Direktlänk till inlägg 22 maj 2007

Lite växthusbilder.

Av Persilja - 22 maj 2007 12:18

Nu kommer lite bilder från mitt växthus. Favoritbyggnaden på gården. För mig iallafall.


Oj vilka planer jag har för detta hus. Det ska bli golv av sten, eller tegel eller något. Jag får se vad som dyker upp. Jag kan definititvt tänka mig en salig blandning av stenmaterial. Men allra helst skulle jag vilja he ett golv av gamla tegelstenar.Man måste kunna ha ett bord och stolar härinne. Nu är det jord överallt och stol och bord sjunker ner om man sätter sig. Så de står där bara till lyst just nu. Det får dock inte kosta så mycket med golvet så jag tar väl vad jag har och fyller på med något begagnat nånstans i från. Har ett tjog marktegel från vårt förra hus och i stugan lite gamla tegelstenar från en riven stuga och så kanske jag kan fylla på med annat. 

Men först måste det grävas ur all jord som det nu bara växer ogräs i. Och vildhallon. Ska sen fylla på med grus. Kanske. Måste läsa in mig lite på hur man gör...

Sen vill jag ha upp en massa hyllor som jag kan ställa alla krukor och byttor och korgar på. För det blir mest förodling i växthuset. Någon tomat och gurka och chili kanske men inte på jordbäddar i marken. Det är växthuset för litet för.


Jag vill att ett växthus ska vara magiskt. Fullt med gamla sköna saker. Slitna, rostiga saker.

Typ sånt här...

Men också praktiskt med planteringsbord och jordsäckar osv. 

Känner redan att jag börjat få in rätta elementen men det är bara början. Det ska bli SÅÅÅ fint.

Det ska bli magiskt!


(Förlåt IT-mamma och andra  växthuslängtare-jag vill inte spä på er längtan. Men själv funkar jag så att om jag längtar efter något så känns det att jag kommer närmare det om jag frossar i det. Så detta är inte för att göra er "avis" utan för att locka fram längtan så att ni kommer närmare...)

 
 
Dubbelörnen

Dubbelörnen

22 maj 2007 12:45

Vet att du inte hunnit kika runt bland bloggarna o inte heller i min. Men i den kan du se så fint vi gjort inuti växthuset. Det blev kanonfint med gårdsgrus. Mjukt att gå på o stabilt o stadigt för bord o stolar, vilket det alldeles snart ska bli därinne.

Ditt växthus är bara helt underbart.... Drunknar i bilderna... Står erbjudandet kvar om vin i sommar i växthuset?! Kan nog tänka mig en tur dit upp...

Kramar

http://karljohansgarden.blogspot.com

 
IT-mamman

IT-mamman

22 maj 2007 12:46

I love! Det är redan perfekt i ditt växthus. Och det blir så fint med olika stenmaterial i golvet. Annonsera att ni kan komma och hämta om någon ska göra sig av med sten, vettja. Jag har fått min make att köra många vändor med släpkärra för att hämta riktigt gammalt tegel. Det var när vi bodde i Skåne. Sen hann jag aldrig bygga muren och han vägrade släpa med sig teglet hit upp när vi flyttade, så vi fick göra oss av med det. Sorgligt.

http://itmamman.wordpress.com

 
Ingen bild

Persilja

22 maj 2007 16:15

Dubbelörn: Du och alla andra har en öppen inbjudan till att mysa i växthuset med mig! Alla som kan njuta av samma saker som jag, och ni verkar ju vara en hel del! Mejla bara! Ska snart gå in till dig och lära mig om växthusgolv. Som vanligt ligger du före mig och kan vara min mentor! (PS Sonen har fått en kompis som har en dirtbike bana på gården och är i sjune himlen och de har pratat om Kennan och hans bana och cykel osv....)
(Smågrabbarnas idol.)

IT.mamman; Tack gulledu! Undrar om det där teglet finns kvar nånstans...Du och jag verkar ha exakt samma smak vad det gäller växthus...tipsa gärna när du ser nåt snyggt eller magiskt...
Var det förresten din man som tappade släpet två ggr???

 
poppins

poppins

22 maj 2007 16:27

Vilken trevlig och personlig blogg! Arbetar hårt gör du med ditt växthus, men det kommer att bli superfint.

http://www.poppinstradgard.blogspot.com

 
Esters mamma

Esters mamma

22 maj 2007 16:57

Jag gråter av avund och är så sur...
men så glad för din skull Persilja, vilket underbart växthus. Vilken lycka!!

http://estersmamma.blogg.se

 
skogsfrun

skogsfrun

22 maj 2007 19:56

Växthuset blir säkert ännu finare när du fått greja lite:) Bro om förstutrappen säger vi allt i Västergötland också. Förstuga blir farstu på dialekt; alltså farstubro

http://barasaras

 
Pippi

Pippi

22 maj 2007 20:22

Vad underbart med växthus! Jag ser för mitt inre att det kommer att bli jättefint hos dig... Har förresten aldrig tänkt på det här med bro och trapp förrän nu :) Tycker att det är så fundamentalt självklart en bro är en bro ;)

http://pippi.blogg.se

 
Korpmor

Korpmor

22 maj 2007 22:43

Hej Persilja!
Visst är det meditation och energi givande att vara med fingrarna i jorden? Jag blev verkligen inspirerad av att se ditt växthusprojekt! Håller själv på med ett litet sådant. Massor av krukor med Basilika vill jag ha i allafall! Lycka till

http://peace.bloggagratis.se

 
elaina

elaina

22 maj 2007 23:12

Jag blir grün av avünd på Ditt gröna rum:
men jag missunnar Diga appselut ikke...
=0)

http://elaina.bloggagratis.se

 
pömsiga elaina

pömsiga elaina

22 maj 2007 23:14

PS:"en bro är en bro är en bro"
eller vad det heter...
#0)

http://elaina.bloggagratis.se

 
maloppa

maloppa

23 maj 2007 05:02

Åh vilket härligt växthus, sååå charmigt. Skulle helst själv vilja ha ett hemmabygge gjort av gamla fönster men är man gift med en datakille som inte är kompis med hammare så får man allt köpa sig ett. Gillar när det är mycket trä och personlighet. Du kommer säker ägna många timmar åt att njuta där kan jag tänka mig. Härligt, härligt....

http://maloppas.tradgardsblogg.se

 
Kaffeflickan

Kaffeflickan

23 maj 2007 08:21

Vad härligt att ni äntligen har landat. Lycka till med påtandet. Jag är sååååå avundsjuk och kommer definitivt att rådfråga dig när vi har en trädgård-to-be.

http://timelessrooms.blogspot.com

 
IT-mamman

IT-mamman

23 maj 2007 10:38

Tappade släpet? Är det ett norrbottniskt uttryck? Att han lastatde det två gånger? I så fall: Ja. Fast jag hjälpte till. Är nämligen en hejare på att hugga i när jag verkligen vill ha något. Men annars har han inte tappat något släp på ren svenska. Fast du kanske å andra sidan egentligen undrar om han är tappad bakom en vagn? Dessa språkförbistringar!

http://itmamman.wordpress.com

 
Ingen bild

Persilja

23 maj 2007 12:47

Nej, tappade betyder även på vårt språk "förlorade" eller liknandne. Det var alltså i någon blogg jag läst om ngn som körde iväg och sen tappade släpet bakom sig...VAR det verkligen inte ni? Hur man kan koppla ihop saker tokigt. OCh allt får vissa står för! Poor you.

 
Lisa

Lisa

23 maj 2007 16:01

Ett nytt utryck: Tappad bakom släpet... haha
men Persilja, ditt växthus är nog det finaste jag sett jag kan bara inte se mig mätt på det!

http://mittlillahus.blogspot.com

 
Kaffeflickan

Kaffeflickan

23 maj 2007 16:26

Vi har tappat släpet... På riktigt. Fanns inte kvar när vi stannade bilen. Hrmf.

http://timelessrooms.blogspot.com

 
Ingen bild

Persilja

23 maj 2007 17:06

Kaffeflickan: Aha! Det var du! Jag visste att jag läst det. Tänker alltid på det när jag ser släp nu för tiden...

Lisa: Tack snälla! Det ÄR fint. Måste nästan nypa mig!!!

 
Barbro

Barbro

23 maj 2007 23:21

Jag har också skrivit om att vi tappat ett släp!! Ha, ha, ha där ser man, det kommer fram fler och fler släptappare... Instämmer i övrigt med alla andra, underbart växt(lust)hus, precis som i drömmarna! vill så gääääärna ha ett men har inte kommit till skott (tagit mig råd) ännu... Roligt att ni kommit på plats, verkar vara ett härligt hus oxå...

http://www.barbros.blogg.se

 
Jessica - TPB

Jessica - TPB

24 maj 2007 18:22

Vill bara säga att jag betvivlar att folk dömer en tolvårig pojke på en grej... Folk vill väl iallafall tro det bästa om barn..?

http://blogg.aftonbladet.se/8616

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Maj 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards