Hoppas att du får monterat den någon gång....;-)

http://ornnastet.blogspot.com

 
Ingen bild

Persiilja

25 september 2007 13:19

Jette: Just det! Klenod, inte skrot som en del besökare tycker i det tysta...

Kicki: Hoppas det blir röttvitt nudå!

Lisa: Häftmassa finns och är myche bra till det mesta. Dock ej att sätta upp bilder med då det fettar av sig på tapeten om man har det längre.

Lotten; Åååå, vad kul att få väva sina egna trasmattor!!! Det SKA jag göra nån gång!!!

 
Ingen bild

Lilla My

25 september 2007 13:21

Det var en originell piedestal :-)

 
Ingrid

Ingrid

25 september 2007 15:02

Vilket fyndigt sätt att använda gamla grejor på. Kram Ingrid

http://dagbok.stenstugu.com

 
Maria_Jag blommar

Maria_Jag blommar

25 september 2007 16:37

Ja, den vävstolsmanicken var fin! Jag är inte heller så mycket för prydnadssaker, vill att de flesta grejer sla gå att använda också...men några saker att bara vila ögonen på är tillåtet.
Jag har faktiskt vävt några mattor, det är som med lapptäcken, härligt med hemklippta mattrasor som är fulla av minnen. Morfars gamla skjorta, ett söndernött favoritpåslakan osv...

http://jagblommar.blogspot.com

 
Esters mamma

Esters mamma

25 september 2007 16:44

ang dina getingar om dom är kvar...
vi har avtal med anticimex genom vår hemförsäkring och dom kommer och plockar bort boet om det är *i vägen*
Har du samma avtal?

http://estersmamma.blogg.se

 
Anna Stilla

Anna Stilla

25 september 2007 17:00

Precis i min smak!
För några år sedan var jag och barnen på badstranden. Plötsligt kom de med ett fynd, en stor knap av trä. Den måste ha legat i havet ganska länge. Inne i den satt fortfarande handsmidda järnspikar. Knapen har vi tagit hem och nu pryder det vårt sovrum. Även om vi inte har någon segelbåt, inte heller har vi plats för en sådan. Och segla kan vi inte för tillfället. Men en knap, det har vi!

http://www.annastilla.blogspot.com

 
Ingen bild

Persilja

25 september 2007 18:09

Esters mamma: De är inget problem längre...gått i ide eller? Ska kolla om vi har anticimexförsäkring...

Anna Stilla: Jag älskar havsfynd, trä som legat i vatten och blivit silverfärgade...
En knap...är det en sån där bom liksom???

 
Vicke

Vicke

25 september 2007 21:06

Vad spännande med gamla hus och saker, tänk vilken historia de bär på:)

http://www.vickes.blogg.se

 
Lantliv i Höga Kusten

Lantliv i Höga Kusten

25 september 2007 21:13

Ok jag skickar mamma - hon fixar vävstolen + resten. Problemet är bara att hon gått och blivt värsta chefen på äldre dar, mormor i karriären liksom eller almänt RB (RichBitch). Så det var det där med tiden...

http://lantliv.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Maria-Jag blommar

25 september 2007 21:36

hej Persilja!
HAr du någon Jagblommar-bojkott?? Eller missar du bara att svara på mina kommentarer? =)

 
Ingen bild

Persilja

25 september 2007 21:50

Maria-jag blommar: ??? Öh? Har jag inte svarat på kommentarer? Hoppsan i såfall. FÅ se nu. Roligt att du vävt! det var en. Vad har jag mera missat? Är inte så alert verkar det som. Sorry!

Lantliv; Skicka mamma om hon är på konferens eller nåt hitupp! Haha richbitch & mormor!
Vicke;Ja, det är skoj med gammalt!

 
Ingen bild

Maria-Jag blommar..igen

25 september 2007 22:01

Hoppas att du förstår att jag frågade med ett leende...=)

 
Ingen bild

Persilja

26 september 2007 06:56

Maria-jag blomamr: Ja, det hoppas jag! haha

 
Trolltyget

Trolltyget

26 september 2007 13:38

Härlig GAMMAL vävstolsdel... kul att den kommer till användning i väntan på...
Tack för titten

http://mrlns.blogspot.com

 
Ingen bild

Persilja

26 september 2007 17:08

Trolltyget: Ja den är fin!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26
27
28 29 30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards