Direktlänk till inlägg 18 oktober 2008

...sa jag inte rött?

Av Persilja - 18 oktober 2008 15:25

Amen vaffan!

Rött sa jag ju!

Skickade maken att köpa torrpigment. Han kom hem med en burk med rött pulver. Lovande!

Hällde upp en deciliter (eller två) vit linoljefärg och började blanda.

Blanda blanda.

Ljusrosa.

Mer pulver.

Blanda blanda.

Rosa.

Allt pulver.

Blandablandablanda.

Rosa.

Röra röra röra.

Fortfarande bara rosa.

Jaha, då får det väl bli rosa då!

Måla måla.

Voila!

Hm. Rosa.

Ville jag ha rosa?

Äh, som vanligt bestämde huset liksom.

Allt i denna renovering har gått till på detta sätt. Slumpmässiga val. Pötsliga infall och rena missar.

Detta är en ren miss.

Hittills har jag varit nöjd med allt som blivit.

Ännu vet jag inte om jag är nöjd med det rosa.

Maken är nöjd.

Barnen (75 procent) är nöjda.

Min mage är inte nöjd.

Magkänslan saknas.

Pirret.

Fast det kanske blev ganska bra iallafall?

Nej, den är liksom för snällt rosa. Lite gammelrosa.

Det får iallfall torka och vem vet hur jag blandar inför andra varvet.

Detta betraktar jag som ett grundvarv...

Fortsättning följer.

Kolla in vilken söt tavla jag kom över. Dopet.

Söt! Och ett sånt fint träd.

Me like träd!

 
 
Cel'Dara

Cel'Dara

18 oktober 2008 16:03

Oj så tokigt det kan bli!
Håller med om att det känns lite för snällt. Det matchar för bra på nåt vis. Inte alls sådär lite "wild n' crazy"-känsla som jag nog tror du var ute efter. Men fint ändå! :-)
Förresten... använder ni linoljefärg till allt ni målar och i så fall varför? Är det nån särskild egenskap med färgen som gör att ni väljer just sån färg? Luktar den mindre kanske? Jag tycker det verkar lite meckigt att blanda till rätt nyans... särskilt om det inte blir som man tänkt sig.
Jag samlar tips och idéer till framtida möbelmålning så det är därför jag frågar. :-)

http://celdara.blogspot.com

 
Lotten

Lotten

18 oktober 2008 16:09

Jooo du sa rött! Det blev väldigt "Leyla"-pastelligt nu..... läckert det med! Väntar med spänning på slutresultatet ;-)

http://ornnastet.blogspot.com

 
Helena

Helena

18 oktober 2008 16:18

Ååååh, rosa! Min salong börjar ta form, imorgon ska det nog upp lite väggar så det är låååång tid tills jag får måla rosa. Längtar så men gottar mig här under tiden:)

http://arendalirl.blogg.se

 
Kicki

Kicki

18 oktober 2008 16:20

Men vaffan, d blev ju HUR fint som helst:-)
Nu var du ju inställd på rött, men du får känna efter.Fint vilket som, just rött o ljusblått är en najs kombo, men rosa känns..så..oväntat.Just därför gillar jag d.

http://iverashus,blogspot.comf

 
Emma Var Dag

Emma Var Dag

18 oktober 2008 16:27

Persilja!
Jag skall vara brutalt ärlig. Det hade varit snyggare med rött. Jag gillar rosafärgen, verkligen. Men till kaklet...hm, det blev för mycket bubbelgum. Förlåt!
Hursomhelst, det kommer att bli bra...allt i ditt hem blir bra!
Kram igen! //E

http://www.emmet.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persilje

18 oktober 2008 16:57

Cel´dara: Du förstår mig. För snällt. Och exakt på pricken; för matchat. Ser ut som att jag våndats i 50 år för att äntligen hitta den perfekta trööökiga nyansen.
Nåväl, jag ska inte säga för mycket, jag kanske gillar det imorrn.
Varför linoljefärg?
Ja, kanske för att jag har 10 liter vit, kanske för att jag tycker det är så spännande att blanda, man vet aldrig vad som händer, sen är det lystern i färgen. Matt, skimrande, snygg. Det är nåt visst med linoljefärg.
Men visst, är man ute efter specilla nyanser bör man gå till experter och få precis det man vill ha.

Lotten: Ja, Leylas kylskåp gillar jag ju och om jag ställer din skärbräda mot så blir det snyggt! :D

Helena: Ska bli spännande att se!

Kicki: Åh, mera! Oväntat? Säkert? Jamen då kanske...:D

Emma Var dag: Brutalt var ordet, Buhuhuhu! Du har knäckt mig! NOT; håller med dig!
Glad att höra från dig!

 
kardemomme

kardemomme

18 oktober 2008 18:11

Hihihi!!! Hahaha!!! Du er virkelig morsom :))Jeg ble helt forvirret av de rosa bildene og og tenkte at jeg husket feil..
Persilja la da akkurat ut bilder av et RØDT kjøkken og scrollet nedover! Joda, rødt kjøkken! Men rosa nå??!! Fniiis!!! Ser at du ikke vet om du er fornøyd ennå, men jeg synes det ble fint selv om jeg hadde bestemt meg for at et rødt ville bli fantastisk!! Sov på saken du! I morgen er du kanskje helt forelsket i det rosa :)
Ønsker deg en god kveld mens du ruger på avgjørelsen :)Klem herfra :)

http://husetvedbekken

 
rosalucia

rosalucia

18 oktober 2008 20:07

Jo...kanske lite snällt med rosa..rött skulle förstås "bryta av" lite mer...men det är ändå fräckt!!!
Hur mycket jobbade du innan..jag menar slipade och tvättade du luckorna sjutton varv eller???(frågar för att se Om jag skulle orka ta tag i mina luckor...)

http://rosalucia.bloggagratis.se

 
Mynta

Mynta

18 oktober 2008 20:44

Halloj vännen!

Känn in dig ett tag på den här färgen - annars är det väl rätt lätt att måla en omgång rött ovanpå (nu har du ju liksom "grundat")?
Satsa på röda(med vita prickar?)knopphandtag, vetja! (Finns det?)(Kanske kan måla själv??)

Jag ska till Malmö igen nu på måndag - jag köper DISKHANDDUKEN som jag satte upp på köksdörren till dig då! It's on the house!

Puss på pannan...

http://livetenligtmynta.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persilaj

18 oktober 2008 21:02

Rosalucia: Jag tänkte svara dig redan innan då du sa att du gruvade dig för förabetet. Våra luckor var målade innan med vit färg. Sprulackerade säkert. Lite nött och lite avskvat. Smutsiga. Mitt förarbete bestod i att skura bort fett med en svamp. En svamp doppad i målartvätt. That´s all. Man kan förabeta sååå mycket mera. Slipa, dammsuga, skura, grunda, ta loss luckorna och måla dem liggande. Moi, som hör till den typen som vill se resultat på en gång, jag skurade och så målade jag. Nu fäster linoljefärg fint på det mesta så det är ju en fördel. Men det gör nog lackfärger också som har olja i sig. Värre är det nog med vattenbaserade färger kan jag tro. Jag är INTE så nöjd nu ikväll...men jag smälter. Det är för tamt. Älskar ju rött!
Ta du tag i dina luckor. Man ser ju bara om det är ojämnt när man målar. Sen ser man ju bara hur fint och vilket lyft det blir. Man ska inte vara för petig. Det är väl bättre att det blir gjort!

Mynta: Okej, deal, men då ska jag klura ut nåt som DU vill ha. Å, så skoj jag fick nu!
Jaså var det en handuk!!!!
Jag ska känna in mig eftersom linoljefärg tar typ tre dar innan det torkar. Men nog känner jag mig rödsugen. Däremot vet jag inte om det GÅR att blanda röd linoljefärg!!!

 
susanne

susanne

18 oktober 2008 21:19

engelsk röd finns i pulver form! har ljus engelskt röd linolje färg hemma.. kolla med ottossons färgmakeri dom har säkert pigment!
kram

http://supermamman.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persilaj

18 oktober 2008 21:23

Susanne: Det finns torrpigment att få tag i här på flera färgaffärer. Det är det jag använde. Det är inte det som är problemet. Det är nyansen. Styrkan. Antagligen kan man inte få en julröd med äkta torrpigment. Det blir engelskt röd eller olika rosa som ju är långt från vad jag menar med röd i detta fall. Ska experimentera vidare.

 
Kärbon/Maken genom elaina

Kärbon/Maken genom elaina

18 oktober 2008 21:26

"Elementärt, min käre Watson!"
Liten färglära; VITT+rött=rosa!
För att få röd KULÖR tillsätter man Korpus BRYTfärg i den vita färgen. TORRPIGMENT används mest till lasur, linoljefärg(men inte i en som redan är vit!),
slamfärg, kalkfärg, limfärg och äggoljetempera. Lycka till!
"Ragnar"

http://www.elaina.bloggagratis.se

 
susanne

susanne

18 oktober 2008 21:32

ring ottosson eller maila fråga ..dom e proffs på färg ;)

http://supermamman.bloggagratis.se

 
fru Pink

fru Pink

18 oktober 2008 22:01

..fru PINK syntes det var finfint;-)

http://www.flittiglisene.blogspot.com

 
lotta

lotta

19 oktober 2008 09:10

läckert. Tog mig tillbaka till 90talet o min 1a egna lägenhet..med rosa kök..ååå, sentimental!!

http://www.juniocola.bloggagratis.se

 
Synne

Synne

19 oktober 2008 09:42

Så är det Persilja.
Huset har talat.
Låt det vara rosa du. Jag tycker det blev fint.
kramen mig.

http://nabolandet.blogspot.com

 
Ingen bild

Frida

19 oktober 2008 10:05

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH!
LJUVLIGT!
FANTASTISKT!
Inte alls mesigt! Rosa är världens coolaste färg. Rött är så himla mycket mer "propert och rumsrent". I love it!

 
Ingen bild

Persilaj

19 oktober 2008 10:52

Kärbon/elaina: Thanxs! Litar på kärbon-han brukar veta.

Fru Pink: Ja, det är klart!!!

lotta: Hm, vill jag 90-tal är då frågan. :D

Synne: Så är det kanske.

Frida: Känner mig genast påverkad av din entusiasm. Visst är rosa coolt! Fast denna nyans är för varm. Vill ha en klarare rosa. ÄR så förbenat känslig för nyanser...

 
Helena_v

Helena_v

19 oktober 2008 11:34

Hahhhaaa, vilken underbar bild jag får av ditt hus, när du beskriver hur det liksom bestämmer själv hur det vill se ut. I like!

http://blogg.passagen.se/fettbramat

 
Mamman

Mamman

23 oktober 2008 09:46

Oj, så fint. Jag gillar det. Mycket.

http://www.funkisfamiljen.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards