Direktlänk till inlägg 22 juli 2007

Hjälp mig välja valp!

Av Persilja - 22 juli 2007 16:59

Har sett valparna igen.

De var utomhus och tumlade runt. Bedårande!!!

Nio stycken valpar, en hundmamma, en kattmamma och några små kattungar. Ni fattar vilket paradis för barnen! De ville aldrig åka därifrån!

Nu har jag dock ett dilemma. Jag tar gärna emot råd och tips eller bara instinktiva synpunkter.

Jag (vi) hade tänkt att det vore bäst med en tik.

Det finns endast en tik till salu dock och hon är hemskt söt och lugn och fin, MEN hon har två "fel". Hon har en kroksvans, dvs en slags knyck längst ut på svanstippen. Sen har hon ett eventuellt navelbråck också.

De sju hannarna är felfria.

Ska jag direkt skippa tiken och välja en hanne, eller ska jag ta tiken trots hennes brister?

Svansknycken skiter jag i.

Spelar mig ingen som helst roll. Om hon inte får besvär av det? Men navelbråcket vet jag inte ett smack om. Vad är det för nåt? Kan krävas operation sa han som säljer. Eventuellt. Så han säljer den för halva priset. 3000 kronor. Men operationen kan ju gå på minst det.

Och blir det fler problem av det? Jag måste informera mig. Och veterinär besöket blir samma dag som leveransdagen. Så jag vet inget förrän samma dag...

Ska jag skippa tiken redan nu?

Jag har någon inre röst som redan valt henne. Ska jag strunta i den?

Led mig!

Jag famlar i blindo!

 
 
Ingen bild

Maria

22 juli 2007 17:34

Välj en hanne. Du vet aldrig vilka omkostnader en operation kan gå på, och det kan bli ledsamt för barnen om ni tvingas ta bort henne osv. =)

 
Ingen bild

Persilja

22 juli 2007 17:42

Maria: mmm, är inne på samma tanke!

 
maria

maria

22 juli 2007 18:18

Alltså för mig var det aldrig tal om något annat än en hanne... Vet du hur mycket mer jobb dfet är med en tik???

Valp kan man ju få ändå för om man parar hannen med en tik så är en valp hannens familjs...

Go for the male dog!!!

http://gnallspikarochlivsflanorer.bloggagratis.se

 
IT-mamman

IT-mamman

22 juli 2007 19:07

Välj kattungen!

http://itmamman.wordpress.com

 
Ingen bild

Ingrid

22 juli 2007 21:02

Hejsan!
Om jag ahde varit du, så hade jag nog avstått från honan. Min valp har också kroksvans (hon är av rasen kooikerhondje) men det kommer hon inte att lida av, emn som du skrev så är navelbråck desto riskfylldare.
Du har inte funderat på att skaffa dig/er en renrasig hund istället? Det finns en del raser som är lite mer allergivänliga. Och du kanske ska tänka över mer vad du verkligen vill ha en bladras elelr en valp från denna kullen. Vad ska ni ha hunden till? Sällskap, agillity, sök, lydnad mm? Hur mycket motion/stimulering är ni villiga att lägga ner på den? Att välja valp kan ju ta tid. Och vet du något om föräldrarnas(hundarnas) bakgrund? Har de stamtavla? Vilken inavelsgrad är det? Har de några sjukdomar/defekter i bakgrunden elelr i rasen?
Nu kanske jag är lite väl på, men eftersom du bad om lite "vägledning" så tänkte jag att jag kanske kunde hjälpa lite...? Jag är ju själv ganska hundintresserad :P
Men såklart bestämmer du helt själv! :D
Här är föresten en bra länk till ett jättebra hundforum där du kan ställa alla möjliga frågor! Där finns även ett bra rasforum för de som går i "välja-ras-tankar"..
http://forum.alltomhundar.com/index.php

Kram och lycka till, vad du än väljer!

 
Korpmor

Korpmor

22 juli 2007 21:31

Hej Persilja!
Det är jättesvårt jag förstår dej så väl. Vi har en han hund men skulle jag välja idag så skulle jag nog ta en tik. Fast när man väl är på G vill man så gärna bara ha en hund! Tik eller hanne so what! Om ni har en tik så kan du skaffa egna gulliga valpar....(kennel ny affärside?) Lycka till K-mor.

http://peace.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persilja

22 juli 2007 21:35

Maria; Det är inte för att få valpar vi funderat på tik utan för att den inte ska försöka dominera över barnen för mycket. Men det är väl en uppfostringsfråga!

 
Ingen bild

Persilja

23 juli 2007 08:34

IT: haha! De är gratis och söta, MEN barnen vill hellre ha hund. Jag också tror jag...

Ingrid: Njae, jag tycker det inte spelar någon roll huruvida det är en renrasig eller inte. Det ska bara vara en familjemedlem. Vi ska inte ställa ut eller avla och den vi valt gillar vi för dess utseende. Och vad vi hört.
Jag tycker att många hundar är underbart fina men det är på nåt vis slumpen som fört oss till denna sort. Tack för alla råd! Jättebra!

Korpmor: Det spelar ju faktiskt inte så stor roll, hane eller hona. Vi har haft hane och jag upplevde ALDRIG några problem med det. Revirpinkandet tycker jag är som det ska vara. Har inte nåt annat att jämföra med. Så nog är hane okej. Det är nog att man faktiskt kan välja. Jag vill helst slippa! Jag önskar att valpen valde oss istället. Eller att det bara fanns en...

 
maria

maria

23 juli 2007 09:17

Jag har aldrig haft problem med att hannar försöker dominera över barnen, en hund ska alltid gå sist och vara medveten om det...

Det är flock leverne de följer...

Vi har ju haft fyra hannar...

http://gnallspikarochlivsflanorer.bloggagratis.se

 
Hundbiten

Hundbiten

23 juli 2007 12:00

Tror inte att könet avgör hur mycket en hund dominerar. Inte alls. Känner hanhundar som är betydligt "enklare" än tikar. Om jag vore ni skulle jag helt klart välja en frisk och kry valp, oavsett kön. Lycka till, hur som helst :) Kikar tillbaka och ser hur det går.

http://www.hundbiten.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards