Direktlänk till inlägg 16 maj 2009

En GULDdag i bilder och några ord.

Av Persilja - 16 maj 2009 20:09

Viiiiilken dag!!!!

Solen har värmt och vinden har varit ljum och ljuset har varit fantastiskt och detta kom på en lördag!

Man tackar och tar emot. Solen lyser fortfarande vackert hos oss. Kvällssolen är bedårande!Barnen har härjat i trädgården och det har deras tookbusiga hund också gjort.Här klättrar han skoningslöst över sonen som tog försökte ta en vilopaus i hängmattan. Bara för att sekunden efter sätta efter dottern som försökte rocka rockring nästan förgäves.Nu sover han tungt efter en helvild dag ute.

Jag har krattat och krattat och krattat och krattat och krattat. Och är ändå inte klar ännu. Ståååånk vad mycket löv. Fast det ska få ligga kvar en hel del också. Jag tror jag också ska skaffa mig pollenallergi som mannen skyller på för att slippa kratta. Hehehe. Nä, jag skojar bara, jag vill INTE ha pollenallergi. Det är värt varje krattning att slippa det!

Som belöning efter allt krattarbete tog jag mig friheten att pyttsa ut lite mer grejor. Sånt kan pigga upp vem som helst. Spegeln ska fungera som en backspegel så att man ser runt hörnet.


Stolsdynorna har jag sytt av en gardin jag slaktade.

Växthuset har fått sig lite fler kuddar och annat mys. Så här håller jag på hela sommaren. Mer och mer och mer flyttar ut ju mer vi vänjer oss att vara ute i stället för inne. Sen blir det plötsligt som nytt att ta in i huset på hösten när kylan kommer.

Ljuslyktor behövs egentligen

inte hos oss. Om några månader, i mitten av juli, då börjar kvällarna få lite mörker igen. Men nu och många veckor framåt är det ljust nästan dygnet om.

En sprejmålad ljusstake har fått sin givna plats i växthuset.

Idag har det faktiskt varit fööör varmt att sitta i växthuset. 

Ljusen har smält i sina ljusstakar och krökt sig.

Förra sommaren målade jag några djur av vacker drivved.  Drivved är något jag sällan kan gå förbi utan att plocka med mig.


När barnen inte busat har de ritat roliga teckningar. De ritar ett huvud och viker bort det och så får nästa rita kroppen och sen ritar någon annan benen och slutligen kan den som ritade huvudet rita fötterna. Och så viker man ut papperet och så skrattar man ihjäl sig en stund.

Denna lek är något jag och min brorsa höll på med som barn och som jag nu lärt mina. Någon fler som brukar köra denna ritlek eller är det kanske min fiffiga mammas egen idé?


 
 
Maria

Maria

16 maj 2009 20:46

Jeg suuuuger billederne her til mig. Åhhh, hvor er det skønt - det hele.

Sådanne tegninger, har jeg også lavet som barn. Nu påmindede du mig det, og det vil jeg introducere Andrea for.
De små lysestager, med blik/metal i bunden, og en glaskrans om har jeg aldrig set før. Det er jo BEDÅRENDE. Hvis du nogensinda "falder" over sådanne engang, må du give mig besked. Jeg vil meget gerne have fat i lignende.

Ha en rigtig god søndag - håber det fine vejr fortsætter ved jer. Her er det bare regnet hele dagen, og samme vejr er lovet de næste mange dage.

KLEM Maria.

http://marias-sted.blogspot.com

 
Ingen bild

Persil,ja

16 maj 2009 20:56

Maria: De där ljusslyktorna finns på Indiska. Menar du den rosa och gröna? De är vackra och finns fortfarande. Om du vill kan jag köpa och posta till dig. Fast de måste slås in noga och skickas i stort paket för att inte gå sönder så om du ska till Sverige själv (eller finns det Indiska i Danmark?) kan du köpa själv. Du åker väl över till Malmö ibland??? Eller?
I mnina ögon är Danmark så litet att det är nära överallt och nära över till Sverige. ;D

 
Sanna

Sanna

16 maj 2009 21:05

Åhh va mysigt du får till det i din trädgård och växthus =) Skulle vara en upplevelse att få vandra runt där en dag och bara njuta =)

http://krimskramsan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Katarina

16 maj 2009 21:45

Känner mycket väl igen rita-huvud-hals-gubbarna! Fantastiskt roligt tycker både tjejen och jag.En kul grej man inte växer ur.Backspegeln var ju ypperlig och det fina stranddjuret bara mmmmm... Du ser ut att ha väldigt sköna stolar å fåtöljer, bekväma. Nä nu måste jag gå ut igen. Det luktar så gott.....

 
maloppa

maloppa

16 maj 2009 22:28

Underbart i norr och så även i söder, härligt! Själv har jag tillbringat dagen på en utomhusloppis i centrala göteborg där vi sålt barnkläder och leksaker till förmån för barnverksamhet i Zimbabwe. Otroligt roligt och massor av pengar fick vi in och massor av föräldrar fyndade fina kläder till låga priser - alla nöjda.
Härligt att se alla dina "vårtecken", gillade särkilt din istidstolkning med dinosaurien *fniss*....

http://maloppas.tradgardsblogg.se

 
PetraMaria

PetraMaria

16 maj 2009 22:34

Härligt att ni har fått lite värme! Här nere i väst har försommaren härjat ett tag.

Visst gör vi rit gubben. Jag gjorde den som liten och nu mina barn. Visst är det roligt!

http://www.petramarias.bloggagratis.se

 
Linda

Linda

16 maj 2009 22:54

Åhh den ritleken lärde min mamma mig som barn. Den kördes flitigt när man var sjuk vet jag...den ska jag lära min dotter. Tack för att du påminde mig :-)
Trevlig helg!
// Linda

http://snurrepinn.blogspot.com

 
Ingen bild

Persil,ja

16 maj 2009 23:23

Sanna: Välkommen!

Katarina: Vad kul att ni kör ritgrejen! Tack för snälla ord.

Maloppa: Vad härligt ni haft det! Och gjort nytta!

Petramaria: Kul att ni kör ritleken!

Linda: Det verkar varit många mammor som visat sina banr den leken! Kuuul! ;D

 
Gry

Gry

16 maj 2009 23:25

JA, men så gjorde ju vi med då vi var små- syrran och jag. Tack så mycket för att du visade det på bloggen. Jag hade alldeles glömt bort att lära mina barn det där. En annan grej vi gjorde var att skriva en berättelse och ta bort alla adjektiv. Sen skulle familjen turas om att säga adjektiv som jag eller syrran (turades om ) skrev in där vi lämnat öppet för adjektiv. Det blev alltid heltokiga resultat. Hur kul som hälst! Prova!

Vilken skön dag ni haft ute i trädgården. Här var det också vackert väder, men jag fastnade inne nästan hela dagen. Var ute och fotade lite (som du kan se inne hos mig) och sen har jag skjussat barn, tvättat, diskat (har ff ingen diskmaskin), skjussat barn igen, nätat (internet alltså), hämtat maken på tåget, mm mm.

Nu är det röstning i Melodifestivalen och jag tar mig en liten bloggpaus!

Ha en fortsatt skön helg!

Kramis

http://www.nyagry.blogspot.com

 
virrhönan

virrhönan

16 maj 2009 23:28

ser härligt ut vi har lite varmare i Frankrike men jag saknar ljuset lite även om vi har ljust ganska länge på kvällen blir det aldrig som hemma i norrland, men vi får väll vara tacksam för att vi har värmen istället.
ritleken är skoj får nog göra den vid nästa strömavbrott om tonåringarna vill förståss

http://virrhonan.blogspot.com

 
Maria

Maria

16 maj 2009 23:46

Hej igen...
Nej, det var ikke de lygter jeg mente. Jeg tænkte på dem på 3. nederste billede, dem på det rosa fad/tallerken.
Men tak for at du ville poste de andre til mig ellers, det er bare ikke den jeg er sugen på :-)
Faktisk har jeg aldrig været i malmö. Ikke fordi der er så veldig langt i svenske øjne, men mere fordi jeg så skal over 2 dyre betalingsbroer, og så begrænser det sig. Indisk findes dessuden i KBH, og derover er der bare en enkelt bro.

KLEM.

http://marias-sted.blogspot.com

 
Ingen bild

Persil,ja

16 maj 2009 23:58

Gry: Spännande med Norge i ledningen. Fastnade du i nätet? :D hihihi!

Virrhönan: värme och tidig vår kan nog ersätta ljuset! :D

Maria: Aha! Det var de du menade! Det är gamla fynd men jag ska hålla utkik! Kram!!!

 
Agneta

Agneta

17 maj 2009 00:07

Jamen så njutbart det ser ut. Kvälls-Lule-ljuset såhär års är det nå´t magiskt med!!! Allting blir så vackert. Mysig trädgård ni verkar ha! Fria (inte inplan(t)erade) träd gillar jag. Min önskan är en delvis skogstomt. Det blir extra levande.

Rit/vik leken är en klassiker som jag och nu även mina barn dammar av ibland.

http://bergmans

 
Annica

Annica

17 maj 2009 07:40

Jag MÅSTE ta med mig familjen upp i norra Sverige någon gång! Vi har aldrig sett midnattssolen!
Rit-och-vik-leken gjorde jag OCKSÅ som barn! Hade alldeles glömt av den! Den är ju jätterolig! Måste lära äldste sonen den! Tack för att du visade den!

http://annicapannicka.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Karolina

17 maj 2009 12:06

VikaRita gjorde mina mamma (f -27) och hennes syskon som tidsfördriv, när de sökte skydd i andra världskrigets skyddsrum i Helsingfors. Hade länge en sådan teckning sparad men .... tiden och jag har slarvat bort den! :-(

 
ANNAANNA

ANNAANNA

17 maj 2009 14:54

Vi gjorde också den där ritleken när vi var små *smiles*. Min pyssliga uppfinnigsrika mamma jobbade mycket nätter och ibland kunde hon ha med sig en hel uppsättning såna där nedvikta papper med ett huvud inuti och flera gånger gjorde hon så att det räckte till hela min skolklass å jag fick med bilderna och en stor påse supergoda nybakta kanelbullar till skolan när det var "klassens timme". Gisa om min mamma var poppis då ;)

http://wonderings.blogg.se

 
Jessica

Jessica

17 maj 2009 19:12

Vilka härliga bilder. Det var ett tag sedan jag kikade in här hos dig. Fint vare.

/jessica på öland

http://www.trotsig.blogspot.com

 
Mita

Mita

17 maj 2009 19:19

Vilka vackra indisk inspirerade kuddar!

http://rocotopeppers.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persil,ja

17 maj 2009 21:07

Agneta: Jo vår trädgård är sådär lagom vildvuxen, det gillar jag också. Skogstomt jatack! Kul att ni också håller på med den där ritlieken!

Karolina: Nej, vad intressant. Så den är så gammal. Säkert ännu äldre...

Annaanna: Men gud vad smart. "Förtryckta" liksom. Kul mamma!

Jessica: Tack. Kul att du kikade in.

Mita: ;D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards