Direktlänk till inlägg 1 juli 2009

På begäran!

Av Persilja - 1 juli 2009 23:41

På begäran ska jag försöka skriva ned receptet på min smörgåstårta.

Jag använde runda hönökakor från Pågen. De är delade i halvor så jag lade dem omlott hela tiden så att tårtan inte skulle delas i mitten. (Alltså så att snitten/skarven ligger på olika ställen hela tiden.)

I de olika lagren hade jag följande fyllningar.

Fyllning 1: Tonfisk, rödlök, crémefraiche och måttligt med majonäs.

Fyllning 2: Hackade kokta ägg, Kalles randiga

Fyllning 3: Rökt gravad lax skuret i småbitar blandat med philadelfiaost naturell.

Fyllning 4: Sikrom med cremefraiche och gräslök.

Dessa fyllningar varvade jag mellan bröden. Då och då droppade jag citronsaft på bröden för att få de lite saftigare. Inte för mycket dock.

När alla lagren var fyllda gjorde jag en röra med créme fraiche och dill och liiite majonäs som jag "smörade" tunt på översta brödet. Därpå lade jag sen ett berg av räkor samt kokta ägg som jag skar i klyftor. Lite svartpeppar och vindruvor på toppen. På sidorna smörade jag med cremefracihe och dillröra och tryckte fast ostskivor bara för att dölja bröden. Sist dekorerade jag med gräslöksstrån och gräslöksblommor.


 
 
Vildkatten

Vildkatten

2 juli 2009 00:07

Det ser mumsigt ut :) Ser du skriver om 80talet, jag hade själv några inlägg om det för några månader sedan :)

http://vildkatten.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Britten

2 juli 2009 00:29

Tack för receptet!!! Det låter, ser, doftar och smakar redan gott i munnen. Jag har saknat ett bra smörgåstårterecept så det här blir toppen. Jag kommer att använda det till helgen!

Vad gäller stora barn - visst är det dubbelt. Man vill vara behövd som mamma och ha dem små och nära men också att de ska flyga med sina egna vingar och klara livet som mogna vuxna.
Barnen klarar det säkert. Det är värre med mamma...

Kram från Britten (med en 14- och en 16-åring att lotsa in i livet)

 
CArola

CArola

2 juli 2009 00:51

Åh vilken vacker tårta!!
Den verkar även supergod, ska nog testa ditt recept, nästa gån g det vankas smårgåstårta här!

http://familjenmahlberg.bloggagratis.se

 
Kvasthilda

Kvasthilda

2 juli 2009 01:23

MUMMA!
Ett lite försenat GRATTIS till K! Junior hälsar. Han sitter uppe än, fast klockan närmar sig halv två. Har just kommit hem från Björkliden själv o resten av huset sover, inkluseive katten.

En-o-nitti???? "Har han käkat växa-piller?" frågade E... Varifrån kommer den längden?? U är ju inte SÅ lång (jämfört med du-vet-vem, som är en-o-nittien)

http://malmdamm.bloggagratis.se

 
Emma

Emma

2 juli 2009 07:23

Hello i morgonsolens glans
Du har en sak att hämta hos mig :)
Ha det gott
kram
Emma

http://www.livskrafter.blogg.se

 
Ingen bild

Persil,ja

2 juli 2009 08:41

Vildkatten: Jaså hade du det. Jo 80-talet är skoj. På distans-

Britten: Baksidan av mammamyntet? Men vi kämpar på. Hoppas på barn som bor nära!

Carola: Kul!

Kvasthilda: Han brås på sin farfar som är drygt 193, farfarsfar som var dryga 2 meter (rallare som kallades storPuh, finns faktiskt med på en del Meschbilder.) Varannan generation blev normal långa U och hans farfar var typ 180 medan då far coh farfarfsfar (till U) var långstörar.

Emma: Tack snälla du för de fina orden!

 
Ingen bild

Bagarberta

2 juli 2009 08:55

Den ser jätteläcker ut. Tack för receptet. Jag låter den ligga kvar hos dig så jag hittar igen den när jag behöver den.

 
Nelliesmamma

Nelliesmamma

2 juli 2009 08:59

Nu har jag delat med mig till alla kollegor här på Aastra oxå...
Själv äter jag ju LCHF=inget bröd. Men ser OTROLIGT god ut!!!

http://nelliesmamma.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persil,ja

2 juli 2009 09:21

BagarBerta: Ja, vi får hoppas den är kvar...;D

Nelliesmamma: Undrar vad man skulle kunna ersätta brödet med....hmm....Salladsblad kanske men då får man äta upp den fort så att de inte blir så där sladdriga.

 
Berith

Berith

2 juli 2009 10:11

Din smörgåstårta så så god ut att jag måsteprova ditt recept !!
Tack för receptet =)

Ha en bra dag !!
Kram =)

http://maxmax.bloggagratis.se

 
kicki

kicki

2 juli 2009 13:34

Å gud vilken smaskig smörgåstårta...den skall jag verkligen göra, brukar också göra med hönökaka eller polarkaka. Kanske skulle jag festa till det ikväll för gubben och mej, kan ju göra en liten halva...
Ungarna blri aldrig stora, min yngsta sonen Karl, han är 22 år och älskar att kramas och kunde han så skulle han nog krypa upp i knät också, men han är som din son jätte lång med bamsefötter...men visst är det mysigt att få ha dem som barn trots att de är stora...livselexir....
Har ni fortfarande lika varmt? här är så hett så man orkar faktiskt nästan inte gå ut längre...lite uppfriskande regn kunde väl åtminstone komma på natten så man finge sova.
Kanske skulle sätta på vattenspridaren som man gjorde när ungarna var små...kramen på dej min vän.
Förresten, har du någon större neccesär...vi åker på semster på torsdag och jag skulle vilja ha ngt större som jag kan få plats med schampo och tvål i också...

http://kickilettenstrom.blogg.se

 
Kattan

Kattan

2 juli 2009 15:48

Vilka smarriga tårtor du verkar ha gjort! Och vad mysigt du hade dukat, trevligt kalas det måste ha varit!
Kram

http://trivs-i-brattfors.blogspot.com

 
♥ Jempajenny - tävling i bloggen just nu!

♥ Jempajenny - tävling i bloggen just nu!

2 juli 2009 16:44

Så otroligt gott det låter!

Tack för att du delar med dig av receptet!

http://jempajenny.bloggagratis.se

 
kardemomme

kardemomme

2 juli 2009 17:19

Mmmmmm, for en herlig smørbrødkake du har laget! Jeg elsker sånn mat i varmen. Det er aldeles for varmt til varme middager for øyeblikket så det går mye i alle slags salater og masse frukt. Nyttig for kropp og sjel..Kjolen jeg kjøpte var snill for figuren ja ;)Og vi har samme sans for bøker har jeg jo sett! Jeg har også bøkene du nevnte i bokhylla mi. Jeg har også 3 bøker fra de svenske søstrene Voltaire..Både "Alltid hungrig" og "Lotta Voltaires mat" er favoritter. For ikke å snakke om "Hurry Curry" som jeg bruker MYE! Helige inspirasjonsbøker med gode og sunne oppskrifter på litt annerledes mat.
Gratulerer så mye med enda et bursdagsbarn forresten! Han er like gammel som min datter! Min datter er endelig frisk og for øyeblikket sitter hun på Sørlandsexpressen på vei til en venninne fra Oslo som flyttet til sørlandet i fjor sommer. Sitter her og ser på klokka og venter på telefon om at hun er vel framme! Jeg har alltid sommmerfugler i magen når hun er på farten på egenhånd men jeg må visst bare venne meg til det puh! Nå skal jeg se på oppskriften på kaken din enda en gang før jeg klikker meg ut. Jeg har ikke blogget på dagevis men nå sitter jeg likevel her og venter og koser meg med nypresset appelsinjus og litt blogging. Ha en fortsatt fin dag :)
Solskinnsklemmer fra Kardemomme

http://husetvedbekken

 
Lycke

Lycke

2 juli 2009 20:13

Måååste måste måste bara göra en sån där!!! Älskar smörgåstårta!!! Är inte så förtjust i vanlig, men smörgåsvarianten...mmmmm...du anar inte hur sugen jag blev nu!!!
Måste bara spara detta inlägg...

Och du, förresten, har du inte tid att komma förbi snart!!! eller så kan ju vi kika förbi er??? Grabben börjar ha rätt intorkade vattisar nu även om han är gnyig..(han är ju grabb..oops) på nätterna emellanåt!!!
Skulle vara så himelens trevligt juuu!!!

Kramis Lycke

http://till-vidas-ara.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persil,ja

3 juli 2009 00:14

Berith: Du också!

kicki: Tyvärr har jag ingen stor just nu! Jag förstår din som har en sån fin mamma att han vill krypa upp i famnen om han bara rymts! ;D

Kattan: Tack, jo det var trevligt!

JempaJenny: Kul att du gillar det.

Kardemomme: Om du visste vad glad jag blir att Karamella mår bra!
Jag har alla de där Lotta Voltaires böcker. Älskar hennes recept!
15 år ÄR stort fast vi mammor inte förstår det. Eller det gör vi kanske men det är svårt att anamma ändå!

Lycke: Jag ska försöka titta förbi någon dag nu när alla kalas är förbi. Nu är nästa kalas först i oktober!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards