Direktlänk till inlägg 31 juli 2007

Skruttigt, men vi gillar det!

Av Persilja - 31 juli 2007 09:33

Det finns mycket att åtgärda i det hus vi bor i. Om man vill. Men inget som MÅSTE åtgärdas.

Det är vi som bor här och om man struntar i vissa "gästers" kritiska blickar och kommentarer så känns det rätt bra. Vi har sönderrivna tapeter i köket och har inte bråttom att sätta upp nya. Visst, vi SKA tapetsera, men det gör vi när inomhussäsongen börjar. Vi har fula väggar i nästan alla rum och börjar man granska detaljer är det inte mycket som är fint. Men det är som att jag inte ser det. Jag ser bara det som är bra. Resten stänger mina ögon sig för.

Men plötsligt får man en kommentar eller ett besök där ens ögon öppnas och man ser allt med deras ögon och då kan man bli lite svajande. Plötsligt tycker man att man inte alls har fint! Men det är sällan. Såna människor behöver man kanske inte umgås med för mycket...

Inredning är ju till för de som bor där. Passar det inte besökarna så kan de ju faktiskt gå...

Det finns kommentarer som är sårande;

"Här kan ju bli hur fint som helst" eller "Jamen, här kommer ni väl att kunna fixa så fint". Vi har en hembesökare som brukar säga så jämt och jag har börjat säga "Men vi tycker att det är fint som det är!" Jag är så less på den som måste komma med subtil kritik. Säg rakt ut att det är fult eller håll truten eller allra helst LJUG! 




 
 
kicki

kicki

31 juli 2007 10:53

Persilja, ditt hem är underbart...jag älskar att titta på dina bilder, du har sån underbar smak, precis sånt som faller mig i smaken...
kram från kicki

http://kickilettenstrom.blogg.se

 
Pippi

Pippi

31 juli 2007 11:44

Är det där ert kök? Vad mysigt det såg ut! Håller med om att det ibland är bättre att inget säga jämfört med att komma med kritiska undertoner. Samtidigt upplever jag att det blivit någon slags norm, att man ska ha ett perfekt hem - alltså ett hem som ser ut att vara taget ur vilken heminredningstidning som helst.

http://pippi.blogg.se

 
Ingen bild

Persilja

31 juli 2007 12:05

Kicki: Tack för dina rara ord!!! Jag gillar ju ditt hus oxå!
Pippi: Ja, varför måste man säga nåt om man inte gillar det. Man kanju bara säga "vd fint" för att göra någon glad. Det är inte hyckleri, det är en vi lögn. håller med om normen att allt ska va tiptop. Det är en tung börda ibland. Men det gäller att känna in vad som är viktigt för en själv...

 
maria

maria

31 juli 2007 12:21

Med åren har jag lärt mig att man kan göra hur fint som helst men om inte sakerna där känslorna ligger finns så spelar det ingen roll, då blir det aldrig bra ändå... Och jag håller med, säg saker rent ut istället...

http://gnallspikarochlivsflanorer.bloggagratis.se

 
gulligagumman

gulligagumman

31 juli 2007 12:38

Hur man har det hemma är ju upp till var och en. Vi har ju olika smak allihop så det finns väl ingen mall man ska gå efter.
Hoppas du får en bra dag i ditt mysiga hem =)

http://gulligagumman.bloggagratis.se

 
Anneli

Anneli

31 juli 2007 13:55

Visst blir man ledsen. Jag minns när vi köpt vårt första hus. Vi var fattiga, huset skruttigt - men det finaste vi visste! Och så kom en människa på besök och sade: Jaa, det finns ju folk som bor så här och som tycker att det är fint.
Ridå - eller.
Jag blev såååå ledsen. Men insåg sen att det finns många hem som jag inte tycker är "fina" men som givetvis tilltalar och älskas av dem som bor där. Och det är det viktigaste!
Jag tycker jättemycket om bilderna från ditt hem - de förmedlar en känsla som är sååå skön!
Anneli
- en annan bloggagratis-bloggare som dagligen går in och suger i sig av dina bilder, ditt hem och din familj! Tack för att du bjuder in oss!!!

http://www.getholmsgatan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Åsa

31 juli 2007 14:24

Tänk om folk kunde hålla tyst ibland!
Huvudsaken är ju att man trivs själv,hur det sen ser ut det har ju ingen annan med att göra.
Tycker att ni har ett fint hus som ni kommer att dona med åratal framöver, det tillkommer hela tiden något nytt man vill göra.
Låt det ta tid och "smaka" er fram hur ni vill ha det, det är mitt råd...

 
IT-mamman

IT-mamman

31 juli 2007 15:41

Håller med alla ovanstående talare. Själv går jag runt och rackar ner på vårt hus när vi har nya besökare, så inte de ska göra det. "Ja, här ska vi fixa till det nån gång och här.." Det vore bättre att inte bry sig om vad andra tycker, men hur lätt är det?
Älskar för övrigt ditt blåa skåp med det vackra porslinet! Vad är det för smart tidningshylla du har med barnens namn på? Sånt gillar jag.

http://itmamman.wordpress.com

 
decembertjej

decembertjej

31 juli 2007 16:54

Är bilden tagen hemma hos dig? Milde tid i sådana fall. Jag flyttar in på direkten :-)
Du har det ju hur mysigt och fint som helst!

http://decembertjej.bloggagratis.se

 
Maria-Jag blommar

Maria-Jag blommar

31 juli 2007 18:19

Ditt skåp med de fina pastelliga prylarna är jättefint och inspirerande! Skönt att ni har landat i ert nya boende och tar er an huset i er egen takt. Husfixarenergi har en förmåga att gå i vågor...

http://jagblommar.blogspot.com

 
Ingen bild

Persilja

31 juli 2007 20:23

Maria: Precis så är det, man har prylar som är ens favoriter som betyder något för att man ärvt dem eller byggt dem eller fått dem av någon. De är ju de som gör hemmet...oavsett trender.
Gulligagumman: Detsamma önskar jag dej!

Anneli: Vilken hemsk kommentar ni fick. Måste ha varit en väldigt avundsjuk eller bitter människa. Men visst blir man ledsen. Det är som när folk måste kommentera namnet man valt till sitt barn...
Tack för DIN urgulliga kommentar förresten, den kommer från motsatsen till ovanstående, dvs en generös och lycklig människa!!!

Åsa: Jag ska lyda ditt råd och smaka mig fram! Hihihi!

IT:mamman: Min smarta tidningshylla är faktiskt riktigt smart. Den i stål har tre fack till pojkarna och den övre är i korg till dottern, hon ska få en större nu när hon börjar riktiga skolan. I deras namnmärkta fack har jag alla skolpapper och läxpapper och listor och klasslistor o.d Även läxböckerna går ner. Perfekt för en slarvig högbyggande moder!
Jag brukar också köra din stil,verkligen peka ut fuligheterna som en annan knäppgök. Så vi är två!!! Tack för snälla ord (som vanligt-snällis)



Decembertjej: Tack gulliga du för rara ord. Suger åt mig och tycker att jag har SÅ fint!!!

Maria-jag blomamr: Tack för berömmet. Jag tycker du också har så fint! Bara tvättstugan kan man ju dåna inför!!! Älskar glada färger!!!

 
IT-mamman

IT-mamman

31 juli 2007 23:17

Aha, är det så man ska göra för att inte barnens alla skolpapper ska försvinna? Du är ju supersmart! (Bli inte fööör mallig nu bara.)

http://itmamman.wordpress.com

 
Ingen bild

Persilja

31 juli 2007 23:19

Maaallig! Maaallig!!! Supersmart! Är jag. Säger IT:mamman!

 
IT-mamman

IT-mamman

1 augusti 2007 08:54

Ja, ja, lite får man väl ljuga ibland.

http://itmamman.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards