Direktlänk till inlägg 24 september 2007

Blir det bättre av kinesiska läror???

Av Persilja - 24 september 2007 09:26

Feng Shui!

Det brukar jag ta till när det inte funkar med ordningen.

Hokus pokus eller inte, för mig är det ett starstkott till ett bättre liv.

Ett tag. Haha!

Har en bok jag läser som alltid får igång mig. Rensa i röran av Karen Kingston. Jag har fler men denna är så enkel och lättstuderad.

"Men herregud människa det är väl bara att rycka upp sig och städa!" kanske nån tänker nu. Men det är ju det jag gör. Det ser inte ut hos oss så här fär att vi jag aldrig städar. (Jag städar hela tiden!!!!) Det ser ut så här hos oss för att det inte funkar med ordningen. Det blir kaos inom loppet av någon timme ibland.

Det måste ske en slags förändring för att det ska funka med sex personer och en hund som drar grejer runt huset.

Jag har inte använt feng shui på detta hus. Men jag har gjort det på alla tidigare boenden. Lätt feng shui, á la Persilja. Dvs jag tar in vad som passar mig. Då. Det har roat mig. Gett mig kickar och en slags nytändning.

Och det förklarar saker på nåt sätt. Varför det blir rörigt just där.

En hund är ju väldigt intuitiv och lägger sig gärna på bra platser enligt feng shui lära.

När Pommac var ny lade han sig alltid på ett och samma ställe. Vid öppna spisen längst in i ett hörn där han hade uppsikt men ändå avskildhet. Så klockrent! Han var otrygg i sitt nya hem och letade upp en trygg plats.

Nu är han nästan kung av sitt hem och lägger sig mitt på golvet eller i dörröppningar. Obekymrad.

Jag skulle behöva frigöra energi och luft så att rummen funkar. När de är felmöblerade funkar det inte.

Så ikväll ska jag läsa "Rensa i röran".

Imorse hann jag borsta håret på dottern och göra frisyr.

Helt unbeliveble!!!

Alla gick till skolan med rena, hela kläder, frukostar i magarna och med ryggsäckar på ryggarna. Alla var i tid. Det gäller att vara glad för det lilla!!!

Jag är en LYCKAD liten husmor!!!

(Glöm tidigare inlägg!!! hahaha)


 
 
Lady Stalker

Lady Stalker

24 september 2007 11:10

Har inte varit runt hos mina bloggvänner ordentligt på ett tag ... Oj, vad fint det var här på sajten! Här är det verkligen "feng shuiat" eller? ;-) Boken du berättar om känns verkligen intressant. Tack för tipset ...

Kram!

http://ladystalker.bloggsite.se

 
Jenny

Jenny

24 september 2007 11:12

Du är helt underbar!!! Skrattar så gott och igenkännande när jag läser dina inlägg! Efter att ha läst inlägget om ert "stök" gick jag bort till ena sonens rum och fotade det för det ser ut PRECIS som din dotters. Sitter här nu och samlar mod för att eventuellt, jag säger eventuellt, våga visa upp det på bloggen. Jag har ju bilder sedan tidigare på hur det "ska" se ut men sanningen är ju den att det oftare ser ut som på bilden jag just tagit... Så du ska veta att du är långt ifrån ensam om att ha det stökigt och dant hemma!!! Det är nog bara det att man inte gärna visar upp det, för jag känner mig som du då; misslyckad morsa liksom! Men till helgen får vi gäster som ska bo hos oss hela helgen så nu i veckan mååååååste jag ta tag i städning och plockning! Men än så länge sitter jag ju här... framför datorn...suck!
Ha en skön vecka! Kramar från Jenny

http://www.vartnyahem.blogspot.com

 
kicki

kicki

24 september 2007 11:20

Tänk va trevligt det är med ett stökigt hus...där bor det människor som är friska och använder sakerna de köpt...hur många gånger trampade man inte på ett lego, det gjorde så förbaskat ont...och hur många gånger har man inte fått be om förlåtelse över ett stökigt hem när det kommit oväntade gäster, fast jag egentligen tror att de flesta har det så...
Njut av röran Persilja,,,det kommer en dag du längtar efter det...jag lovar...nu är det endast hunden som stökar till här hos oss...
Jag blir lycklig när jag ser dina bilder...fast jag kommer väl ihåg känslan i kroppen av att aldrig ha det snyggt...som sagt det tog bara tills man ställt undan damsugaren så var det stökigt igen...
Kram på dej...kicki

http://kickilettenstrom.blogg.se

 
Ingen bild

Persilja

24 september 2007 14:51

Jenny: haha! Hoppas du vågar! Vi har ju faktiskt sett hur fint han "har" det...elller kanske "ska" ha det...
Jag måste väl visa dotterns rum städat snart!
Jag jobbar med mig själv för att sluta skämmas för att vi lever i vårt hus och detta är väl en del i arbetet...Kram!!

Kicki: Tack för dina kloka ord. Ska göra det! Njuta alltså! Vi har nån som stökar! Hurra! SÅ ska man naturligtvis se på´t!!! Kram!

Lady STalker: Ja, bloggarna flir fler och fler och därför hinner man ju inte häsla på så ofta!

 
Lisa

Lisa

24 september 2007 17:48

Varför inte starta en egen utmaning och utmana ett antal utvalda bloggare att visa upp sina sanna bilder som sen skickar det vidare!

http://mittlillahus.blogspot.com

 
Ingen bild

Persilja

24 september 2007 17:53

Lisa: OKEJ! Då utmanar jag DIG!!! Jag vill se ditt stökiga 20 cm åt sidan! Kom igen!

 
Lantliv i Höga Kusten

Lantliv i Höga Kusten

24 september 2007 18:43

Underbara persilja, om du är nåt så är du trovärdig och äkta! Fråga Jesper Juul vad han säger om sådana föräldrar. (Rätt svar: De bästa. Kram

http://lantliv.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persilja

24 september 2007 20:18

Lantliv: Tack, DE orden värmde ända in i hjärteroten! Du vet vad en lite skamfilad fyrabarnsmor behöver höra! haha! Tack! Kram!

 
IT-mamman

IT-mamman

24 september 2007 20:58

Vilket änglahår! Åhhhh..... Och just idag när dottern fortfarande går runt med sitt vaselinhår. Kan det någonsin bli som dotera dins?

http://itmamman.wordpress.com

 
Ingen bild

Persilja

24 september 2007 21:43

IT.mamam: Efter din dotters inpackning kommer hon att ha värsta änglahåret!!!

 
terese

terese

24 september 2007 22:37

å hej.. den där boken har jag precis läst ut.. men sen han det gå en vecka och ja är lika ointresserad av rensning som vanligt... passa på att rensa på en gång medan du känner för det!

http://www.mildamaranger.blogspot.com

 
ellasmamma

ellasmamma

25 september 2007 08:04

Efter att ha läst ditt inlägg har jag beställt boken om att "rensa i röran", hoppas att den kan ge inspriation för att göra det. Just nu lever vi bara i röran.

http://ellasmamma.blogspot.com

 
Lisa

Lisa

25 september 2007 12:01

Jädras, nu får jag väl bita i det sura äpplet, men jag antar givetvis utmaningen, för en fegis är jag inte. Ska bara städa lite först, eller jag menar jag har bara lite att göra idag, sen ska jag fota....

http://mittlillahus.blogspot.com

 
Linda

Linda

25 september 2007 23:23

Älskar den boken! den får igång mig med har tidigare varit en samlare av stora mått (nu bara pyttesmå :)

http://frularsson.blogg.se

 
Ingen bild

Persilja

26 september 2007 17:11

Terese: Bäst att skynda då!!!

Ellasmamma: Kul att ge inspiration!!!

Lisa: Yes!

Linda: Jo, jag läser den då och då. Den är inspirerande skriven och klok!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26
27
28 29 30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards