Direktlänk till inlägg 6 maj 2009

Mer torpromantik åt folket!

Av Persilja - 6 maj 2009 22:05

Har varit tvungen att förnya barnens garderober. Jeans till 14-åringen, basketdojjor till 10-åringen och gympaskor till 8-åringen. 12-åringen fyller år på fredag så jag köpte en del grejor till honom också. (Aj, aj ont i köpstoppsnerven.) Men ibland måste man!

Jag passade på att slinka in på en loppisbutik också och skulle förstås bara titta. Men när jag ändå fick korsdrag i plånboken råkade det slinka ner några saker som jag inte behövde. Dottern fick ett vårligare överkast. 

Jag och hon föll pladask. Det var inte så mycket flamingosarna utan färgerna. Det är kantat med lila. Fint. Och ljusare än det hon hade. Kostade bara 30 kronor.

Jag tyckte mig ana att även giraffen blev glad över sällskapet.


I köket har vi morgonsol, vid matplatsen. I själva köksdelen har vi kvällssol. Båda lyser in och sticker i ögonen så därför satte jag vardagsrummets hissgardiner där. De har trotjänat i två år i vardagsrummet och tyckte nog om miljöombytet. 

Men för att slippa fälla den där hissgardinen som ger ett så kallt och blått sken spände jag upp ett bomullsband mellan två spikar och hängde upp mina älsklinggardiner som jag haft på diverse ställen i våra boenden. De älskar jag. De är ljusa, prickiga och handsydda. Säkerligen från 30-40-talet. Riktiga torpgardiner.

När jag var riktigt liten hade jag en pixibok som min mamma fick läsa om och om igen. Den handlade om en kattmamma som bodde i ett gulligt hus med just precis rödprickiga gardiner. Jag älskade den boken om kattungarnas upptåg och den snälla kattmamman.

Så det är klart att jag blir alldeles varm i magen och hjärtat av att ha likadana gardiner...

Det är torpromantik jag gillar allra allra allra mest!!!


 
 
lycke

lycke

6 maj 2009 22:27

Men guuusis!!! Och du talar om att dammsuga!!! Överkastet var ju klockrent! MYYYS, och bara 30 pix!!!!!!!!!!!!!!!! Det skulle absolut hem till er!
Tjusigt det blev med gardinerna i köket, gillar verkligen dina prickiga, nu är du väl nöjd, hihi?! Har icke fått mycket gjort idag, o det är rätt skönt faktiskt, var tvungen tagga ner på stressnerven lite...för vad tusan ska man stressa hela tiden för?
Ska testa soppan imorgon o se hur den går hem.

Kramhögar Lycke

http://till-vidas-ara

 
Ingen bild

Gry

6 maj 2009 22:27

SNYGGT ;-)

/Gry

 
Ingen bild

Persil,ja

6 maj 2009 22:40

lycke: Bra med lugna dagar! De behövs!
Jo, du ser när inte du varit framme finns det nåt kvar...MOuhahahhahahhaha!!!! :D Fann två kuddar också och några fler tyger. Så det var plötsligt bingo...Kram!!!

Gry: Fattar inte twitter så det är fint att du finns här också!!!

 
Ingen bild

maria

6 maj 2009 22:42

oj oj vilket fynd!!30kr!!
så himla snyggt överkast!!giraffen är ju väldigt fin oxå.
var ju sugen på att härma trädet men nu blir det nog lite
väggar och om byggnad i barnens(kanske)så det får vänta,men nu vill jag ha en
giraff också,hmm
kram kram

 
Victoria

Victoria

6 maj 2009 22:45

Snygg kombo! Det är nog bara du som kan få till det med kombinationen hiss- och cafégardin, men I like! Täcket är ju bara fantastiskt - tänk att du hittar ett sånt! Giraffen tackar nog ödmjukast över att ha hamnat i ett sådant fint hem! Ha en skön kväll, kram Victoria

http://vintage-victoria.blogspot.com

 
agneta

agneta

6 maj 2009 23:30

Hej Persiljan! jag känner mig som en av dina "stalkers". Blir alltid lika uppiggad och inspirerad av dina roliga fix. Nu har jag oxå blivit mer blogg via bloggagratis. Då har jag en fråga till dig som är ett bloggproffs... Hur bär du dig åt för att ha flera bilder under samma rubrik och samtidiga skriva MELLAN bilderna??? Borde inte vara så svårt, men hur jag än trixar så får jag inte till det...Vore tacksam för tips.
Tack för all rolig läsning och ögongodis!

http://bergmans.bloggagratis.se

 
Kaspara

Kaspara

6 maj 2009 23:36

Kjære Persilja!
Tusen takk for søt og knotete farvekommentar knyttet til personlighet, hi, hi! Du er da herlig!
Klart det skal finnes et flamingosengeteppe i det persilska hjemmet! Det var utrolig fint, og jeg synes også at sjiraffen kledde teppet fantastisk godt! Tenk bare 30 kr. Fantastisk!
Prikkete gardiner på kjøkkenet skulle jeg gjerne hatt nå på sommerstid.
Her kom en pause.....kom plutselig på et hvitt stoff med rosa prikker, og så sto jeg på hodet i stoffene mine! Tror de rosa prikkene her er litt for sarte.
Ha en god natt og en lystig morgendag, Persilja! Klemmer fra kaspara

http://kasparasregbue.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persil,ja

7 maj 2009 06:59

maria: Vad spännande med ombyggnader. Ni blev alltså kvar och gör om nu eller hur blev det?

Victiora: Oj, vilken söt kommentar! Tack!

agenta: svarat hos dig! :D

Kaspara: Ha det gott du också!!! Kram!

 
susanne

susanne

7 maj 2009 07:03

haloj.... spänn gardiner är så sött och praktiskta!
de prickiga är såååå fina.. underbara!

http://supermamman.bloggagratis.se

 
Mynta

Mynta

7 maj 2009 08:23

Ääälskar ditt köksfönster med de prickiga gardinerna. Det ser så "hemmatryggt" och vilsamt ut! Enkelt och skirt. Meditativt, liksom. Tycker om den glesa, klättrande spaljeväxten till vänster, födelsedagsblomman med precis rätt färg i lagom mängd, skottet som spirar i enkel, kalkrandig kruka (vad är det för nåt skott; avokado?), den lilla lampan med genomskinligt turkos fot som silar dagsljuset så fint...
Är detta fönstret vid matplatsen?
I så fall hade jag kunnat tänka mig att sitta där vid bordet hela dagen och titta ut (och på) fönstret med en kopp kaffe och bara liksom...må bra. Ljuvligt.♥

http://livetenligtmynta.bloggagratis.se

 
Annica

Annica

7 maj 2009 09:02

Ja! Det är torpromantik jag är ute efter! Lite svårt att få till det i en hyreslägenhet...
Vilket fynd överkastet var! 30 kronor! Man tror knappt det är sant!

http://annicapannicka.bloggagratis.se

 
Rosie & Harry

Rosie & Harry

7 maj 2009 10:17

Vilket fynd:) Det blev jätte fint förstå att hon blir glad. Och giraffen gör att rummet blir lite mer.
ha en bra dag, kjamen

http://bearclaw.bloggagratis.se

 
Kvasthilda

Kvasthilda

7 maj 2009 10:17

Härligt! Förstår att lilla M är lycklig över ert 30-kronorsfynd. Irläckert.
Jag tycker att giraffen o trädet är underbart.

Känner igen det där med nya kläder annars. Jeans o skor gör stora hål i plånkan. Sonen och hans skor.... Fattar inte hur ungen lyckas slita dojjor på det viset.

http://malmdamm.bloggagratis.se

 
Drops

Drops

7 maj 2009 14:31

åi...
wow, det sengetrekket med flamingo var ur kult...klart du ikke kunne gå fra det...
Og du..jeg kjenner så altfor godt igjen det at man skal ha shoppestopp...men akk å ve...det går ikke...Trenger så mye...hihi...
I hvertfall jeg kan se på giraffen din at den likte det...helt klart..og man må glede dyrene vettu..
Shoppoholicdrops=)

http://ninasdrops.blogspot.com

 
Synne

Synne

7 maj 2009 18:42

Det blev fint med nya överkastet till dottern. Klart giraffen gillar sällskapet :D

Ditt köksfönster blev kanon ju.
Det är nått sånt jag skulle ha i ett av två fönster. Får se vad jag klurar ut.
Ha det gott nu.
Synne.

http://nabolandet.blogspot.com

 
Ingen bild

Stora E

7 maj 2009 20:38

Kära Persilja! Satt just och tittade igenom dina bilder Toodeloo och det var HELT FANTASTISKT! Vilka vackra bilder! Vilken mysig stämning de förmedlar...

Även om jag har gillat bilderna i bloggen tidigare så var det här något annat. FÖRÄLSKELSE!♥

Kram ifrån sta'n där solen skiner just nu!

 
Maria

Maria

7 maj 2009 21:27

Vad fina grejer du fyndat! Vilken fin blogg du har =D Jag måste nog börja gå på loppisar, ser ut som man kan fynda massor med skojiga saker där!

http://cupcake.blogg.se

 
Andie

Andie

7 maj 2009 21:27

Överkastet var ju supercoolt! Och cafégardinerna var ju jättesöta!

http://www.upinmytree.wordpress.com

 
Elisabeth

Elisabeth

7 maj 2009 21:45

Jättecharmigt och mysigt. Hur gulligt som helst. Ett romantiskt skimmer över det hela.

http://elisannw.bloggagratis.se

 
Tant Grön

Tant Grön

7 maj 2009 22:51

Åh så tjusigt! De rosa flamingosarna är ju helt underbara, och de passar ju så bra till giraffen, klart hon blir glad, eller han?? Giraffen alltså.

Kanoners!
Gardinerna i köket, vilken hit!

http://valkommenhemtilltantgron.bloggagratis.se

 
Lisa

Lisa

8 maj 2009 14:15

Ha ha jua det där fyndet fattar jag att du inte kunde motså ;D

http://pinkfriday.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards