Direktlänk till inlägg 21 maj 2009

Trädgårdsdrömmar!

Av Persilja - 21 maj 2009 21:59

När solen värmer och lockar ut oss frusna norrbottningar ur våra hus då vaknar livsgnistan och trädgårdsdrömmarna.

Varje år är de lika starka. Varje år tror jag mig oövervinnerlig och varje år glömmer jag HELT bort hur kort säsong vi har. Jag blir som hjärntvättad och det är alldeles alldeles UNDERBART!!!

Jag drömmer nu vildsinta drömmar om en överlummig trädgård. 

En trädgård som är så lummig och tätväxt att jag kan ha hemliga rum.

Små privata krypin där jag kan sitta och filosofera. 

En trädgård fylld av saker som jag släpat dit och som liksom blir ett med naturen. I mina drömmar regnar det sällan så täcken och kuddar kan ligga ute hela tiden. Det är varmt och soligt och blommorna sträcker sig efter solen i regnbågens alla färger. 

Det ska finnas hur många slingrande stigar som helst. Jag har gjort en slingrig stig varje år (alltså två hittills) så en ny blir det nog i år.

Jag har så många projekt i huvudet att det bara snurrar. 

Redan i fjol köpte jag hem finbetong. Påsen har stått i garaget och väntat. Krossat porslin har jag samlat i åratal. NU ska det bli av. Mina hemgjorda trädgårdsplattor ska bli gjorda denna sommar. Sen ska de läggas ner i marken och bilda slingrande gångar över hela trädgården.

Jag måste plantera mera syrener. Det är bara att göra det, jag får skott av min pappas stora syren, så det enda som saknas är aktion. Jag tror jag ska göra det redan i helgen. Mina drömmars syrenberså skulle jag kunna sätta första spadtaget till redan i helgen! Tjoohoo! Vad väntar jag på?

Jag har under dagen grävt och grävt och flyttat runt perenner. Liljor som dolt pioner har fått flytta sig och humlen som brukar slingra sig över ena broväggen har fått en ny plats eftersom vi ska bygga in bron i sommar.

Så spaden är uppvärmd!

Det är bara att köra nu!

 
 
Elisabeth

Elisabeth

21 maj 2009 22:26

Vilka helt underbara bilder. Sommaren må vara kort men intensiv och så ljus och vacker. Älskar syrener och den ljuvliga nästan förföriska doften.

http://elisannw.bloggagratis.se

 
carola

carola

21 maj 2009 22:58

den trädgården låter ju inte helt fel...

Så kul med hängmattan:)..mamma vet bäst, eller hur?
sussa sött

http://mammacarola.blogg.se

 
Lycke

Lycke

21 maj 2009 23:05

Haloj!!! bättre idag!! Fick månadens elände nu på eftermiddan, vilket förklarade det mesta av min låghet igår!!! UNDERBARA bilder du hittat...vill också ha det så..överväxt och superlummigt med massa trädgårdsrum...mmm...kan vara lite svårt här uppe...men det går...det ska gå...håller vi bara igång med alla hundratusen projekten så ska det allt gå!!!
Du har väl inte glömt i helgen?!? Kanske vi kan samåka?? Eller så ryms vi inte på tillbakavägen, mvhahahaha...

Kramhögar Lycke

http://till-vidas-ara

 
Camilla

Camilla

21 maj 2009 23:12

Helli hallå!

Ja verkligen härlig filosofi det där, brukar oxå drömma trädgårdsdrömmar fast än jag inte har någon trädgård, men det fina med drömmar är att de är helt gratis och man kan verkligen få det precis så underbart som man vill ha det! :)
Du är däremot ganska mycket närmare din dröm eftersom att du faktiskt har en trädgård att piffa med, och i sinom tid så ska du se att en hel del av dessa drömmar är uppfyllda!

Hörru jag måste oxå få berätta för dig att jag verkjligen älskar hur levande erat hem verkar vara, nästan galet mycket liv. Så otroligt skoj att kika in till dig och kolla vilka projekt som pågår. Du är en stor inspirationskälla.
Du vet de där budget färgtipsen du gjorde för kuriren. Jag blev inspirerad och klädde in vårat ganska trista ek-tvbänk med ett härligt turkost fjärilspresentpapper, och vips blev möbeln 100% roligare :)

Tack för det tipset!

http://rosahemmet.blogspot.com

 
Ingen bild

Persil,ja

21 maj 2009 23:15

Elisabeth: Ja, syrener är bland det bästa jag vet.

Carola: Jäpp! Always!

Lycke: Oj! Jo jag hade faktiskt totalt glömt bort. Fan jag har inga pengar! Fans fan. Får se om jag åker. Vägrar hitta superfina grejor och så inte kunna köpa! Måste gräva djupt i fickorna och kolla...

 
Ingen bild

Persil,ja

22 maj 2009 00:18

Camilla: Jo, ja gär absolut på väg!!! Det är det som är så härligt. Det finns inom räckhåll! Tack för dina snälla peppande ord. De värmer!!! Tänkte på dig idag när jag höll på med en dyna jag tänkte klä om, stod och höll i flamingotyget, men blev för snål att klippa i det...:D

 
susanne

susanne

22 maj 2009 08:42

buskar och träd ska man satsa på först de är de som gör själva stommen och tar längst tid på sig att etablera sig... syrener är bara underbarast... du har redan så fint .. det kommer bli underbart...

http://supermamman.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persil,ja

22 maj 2009 09:03

susanne: Tack. Jo, det var ju fint redan när vi flyttade hit med stora träd och buskar. Sånt får man verkligen vara glad för. Syrener är så romantiska. Det är nåt med färgen och doften och känslan. Den svenska själen? ;D

 
Tanten

Tanten

22 maj 2009 09:29

Känner igen det där sedan jag hade en trädgård i Jämtland. Vid fjällets fot har man vissa begränsningar men det gäller inte för drömmarna.

http://plasttanten.blogg.se

 
rosalucia

rosalucia

22 maj 2009 10:29

Fastän man vet att man "drar"iväg mot helt galna höjder; så är det ju så UNDERBART att få göra det ändå...varje år!!!!! Det blir ju sen ändå som det blir...oavsett planerna från början. Föresten så brukar ändå ivern ha avtagit(iallafall min)mot slutet av sommaren, när resultaten skulle kunna ha synts... Då är man redan i farten med nya projekt!!!!!! Så NJUT av den energi det ger att dra igång sommarträdgårn....
Det är ju ändå det som är roligast! (Varför ska man sträva efter att bli färdig med nåt, det är ändå inget kul...)
Ha en bra dag!

http://rosalucia.bloggagratis.se

 
Ingen bild

maria

22 maj 2009 14:27

tack för fengshui tipset om att möblera om,måste fixas!!
här har möblerna stått still allt för länge.
kram

 
Ingen bild

Charlotte

22 maj 2009 15:50

Jättefin och intressant blogg du har!
Det var nog första gången jag har läst så mycket från en och samma blogg.
Roligt att du vågar att chansa och vågar att blanda olika färger. Efter jag läst din blogg ska jag själv sätta igång och sätta färg på mitt hem. Fortsätt skriva du gör ett underbart jobb och tack för att jag fick ta del av dina projekt!
Trevlig sommar!/ Charlotte

 
Ingen bild

Persil,ja

23 maj 2009 00:13

Tanten: Nä, drömmarna är SÅ storslagna och härliga.

Rosalucia : Nä, färdig, huvva! vad hemskt, vad ska man göra då?

maria: Å, jag är så glad att kunna inspirera! OCh du inspirerar ju mig massor! :D

Charlotte: Tack för underbar kommentar!!!

 
Rosa

Rosa

25 maj 2009 06:42

Fantastiske bilder!! Og for en deilig drøm...hvor det aldri regner sånn at man kan lage uteplassen sånn man vil, uten å måtte ta alt inn om kvelden : ) Jeg henger meg på din drøm!! : )

http://www.cafelatter.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards