Direktlänk till inlägg 29 februari 2008

Hur trollar man bort slarvern i honom?

Av Persilja - 29 februari 2008 10:05

Har fått skriftliga läraromdömen om sonen som går sjuan...

Inför utvecklingssamtalet nästa vecka. Mest bara goda gudskelov, men samtliga klagar på slarvet. Materielet i oordning. Glömt papper, tappat papper, slarvat bort böcker osv osv...

Hur ska jag få sonen att bli mer ordningsam???

Det är ju genetiskt!!!!!

Jag som är van att angripa problemen eftersom de uppstår tänker i banor som a) köpa bättre ryggsäck med olika fack, b) fixa hans skrivbord så att det är mer odrningsamt, c) locka fram ordningssinne med hjälp av mutor...

Men jag vet att detta är ett problem som förmodligen följer honom livet ut. Det finns inte i honom, ordningssinnet.

Så hur ska vi göra...Det sänker ju det toala omdömet om honom och påverkar hans studiereslultat...

Någon som fått en slarver att bli ordningsam???

Tips någon!


Ps. Här kan du vara med i gissningstävling hos Marydel

 
 
Maria

Maria

29 februari 2008 10:27

Hej
Mina klasskamrater sa när jag var liten att jag jämt sa: Jag har tappat bort det...Hemskt är det att vara så dålig på att hålla ordning. Det är genetiskt, det är jag säker på, men det borde gå att hjälpa sitt barn ändå. Jag vet inte hur däremot. Kanske om man har det som huvudfokus under en tid och belönar om det lyckas, eller funkar det på en 13 åring?

http://mariasrum.blogspot.com

 
Marydel

Marydel

29 februari 2008 10:55

Jag älskar ju ordning så jag har "tvärtomproblem"....men:

- Stor griffeltavla hemma där det skrivs upp vad som skall göras, olika kolumner för "Göras NU" och "Göras inom kort" tex...sedan är det bara att sudda & lägga till.

Dubbelkolla griffeltavlan varje kväll och göra iordning väskan på kvällen....då får han iallafall med sig rätt saker i väskan :)

Olika uppmärkta lådor/pärmar. Kanske olika färger till olika ämnen....ja......jag kan ju skriva en hel uppsats om hur att få mer ordning ;)

http://marydel.bloggagratis.se

 
Marydel

Marydel

29 februari 2008 10:56

Ps. Du har nummer 76! :)

http://marydel.bloggagratis.se

 
Charlotte

Charlotte

29 februari 2008 11:47

Jag har ett tips som vi började med när vår son M gick i 6:an. Han var lite slarvig så hans saker var huller om buller i skåpet hans. Vi köpte mappar, sådan i papp först men de håller dåligt så plastmappar med gummisnodd är bättre. Du vet vilka jag menar eller hur? Sonen har en mapp för varje ämnen och det har funkat i 4 år nu. Till och med rektorn blev imponerad över denna idé! Eftersom mapparna har olika färg går det ju att ha en färg för SO och en för NO osv. Lättare att få med sig allt till lektionen och lappar och annat löst kommer inte bort på vägen.

http://charlottas.bloggagratis.se

 
Jenny

Jenny

29 februari 2008 12:36

Vilka fina väskor du skapar i den verkstad, verkar jättehärligt! Roligt att du funnit ett sätt att få in lite pengar genom att hålla på med ditt intresse... Jag håller på att fundera hur jag ska kunna göra det samma! kramar Jenny

http://skaparhyllan.blogg.se

 
Ingen bild

Persilja

29 februari 2008 13:17

Maria: Ja, det är ju det att jag själv är lite slarvig...hmhm mycket då. Men det kan funka med mutor (=läsk) och det där med huvudfokus-det är just precis det som krävs...

Marydel: Jag måste nog ta till mig dina tips. Det är lättare att vara ordningsam. Han har en egen låda i hallen för viktiga papper och det funkar för de andra tre men han tömmer aldirg sin ryggsäck! Men många av dina tips ska jag testa1 Tack!

Charlotte: Tack! Mycket bra tips! Ska också impa på rektorn! ;D Måste köpa såna plast!

Jenny: Tack! Det är jättekul att de faktiskt säljer. Gör mig liiika lycklig varje gång!!!

 
Gry

Gry

29 februari 2008 18:41

Hade tänkt säga att vi har samma problem med våran äldsta son. Det går bra för honom, men han är slarvig, nåt så otroligt- vilket vi dagligen kan vittna om här hemma....

Tror jag också fick en lösning som är värdt att prova, i och med Charlottes kommentar :-)

Ha en fin fredagskväll! Kram Gry

http://www.baragry.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards