Direktlänk till inlägg 6 januari 2009

Färgbehov!

Av Persilja - 6 januari 2009 08:46

Färg.

Det blir som en drog.

Varför ha något beige eller grått när det kan lysa av färg. Såna frågor ställer jag mig. Samtidigt tycker jag att det kan vara vilsamt med grått och vitt. Kanske inte beige dock. Vilsamt, men tråkigt.

Jag kan inte vara utan färg. Går jag in i en färglös miljö, där allt är milda färger blir jag tom. Jag stannar av.

Jag behöver färg som batteri.

En del blir kanske stressade av för mycket färg.

Det är underligt det där. Hur man kan ha så olika smak.

Fast det är ju intressant.

TUR att jag inte gift mig med en man som vill vara beige. Eller han kanske blivit färgglad med mig...

Josef Frank var nog ingen färglös person. Det är han som designat tapeten.


Här en härlig tapet av nyare datum.



Detta rum har färgkombinationer som är mest energigivande. För mig.

Å, vad jag behöver något lysande turkost till vårt vardagsrum!

Måste måla något!

BEHOV!

(Alla bilder lånade från nätet. Inte mina alltså!)

 
 
Kaspara

Kaspara

6 januari 2009 09:35

Heisan igjen!
Jeg lengter også så etter farver nå! jeg skal gå på tapetjakt framover til en vegg i stua og en vegg i hallen.
Jeg tiltales også mest av det nederste bildet. Øynene mine henger ved den hvitmalte lampefoten med prikket skjerm. Lampefoten minner meg om løvelampefoten min.
Turkis i ulike nyanser og isblått er så nydelig, synes jeg. Dessuten synes jeg disse farvene gjør andre farver vakre. De er litt kamelon-aktig; går til det meste og fremhever de fleste andre farver.
Ha en bra dag! Kram

http://kasparasregnbue.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Ming Ching

6 januari 2009 10:18

Jag är oxå från samma planet som du. Kommer jag hem till nån som har bara vitt börjat jag genast att undra var farbröderna i de vita rockarna håller hus... Jag blir stressad o orolig av all det där... tomma.

Färg däremot gör mig både lugn o glad på samma gång. O turkos ÄR fint - mitt skafferi är turkost!

 
Mia

Mia

6 januari 2009 10:18

Skönt att se att andra har behov av färger! :-)
Själv måste jag ha färg omkring mig för att fungera. Nu är ju smaken som baken delad, men när jag kommer hem till folk med enbart vitt "stannar" min hjärna och jag kan inte tänka...Lovar att det är sant, men det låter helt tokigt! :-)

Hälsningar
Mia

http://assar.bloggagratis.se

 
rosalucia

rosalucia

6 januari 2009 11:26

Håller med. Färg MÅSTE man ha!!!! Dock skulle den där snygga tapeten nog ge mig migrän ganska omgående..tyvärr.
"Mina" mönster måste vara mindre, eller på en mindre yta. Men färgglatt ska det va!!
Inser nu när jag tänker efter att alla våra väggar (utom äldsta dotterns nytapetserade fondvägg) är enfärgade...men Färgade. Många olika blå nyanser, lila och gröna.

http://rosalucia.bloggagratis.se

 
funkismamman

funkismamman

6 januari 2009 11:56

Jag har tänkt mig mitt skaparrum med sådan plintar men med fler skivor. Sådär som mitten-bilden visar inspirerade mig verkligen. Åh, som jag längtar till mitt hus. Fin-fina bilder.

http://www.funkisfamiljen.blogspot.com

 
Catarina

Catarina

6 januari 2009 12:07

Gillar den sista bilden, men tror tapeterna skulle ge mig migrän *s* de är fina men lite för intensiva för mig..

http://batmamma.bloggagratis.se

 
rosalucia

rosalucia

6 januari 2009 12:37

Du har en utmärkelse att hämta inne hos mej!
OM det är så att du redan fått den för jul (jag missade att den snurrade runt då!),så strunta bara i den. Och känn dej bara åter
Läst & Uppskattad!!!!
Kram

http://rosalucia.bloggagratis.se

 
/B

/B

6 januari 2009 13:21

Vet du om att en av persiljeväskorna åker buss? Kolla min blogg!
;-)
/B

http://lyckligagatans.blogg.se

 
kicki

kicki

6 januari 2009 14:23

Ja visst är det underbart med färger...man blir verkligen tom av ett hus som är totalt vitt, eller beige...tänkte på det själv idag när jag fotade mina rum som jag lagt ut, de har verkligen färger...varma färger som man blir lugn av...grönt, mycket gult, vinrött...kanske för mycket för en del men för mej alldles perfekt...får se hur jag känner nästa år. haha.
kramen och ha en fin trettondag min vän

http://kickilettenstrom.blogg.se

 
Lotten

Lotten

6 januari 2009 14:28

Jag kan inte säga annat än att jag håller med fullständigt! Jag följer en del "vita" bloggar och jag beundrar dem som kan ha det så... asketiskt på nåt sätt... men jag inser ju att jag aldrig skulle trivas i en sådan miljö.

Jag bara älskar Josef Frank tapeten!

Kram Lotten

http://ornnastet.blogspot.com

 
Ingen bild

maria

6 januari 2009 15:01

å vilket fyrverkeri i färg!!!
den översta var superfin,snyggt med hyllorna där oxå.

 
Anna og Helylle

Anna og Helylle

6 januari 2009 16:12

Å, ett ögonblick där höll jag på att svimma av avundsjuka! Sen förstod jag att detta är vad du vill ha - inte vad du redan åstadkommit... Känns mer sympatiskt på nåt sätt. Underbara miljöer - vill också ha!

http://helylle-fotrat.blogspot.com

 
Helena

Helena

6 januari 2009 16:59

Jag håller med du... Kan ibland med avund se på människor som lyckas inreda sina hem stilrent och ton i ton -men har kommit fram till att jag skulle HATA det hemma hos mig själv. Älskar 70-talsmönster och min man har slutat reagera över tyger, gardiner och dukar som jag släpar hem från loppis och syr om så det passar vårt hem. Resignation eller bara att vi blivit präglade av varandra? Jag hoppas på det senare!!!
Kramar från Dalsland

http://www.svenserud.blogspot.com

 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

6 januari 2009 17:11

GRATTIS! Jag såg att du fått en fin utmärkelse av rosalucia.
Visst är det härligt med turkost!
Jag vill däremot ha det i köket. Gärna i form av en klatchig löpare på köksbordet och fina ljus. Känns fräscht när man städat ut julen!

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
A

A

6 januari 2009 21:23

Härliga bilder!
Den sista kändes verkligen "Persilja" tyckte jag. Underbara kombinationer.

http://minsoffa.blogg.se

 
maloppa

maloppa

6 januari 2009 21:34

Jag är en färgperiodare dvs jag vill ha olika färger i olika perioder och därför passar det bäst med en neutral bas i naturtoner i mitt hus grått, vitt o trä. Sedan är alla textilier som gardiner, kuddar filtar mm för det mesta i färg men då gärna i "samma" färgskala. Just nu har jag lila, turkost och olivgrönt i mitt vardagsrum men så fort våren kommer brukar det bli mer vitt och pasteller....
Vilken underbar halsduk du hittat, precis sådana rutor som jag håller på att virka, måste skynda mig klart så jag kan göra en halsduk....kanske till nästa vinter.....

http://maloppas.tradgardsblogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards