Direktlänk till inlägg 22 maj 2007

En bro är en bro!

Av Persilja - 22 maj 2007 11:05

Här kommer nu ett inlägg som ska förklara underligheter i min blogg som har svårt att tydas av västkustsbor, bohuslänningar (samma sak???) och andra...


Lappland är ett landskap och Norrbotten är ett län.

I Norrbottens län ingår Kiruna, Pajala, Gällivare, Haparanda, Kalix, Överkalix, Luleå, Boden, Älvsbyn och Piteå. (Blev plötsligt osäker om jag glömt någon kommun...)

Lappland är jag själv lite osäker på vart gränserna går, orkar inte kika på kartan i skrivande stund men jag gissar att det är fjällmassiven med närliggande kommuner som ingår. Lappland sträcker sig alltså över länsgränserna så att även t ex fjälldelarna av Västerbottens län hör till det landskapet...


Och bron som min kära IT-mamma är så avundsjuk på är inte alls någon Monetinspirerad bro över en näckrosfylld damm (som hon säkert sett framför sig?) utan vårt norrbottniska självklara ord för trapp.

Så när jag sitter på bron och dricker kaffe i morgonsolen är det på trappen eller förstukvisten.

Tyvärr var det inte roligare än så!


Språkförbistringar!


Tänk, det ordet har jag aldrig ens reflekterat över! Det är så självklart. Sopa bron.

Sitta på bron.

Krukan på bron.


Varför heter det så hos oss???


Någon mer söderut som säger bron om trappan?






 
 
Dubbelörnen

Dubbelörnen

22 maj 2007 12:42

Daahh??!! Självklart trappen är bron o vice versa!! Inget konstigt med det... T o m mannen o sonen kan dessa elemäntära begrepp;)

Men GEOGRAFI!!?? Herre gud man har väl läst Mikael Niemis bok Populärmusik fr Vittula. Som vi norrbottningar fick traggla alla dessa städer/orter o "floder/älvar" i södra Sverige. Kommer också ihåg när jag passerade Nissan o de övriga för första gången... Herre Gud en älv!!?? Det vara ju ett krondike!! Detta skulle vi kunna som rinnande vatten men IT-mamman o ni övriga... Persiljan o vi andra får nog ha en geografilektion för dessa sörlänningar som tydligen inte alls behövde plugga på norra delen av Sverige! *gapskrattar*

Kramar

http://karljohansgarden.blogspot.com

 
IT-mamman

IT-mamman

22 maj 2007 12:43

Aha. Jaha. Jasså. Men det var en fin bro det med. Så jag är inte besviken. Vi säger furstubron, möjligtvis, men inte bron. Men nu har jag lärt mig det. Fast det där med Norrbotten är jag inte riktigt med på ändå. Det FINNS ju ett landskap som heter så. Det andra heter Norrbottens LÄN. Det som du kallar Norrbotten. Men OK, jag ska inte tjafsa. Nu vet jag vad du menar när du säger bron och Norrbotten. Andra saker helt enkelt. Kram på dig!

http://itmamman.wordpress.com

 
Ingen bild

vinterhimmel

22 maj 2007 13:36

Även i Hälsingland säger man bron om trappan.

 
Ingen bild

Hemliga T

22 maj 2007 14:22

Jag kommer från Vänern-trakten och har iaf hört "farstubro" nån gång. Tror jag. Dvs översatt skulle det då vara: bron utanför förstugan? Trappan? Märks det vad oerhört kunnig och säker jag känner mig på det? ;)

 
Ingen bild

Dubbelörnen

22 maj 2007 15:39

Vi få skapa en ordlista för sörlänningarna *skrattar*. Finns nog en massa ord som är mycket "norrbottniska". Min man får många frågor över sin underliga svenska... Vaddå säger jag, han har ju lärt sig den riktiga svenskan o inte några konstiga avarter som stockholmska el annat mysko.

Tambur är inte så vanligt här nere heller. Fast de nog vet vad det är för något;)
Fara är ett annat bra ord. Vi åker ju inte någonstans, vi far. Det låter mer poetiskt, eller hur?

Har lyssnat på De Norrbottniska Satansverserna på ljudbok. Har lyssnat på den i köket medan jag diskat o lagat mat. Jag har skrattat så tårarna runnit, hysteriskt rolig är den. Man ska absolut lyssna på den inte läsa... Men min stackars man fattar inget... Han bara skakar på huvudet o säger att nu är det igen något norrbottniskt som ingen annan fattar något av än en annan norrbottning... Han har så rätt!! *gapskratt*

 
maria

maria

22 maj 2007 15:58

Faktum är att jag oxå säger bron eller förstubron... Jag tror att jag fått det ifrån mina morföräldrar och de är ursprungligen östgötar.

http://gnallspikarochlivsflanorer.bloggagratis.se

 
helga

helga

22 maj 2007 16:28

På den bron skulle jag kunna sitta och dricka en kopp.

http://www.helga1.bloggagratis.se

 
Esters mamma

Esters mamma

22 maj 2007 16:55

Jag känner mig så lycklig när jag inte är den enda som måste översätta den riktiga svenskan till er övriga svenskar. Just de som Dubbelörnen skriver om *att fara*, det har vi diskuterat många gånger här hemma. En annan sak som jag skulle vilja ha repons på:
....den finns i toaletten.. då menar jag i badrummet eller i det rum där toalettestolen är... inte inuti toalettstolen. Esterspappa håller på att bli tokig på mig som säger *fel* och jag vill bara klappa till honom som inte förstår mig. Språkförbistring!
Det finns för många exempel, får skriva ett eget inlägg :-)

http://estersmamma.blogg.se

 
Gerda-Thyra

Gerda-Thyra

22 maj 2007 17:36

Det är tur att jag är norrlänning så jag förstår vad du menar...fniss

Här i Göteborg säger de svalen om trappuppgång och rundstycken om vanliga småfrallor...

Vilket fantastiskt växthus du har!

http://gerda-thyra.bloggagratis.se

 
Maria - medelpadingen

Maria - medelpadingen

22 maj 2007 22:43

Ett annat norrländskt ord, som är mycket praktiskt är ordet HÄ, ex. hä den där. Det använder vi norrlänningar mycket, och stockholmarna står som levande frågetecken.

http://mia1974.bloggagratis.se

 
pömsiga elaina

pömsiga elaina

22 maj 2007 23:20

Jag håller med vinterhimmel(se kommentar ovan):
klart att man säge "ut på bron" om trappen, i hembyn även om liten veranda utan glas...
#0)

http://elaina.bloggagratis.se

 
maloppa

maloppa

23 maj 2007 04:58

Uppvuxen i Dalarna och har alltid sagt bron, måste däremot förklara vad jag menar nu när jag blivit västkustbo. Precis som föregående skriver så finns det en massa konstiga ord här oxå. Innan jag förstod vad svalen var, kände mig nästan idiotförklarad. Dessutom kallar de långfranska för barkis??? knasigt men gott..

http://maloppas.tradgardsblogg.se

 
Lisa

Lisa

23 maj 2007 15:56

Här i Kalix så SNÖR vi KASCHEN om den är trasig eller så HÄVER vi iväg den nånstans... haha

http://mittlillahus.blogspot.com

 
Annis

Annis

25 maj 2007 00:37

Jag kom på detta igår när jag sökte efter bilder på en bro på internet och jag fick fram en massa broar(som går över vattendrag såklart). Kändes konstigt att skriva farstukvist...på google.

http://www.annis.blogspot.com

 
Ingen bild

Kaos

25 maj 2007 12:14

Det är intressant med dialekter, även om jag av nån anledning försöker gömma mina norrbottniska rötter... Hur som helst, du glömde att räkna upp Arvidsjaur, Arjeplog, Övertorneå och Jokkmokk.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Maj 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards