Direktlänk till inlägg 6 september 2007

Kameran, kom hem!

Av Persilja - 6 september 2007 08:18

Hjälp vad jag saknar min kamera!!! Den har varit bortrest sen i tisdags morse. (Maken också. Men det är kameran jag saknar mest! Maken pratar jag ju med i telefon flera gånger om dagen så sorry maken, kameran längtar jag mest efter...haha!)

Konstigt vad man kan sakna apparater när de är trasiga eller borta. Symaskinen kan stå i dagar men är den trasig eller på lagning så tycker jag att arbetena hopar sig. Samma med kameran. Aldrig har jag sett viktigare motiv att fota än dessa kameralösa dagar. Och om mobilen är kraj är det katastrofstämning.

Många ondgör sig över mobilen, men jag tycker att det har gett mig en så stor frihet. Tack vare den kan jag ju dra iväg vart som helst och ändå bli nådd av barnen. Mobilen ger frihet!

Sen är ju mobilvett och etikett en annan fråga.

Idag är tre av fyra barn hemma från skolan. Förkylda, ont i huvuden, slem. Jag vill inte ha deras sjuka. Har inte tid!

Håller på med så mycket som måste bli klart att jag absolut inte vill hamna i någon sjuksäng.

Men jag brukar inte få deras åkommor. Eller så har jag haft så många genom åren att jag inte känner av dem. Barnen blir ju SÅ mycket sjukare om det är skola..hrm hrm.

Jag hade en stor diskussion med 13-åringen imorse. Han ÄR verkligen förkyld, men är han SÅ förkyld att han måste stanna hemma? Jag brukar vara hård och säga att har man inte feber får man inte vara hemma, men han hade såååå ont i huvudet och eftersom hans småsyskon också har ont i huvudet och är förkylda kunde jag ju inte misstro honom. Fast jag är lur på att det var lite fejk. Fy, vilken hemsk mor jag är. Men han får skylla sig själv. Han har fejkat sjuk förut och därför har han skapat denna misstro själv. 

Annars har han gått till skolan med glädje denna hösttermin. Det är en fröjd att se. Han gillar skolan och kompisar och verkar tycka att det är riktigt skoj. Det är nog att de behandlas som vuxna lite grann. De får respekt och får ansvara själv för sin skolgång och i hans fall har det verkligen hjälpt honom att växa. Han har mognat enormt dessa veckor. Hans pappa har inte riktigt hängt med i utvecklingen och kan fortfarande beordra tandborstning eller  annat av bara farten och då säger sonen förnärmad: "Men jag är väl ingen barnrumpa, det är väl klart jag borstar tänderna utan att du ska säga åt mig!" Precis, han gör verkligen det. Förvandlingen är lika markant som från en puppa till en fjäril.

Fantastiskt.

Men i morse var jag liiiite skeptisk. Var det gamla takter eller var han verkligen dålig?


 
 
/B

/B

6 september 2007 08:40

RAGGA (utan R) skulle det stå, hann inte ändra innan mitt finger klickade iväg messet...
=)
/B

http://www.lyckligagatans.blogg.se

 
/B

/B

6 september 2007 08:41

Och så postade jag kanske t om under fel inlägg? Eller blev det rätt?
Ähhhh, nu hämtar jag morgonkaffet istället ...
/B

http://www.lyckligagatans.blogg.se

 
Ingen bild

Persilja

6 september 2007 08:52

B: Har ni gott kaffe på kurren? Vet inte hur man raggar sponsorer till en blogg. Måste informera mig. Borde kanske byta bloggvärd isåfall. Bloggagratis är ju just reklamfri...

 
MammaLex

MammaLex

6 september 2007 09:27

Ibland behöver man bara bli lite ompysslad.
Lite fejk kanske det är men jag tror nog att han skäms lite om du daltar med han?! De blir ju stora fort eller? Själv har jag två, en 4-åring och en 7-åring. Inte så mycket fejk än. Men tendenserna finns ju...
Ha det bra och hoppas du inte blir krasslig du oxå!

mvh MammaLex

http://fruottiliana.bloggagratis.se

 
MAria-Jag blommar

MAria-Jag blommar

6 september 2007 10:01

ROligt att han plötsligt är stor i tanke och handling...det ser jag både fram emot och bävar inför...

http://jagblommar.blogspot.com

 
Ingen bild

Persilja

6 september 2007 11:16

Mamma Lex: Ååå, vilken klok kommentar! Tack! Ska genast gå och pyssla om honom lite. Det är så lätt att glömma det med den som är störst. Han får helt enkelt bli lite FÖR stor. Fel av mig och jag behövde verkligen påminnas om det!
Klart han också måste få känna efter ibland. Men det är svårt med gränsdragningen. På morgonen är det ju alltid så att man känner sig heeeemskt krasslig när sängen är varm och go och sömnen lurar. Då måste en mamma vara hård och jaga bort de där känslorna. I 99 fall av 100 går det ju över väl uppstigen.

Maria-jag blommar: Jag tycker att det bara blir roligare och roligare med barnen. Att kunna se film ihop som båda gillar, att kunna föra ett ganska vuxet samtal osv, det är myyysigt!

 
Lisa

Lisa

6 september 2007 12:14

Jag tror också att det är det nya mogna livet som gör att han behöver lite mammakärlek, fast han nog inte ens är medveten om det själv. Det kan vara skönt att få bli ompysslad av mamma ibland. Även fast man börjar bli stor.

Jag kan inte gå in på min skitmail idag så jag har inte sett ditt meial än.

http://mittlillahus.blogspot.com

 
Clara

Clara

6 september 2007 12:51

Det var hemskt vad lite bilder det var härinne...:=) Nu retas jag......stackars dig, persilja....jag förstår din abstinens ...själv bär jag med mig kameran överallt nuförtiden...blivit beroende...en fotoholic...ja, så illa är det! Krrraaaaaammmm

http://claraslinneskap.blogspot.com

 
Ingen bild

Lisa

6 september 2007 13:04

Lisa: Kanske behövs det allra allra mest nu. "Älska mig som mest när jag förtjänar det som minst..."

Clara: Det är ju tur att du har kameran med överallt så att vi andra får njuta av dina fantastiska bidler!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26
27
28 29 30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards