Direktlänk till inlägg 9 augusti 2009

Surtanten domderar.

Av Persilja - 9 augusti 2009 10:56

Jag förstår mig inte på folk som köper gamla hus och sen river ut allt gammalt och renoverar så att det ser ut som ett nytt hus.

Vad är visten liksom??? Varför köper de det där gamla huset över huvud taget??

Jag tycker det borde finnas en LAG  mot sånt.

Jag har varit ut på hemnet och spanat och sett så många gamla hus som är nyrenoverade till oigenkännlighet.

Man förstår att de säljer förresten. Huset tappar sin själ och blir kallt och ogästvänligt att bo i. 


 
 
Sanna

Sanna

9 augusti 2009 11:20

Jag håller med dig, det är fel att renovera ihjäl gamla vackra hus..charmen och personligheten sitter ju i dom små skavankerna och orginal"delarna".. I mitt hus så har jag renoverat tillbaka en del, som tex en gammal skjutdörr dom snickrat in har fått sett dagens ljus och kommit till användning igen..och jag renoverar hellre befintliga "delar" än att riva ut och skaffa nytt..
Ha en fortsatt härlig "solsemester"!
Kraaaam
Sanna

http://krimskramsan.bloggagratis.se

 
Andie

Andie

9 augusti 2009 11:43

Jag förstår precise hur du menar och jag kan inget annat än att hålla med dig. Köper man ett gamalt hus så gör man ju det för de charmiga och udda detaljerna.

http://www.upinmytree.wordpress.com

 
Lycke

Lycke

9 augusti 2009 13:36

Guuuud vad jag håller med dig, har aldrig förstått mig på detta, känns ju nästan som mord, när de gör om allt, eller river gammalt och vacker och bygger upp nytt fult...!

Är du helt sann!!! Hade du precis denna tapet hemma hos dig säger du?????
Det är ju helt otroligt!!!!
Jag har aldrig sett den någon annanstans, och jag tyckte den var sååå underbar!!!
vilka sammanträffanden vi har...alltså...spokie...hehe, såklart!

Medelhavsvärmekramar till dig, Lycke

http://till-vidas-ara.bloggagratis.se

 
Linda

Linda

9 augusti 2009 17:50

Jag håller med dig..Det skulle finnas en lag mot sånt..
Har sagt det förr..dom som vill bo i toppmoderna & stilrena hus, kan köpa sig en byggsats fr Älvsbyhus eller nån annan tillverkare....Å ge fasen i att förstöra historiska byggnader!!!

http://www.lantligt.bloggagratis.se

 
SaraMay

SaraMay

9 augusti 2009 18:15

Finns redan lagar, men ja, allt är ju en tolkningsfråga... ”ändringar skall utföras varsamt” PBL 3:10 ”byggnader som är särskilt värdefulla inte får förvanskas” PBL 3:12 Tex...

Och, ja, Im back in the blogg-life again! :D

http://www.saramay.blogspot.com

 
Helena

Helena

9 augusti 2009 19:08

Det är nog så att smaken är som baken vad gäller hus.... Och här i bloggvärlden tycker jag att man kan se hur olika det är. En del vill ha vitt, beige, stramt och med rena linjer.... Andra kör stenhårt med shabby chic och målar allt möjligt (och omöjligt) vitt, vitt, vitt...... Och sen har vi bohemnissarna som blandar hejvilt..... Och det är klart. Vill man ha "lantlig charm" men är noga med att det är modernt och stramt så krockar det ju..... Jag har bott i samma funkisvilla i 15år... Och till min skam måste jag erkänna att det begåtts en del renoveringsmissar här. Bland annat så slängde vi bort ett (som jag numera tycker) jättefint trappräcke från 60-talet...*sliter mitt hår*
Och du Persilja..., jag blir ju nyfiken på sonens alster.... Kan du inte visa upp något?
Kramix Helena

http://www.retro-tokig.blogspot.com

 
Ingen bild

Ellen

9 augusti 2009 20:05

Er SÅ enig! I vårt 60-tallshus er det kjøkkeninnredning fra byggeår, og det koster mer å fjerne råte i bunnplata på underskapene enn å hive ut og kjøpe ny på Ikea. Men det er jo synd og skam å hive ut den der gamle kjøkkeninnredningen! Den hører jo hjemme her! Den blir aldri perfekt, men den er jo så fin.

Vinduene er også originale, og så gamle at man kan fjerne kitt og stifter for å reparere dem. Og selv med all fukten her er det ingen råte på vinduskarmene. Sannsynligvis er de gamle nok til å være laget av godt trevirke. Og det der er jo også noe man går glipp av hvis man bytter alt ut - det gamle gode håndverket og kvalitetsmaterialet.

Jeg kan falle i staver bare over plastknoppene på vindusåpneren og de fine gamle verandadørene. Sannsynligvis trekker de, men her skal det ingen nye dører inn. (Bortsett fra inngangsdørene. De er pill råtne og må ut)

 
Ingen bild

Ellen

9 augusti 2009 20:51

Må bare tilføye en ting: Hadde det vært et 80-tallskjøkken i huset her, så hadde jeg neppe slengt ut det heller. Maling gjør underverker! Å kaste ut ting som funker bare for å få alt tilbake i originalstil, synes jeg også blir litt dumt. Og ikke særlig miljøvennlig.

 
Ingen bild

Persil,ja

9 augusti 2009 21:26

Sanna: Du har så rätt!

Andie: Ja, man tror ju det iallafall. Fast inte alla...


Lycke: Ja, man blir upprörd av det. Jag trooor att det är samma som jag hade. Nostalgikänslan sa mig det-så många kvällar som jag legat och stirrat på den och lyssnat på musik...jo, jag tror bestämt att det är samma! Spookie!

Linda: Eller hur!

Sara May: Ja, just det, fast då ska det vara k eller q märkt först va? Eller? Kul att du är på g igen! :D

Helena: Ska absolut visa hans fina fina alster. Måste bara få okej av honom först!

Ellen: Så tänker jag också. Att renorvera till origonalstil är inte heller melodin. Man tar vara på huset som det ser ut och försöker vårda och hålla det fint. Är det insatt ett 80-talskök får man leva med det. nu för tiden är det många som river ut allt fast det är alldeles nytt för att de vill sätta egen prägel på det. Lite stockholmssyndrom tror jag...:D

 
SaraMay

SaraMay

9 augusti 2009 21:47

nope den första där gäller ALLA byggnader faktiskt! :) men däremot så finns det ju ingen som kontrollerar att lagarna följs, och knappt några straff...så det är tyvärr en rätt meningslös lag...men den finns! :)
Byggnärd som ja e ;)

:D

http://saramay.blogspot.com

 
Ingen bild

Persil,ja

9 augusti 2009 22:04

SaraMay: Intressant! det hade jag ingen aning om!

 
trollpackan

trollpackan

9 augusti 2009 22:12

Mm...men det brukar nog vara billigare att köpa ett gammalt hus, än att bygga ett nytt, så jag tror att det är därför.

http://trollpackan

 
susanne

susanne

10 augusti 2009 06:45

ÅHH HÅLLER MED DU!!! gud så korkat.. det borde vara lag ..
När vi köpte detta sa alla ruckel.. sen riv ner alla väggar gör nytt.. även om huset blivit "genom gånget" och "nytt" kämpar man att få bevara det gamla det gedigna.... allt som går att spara sparar man ..varje sak som inte går gråter jag över..
håller med dig ser en "norrbottengård" eller västerbottens gård" på hemnet... klickar ivrigt in för det är så kul .. sen var det inget kul 99% av gångerna..
köp ett nytt hus.. alla som vill ha de senaste.. ge FAN i att förstöra gamla hus!
morrar med dig!

http://supermamman.bloggagratis.se

 
Annica

Annica

11 augusti 2009 08:09

Håller fullständigt med dig! Jag ÄLSKAR gamla hus och gamla sekelskifteslägenheter, men blir alldeles gråtfärdig när jag ser att huset är sönderrenoverat med bl.a kök med högblanka luckor!!! Det borde absolut finnas en lag för hur man får renovera hus!

http://skomakarstugan.blogspot.com

 
AnnaA

AnnaA

12 augusti 2009 17:45

Så sant...

http://effy.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6
7
8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards