Direktlänk till inlägg 13 september 2007

Kvinnokraft.

Av Persilja - 13 september 2007 10:57

Angående föregående inlägg kan jag bara berätta att en del goda samtal förts med inblandade parter och det känns just nu bra i modershjärtat och det känns hoppfullt för att det ska vara över. Sonen vågade sig på utflykt också utan våndor. Väntar på att han ska komma hem och rapportera!

Förra veckans picknick var aningen torftig så jag reparerade den skadade mammarollen och blev en (om än tillfällig) supermorsa som inför dagens picknickande bakade bullar. Så i dagens tre ryggsäckar fanns det både köttbullsmackor, varm choklad och hembakta bullar. Plus en liten överraskning. Samt regnkläder och vantar och annat. En väl förberedd ryggsäck alltså. Det finns hopp...hrm hrm. Nån som vet hur en sinuskurva svänger? Så svänger jag i mammarollen också. Toppen, botten, toppen botten och allt däremellan. Men så är vi väl allihopa! Annars vore det väl övermänskligt?

(Här ska ni säga JA!)

Har försökt arbeta kreativt så gott det går.Då ser det ut så här:

Jag kallar det kreativ röra. Ett annat ord är väl stökigt.


Något som inspirerar mig oerhört är andras hantverk. Jag kan samla på mig massor bara för att det är en sån SKATT! Jag känner mig rik när jag omges av gediget hantverk. Oftast är det nog kvinnligt hantverk.

Se bara sån känsla för färg! Denna ovanför har min svärmors mormor virkat för kanske 60 år sen. Ser ni färgerna!

En babyfilt av lite nyare datum (ovan), den har kanske 40 år på nacken.

Och denna ovanför är stickad. Underbar!

Och ännu en med rutor och lite återhållsam i färgerna:

Men vacker ändå. Virkad tror jag. Stor som ett överkast. 40 kr på myrorna! Det fanns två, men jag lämnade en till någon annan lycklig fyndare.

Och så en favorit:

Mormorsfilt med vitt omkring. Det är mer vanligt med svart.

En svart ropade jag in på tradera förra veckan. Men säljaren är utomlands så den dröjer.

Av alla hundratusentals varor som finns utlagda på Traderas alla auktioner under årets alla 365 dagar, lyckades jag och en bloggare bjuda på samma pläd exakt samtidigt. Många gånger har vi sett liknande saker hos varann via bloggarna men att vi hade SÅ lika smak tycker jag var en mycket speciell slump. Jag blev jätteförvånad när hon sen meddelade mig att det var just henne jag bjudit över när jag vann pläden.

Lustigt sammanträffande!


 
 
Lisa

Lisa

13 september 2007 14:33

Jag tror att du skulle få en chock om du såg mitt arbetsrum, jag har ju bara visat städade bilder från det. Verkligheten är en helt annan och jag har nu kommit på varför det får vara så stökigt där med tyghögar överallt blandade med papper. Jag är mer kreativ i en levande stökig miljö! Jag har märkt att då det är som blåst därinne så försvinner kreativiteten. Nån måtta kanske det får vara, man måste ju hitta fram till symaskinen, men det är helt okej att vada i tyger och papper, så länge det är koncentrerat till det rummet. Din filtar är helt underbara!

http://mittlillahus.blogspot.com

 
IT-mamman

IT-mamman

13 september 2007 18:15

Skönt att det verkar reda ut sig. Bra. Fint. Toppen. Nu håller vi tummarna.
Och fina grejer. Jättefina.

http://itmamman.wordpress.com

 
Ingen bild

Persilja

13 september 2007 18:51

Lisa: Jag vill oxå ha ett arbetsrum!!! Ååååvad jag skulle breda ut mig!!! Men jag har mitt slagbord. Det är den ytan som är min. Men just ja! Jag har bara slagit upp en bordskiva!

I.mamma: Jo, det känns hoppfullt.

 
Ozzy

Ozzy

13 september 2007 19:56

Så nu är det kväll och jag är inte lika morgonsur längre. Det jag snurrade in mig själv i var funderingar över hur OTROLIGT viktigt det är att lärare vågar ta tag i konflikter mellan eleverna. Markera att vissa beteenden inte är ok. Fast, du som förälder kan ju inte påverka vad eleverna har för lärare, och tyvärr finns det ju en och annan därute som kanske borde byta bransch. Vet inte vad du pratat med lärarna och andra om, men tror det är jätteviktigt att föräldrarna meddelar lärarna så att de kan hålla ett extra öga öppet. Ingen lärare kan se allt, men vet man att något är på g så kan man fokusera mer på de aktuella eleverna.

Hoppas det löser sig!

http://clownozzy.blogspot.com

 
fialotta

fialotta

13 september 2007 23:23

Åh jag tycker gamla filtar är så läckra. Jag har en någonstans som mormor virkade till min vagga. Jag måste nog upp på pappas vind :)

http://www.fialotta.bloggagratis.se

 
elaina

elaina

13 september 2007 23:42

Gott att höra att det verkar ordna sig för Grabbhalvan Din. Här äre motvind.
Fina filtar! på jobbet har vi länge haft ett MomorsRute-projekt: alla som vill har fått virka rutor (med svart runtom) när lusten fallit på. Åsså har vi sparat dom alla i en korg OCH vi har nu börjat söma/virka ihop så till vintern beräknas filten/jättesjalen vara klar...
#´0)

http://elaina.bloggagratis.se/2007/09/13/272350-ta

 
Alma

Alma

13 september 2007 23:59

Läste inlägget om det jobbiga med mobbing och har läst hur du gör/tänker.
Man kan inte gå på respektive förälder, som du ju säger, utan måste ta skolan på det.
Att, hur vänligt och uppriktigt man än framför det, tala om för en förälder att deras lilla gulliga unge blev "en annan unge" inför mitt barn, det funkar ju inte. Alla skyddar sina barn och vill inte !!!! höra !!!! att deras egna lille plutt skulle kunna "få horn" och vara elak mot ett annat barn.
Lycka till och "styrkekram"!

http://carpediem.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persilja

14 september 2007 06:03

Ozzy: Det verkar som att en av lärarna verkligen tagit tag i detta. Så det känns lite lovande nu. Fast jag blir lite skrajsen när jag hört att det varit problem genom åren på skolan. Något funkar alltså inte som det ska. Mobbningsplanen är alltså inte bra. Den finns och den följs men kan ju inte funka. Ska som repr. i skolrådet försöka forska fram bättre metod och införa. Det finns ju bra metoder som faktiskt funkar, där eleverna har stor roll i det hela.

Fialotta: Gå genast upp på vinden, såna skatter ska man inte låta ligga på vinden!

Elaina: Vad skoj det lät! Lova att visa på bild.

Alma: Så sant. Fast det är en stor svaghet hos en del föräldrar. Nog sjutton kan jag tro att mitt barn kan bli en lilljävul. Jag skulle bli förvånad men jag skulle inte ifrågasätta det. Dock totalförbjuda!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26
27
28 29 30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards