Direktlänk till inlägg 17 september 2007

Svisch-där försvann helgen!

Av Persilja - 17 september 2007 09:22

Så var det ny vecka igen. Svisch-svisch! Där gick helgen förbi i rasande tempo!

Hjälp! Var är bromsen! Nåja, vi närmar oss barnbidraget, inget ont som inte har något gott i sig!

Duplo måste ju vara en av de bästa leksaker som finns. Det har alltid funkat i vår familj. Köpte det mesta för 12 år sedan och det används fortfarande. Outslitligt dessutom. Okej för lego också men det är jobbigare att städa!

När jag var en tvåbarnsmamma var jag så ordningsam att jag hade legot i IKEAs moppebyråer. Sorterat i små platta legobitar, stora platta, 8-prickars, 4-prickars, 2 prickars, 1 prickars, hjul, gubbar, osv osv.

DÅ kan man snacka om att det var jobbigt att städa. Men å andra sidan var det bara två barn som stökade och de var ganska ordningsamma. De hittade också alltid den bit de sökte. Jag minns fortfarande den dan då jag resignerade och tömde allt i fyra stora ikealådor med lock. Det var efter jag blivit fyrabarnsmamma. Nu när de bygger hör man på slamret när de söker bitar. De skottar liksom legot för att söka på botten dit allt smått ramlar. Rassel, skrammel, rassel, slammer.

Det har bara varit en frostnatt här. Då frös krassen, den är väl väldigt vattenrik. Flitiga lisan frös också. Men allt annat klarade sig. Jag slutar alltid vattna på hösten. Det känns som att det inte behövs eftersom det är så mycket dagg. Sen blir jag mätt på trädgården också och vet att det bara är dagar kvar innan allt försvinner. Mina luktärtor har vuxit sig till en djungel.

Det är en frodig tjock grön vägg som klär in broräcket. Och insnurrat bland rosor och luktärtor finner man denna klockranka som plötsligt börjat blomma alldeles bedårande. Det är roligt med överraskningar! Jag visste inte hur den skulle se ut förrän jag såg den hos Kicki. Och nu blommar den hos mig.

Jag har inga trädgårdstomtar. Däremot har jag den här:Kunde faktiskt inte motstå den söta uppsynen hos henne!

Just nu håller det på att växa till sig en storm. Vi har surrat båten extra hårt. Det är trist när det stormar på hösten. Då rivs alla gula blad ner i förtid och gör det mörkt och kalt.

Tänk annars gula björkar och röda rönnar belysta av en låg höstsol. Finns det vackrare vy?

 
 
Lantliv i Höga Kusten

Lantliv i Höga Kusten

17 september 2007 13:43

*Fniss* Har precis själv skrivit om att tiden bara rusar...Skönt att höra att det är fler. Härliga bilder Kram

http://lantliv.bloggagratis.se

 
vårtnyahem

vårtnyahem

17 september 2007 13:44

*Hahaha* håller med dig till fullo angående legot!!! Här hemma är lego favoriten nummer ett, det ska byggas och det ska sparas! Hur många små legobitar har man inte råkat dammsuga upp då?!? Oj, oj, oj...

Ha en fortsatt bra dag! Kram från Jenny

http://www.vartnyahem.blogspot.com

 
Ingen bild

Persilja

17 september 2007 13:48

Lantliv: ska genast kika vad du skrivit om!

Vårt nya hem: Ja, det finns ju så mååååånga legobitar...

 
Maria-Jag blommar

Maria-Jag blommar

17 september 2007 14:35

MEN kan du tänka dig?? Vi har också Duplo!! Träff igen...nej, jag skojar...det var ju inte så unikt! Men bra leksak!! Häromdagen tömde 6-åringen ut hela ena legolådan eftersom han letade efter något litet...så jag fick skyffla tillbaks det med en sopskyffel sedan. Jag sa att nästa gång han vill göra så får han hälla det på en duk eller en bricka så att man lätt kan hälla tillbaka det sedan.
Jag tycker bara att det är så roligt med våra prylträffar och lustigt är det ju också...

http://jagblommar.blogspot.com

 
Ingen bild

Persilja

17 september 2007 16:35

Maria-jagblommar: Haha! Det var väl ungefär 500 träffar, där, per kloss.

 
Ingen bild

Carina

17 september 2007 17:28

Det ser så grönt, skönt och lummigt ut runt grisen, så efter en lång arbetsdag vill jag så mig ner vid sidan om. Carina

 
kicki

kicki

17 september 2007 22:18

Ja det där legorasslet det glömmer man aldrig...ett mycket speciellt ljud..men va mycket kul man kan ha med lego...älskar när barnbarnen tar fram legot,,vilken bus hund, hur gick det med magen...
Din klockranka blev finare än min, den var mycket ljusare i färgen, din var ju otroligt vacker..
kram på dej..kicki

http://kickilettenstrom.blogg.se

 
Ingela

Ingela

17 september 2007 22:25

Jag ler när jag läser om legot sorterat i Ikea-byrå. Så där hade jag det också när barnen var två till antalet, fast jag hade förträngt det. Nu är det stor plastback som gäller här också.

http://www.kuoksik.blogspot.com

 
IT-mamman

IT-mamman

17 september 2007 22:39

Så du var ordningssam tvåbarnsmamma och är nu mindre ordningssam fyrabarnsmamma. Jag som är trebarnsmamma måste hamna någonstans där emellan. Fast jag tror nog, om jag ska vara ärlig, att jag ibland upplevs som en åttabarnsmor på det området. Suck.

http://itmamman.wordpress.com

 
Lisa

Lisa

17 september 2007 22:51

Nämen vilken sötnos, den ser ut som nått som Sven Nordqvist har ritat.

http://mittlillahus.blogspot.com

 
Mariakoden

Mariakoden

18 september 2007 09:09

Hallå...Så fint de bygger...å vilket suuuperfint vardagsrum ni verkar ha!!
Älskar när man har böcker!!!...å framförallt har böckerna framme!!!
Wow!!

http://www.mariakoden.blogg.se

 
Maria_Jag blommar

Maria_Jag blommar

18 september 2007 09:11

NU får du kika in och kolla dagens ev träffar hos mig!! Jag vet att åtminstone en stämmer....

http://jagblommar.blogspot,com

 
Ingen bild

Persilja

18 september 2007 09:32

Mariakoden; Hej vad kul att du tittade förbi! Jo, jag älskar också böcker!!!

Maria-jag blommar: jag ilar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26
27
28 29 30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards