Direktlänk till inlägg 17 maj 2009

Kejsarens (kronans) nya kläder.

Av Persilja - 17 maj 2009 19:02

Ännu en fantastisk dag här uppe i Norrbotten.

Tyvärr har halva dagen förstörts av en usel migrän. Som ett brev på posten. Först pms, sen mens och så på det migrän. Sen är det över. Ni killar vet inte vad ni missar!

Jag har fortfarande sviter av migränen, det är därför jag sitter här istället för att flänga runt i min vanliga fart. 

Dagen började med att jag tittade till friluftssovarna. 13-åringen sov på studsmattam med två vänner för andra natten i rad. De drar ut madrasser och kuddar och sovsäckar och bara njuter. Att de kan sova i oväsendet från alla vårhäckande fåglar som sätter igån klockan fyra på morgonen är ett under. I natt kröp temperaturen ner till fyra och en halv grad, men de har sovit gott i sina dunsovsäckar. Friskt och nyttigt. De har ju vanan inne sen barnvagnstiden, då iallafall vår son sov ute i vagn nästan oavsett hur kallt det var ute. 

Sen intogs studsmattan av bushund och busflickor. Tjooohejj vad det gick livat till när Pomsi kastade sig upp och härjade som en tok däruppe.Jag hörde vilda skrik och skyndade ut och upptäckte galningen. Han är verkligen en busig hund. Men faktiskt väldigt väluppfostrad...när matte är med. När matte inte ser däremot är han mer vild än tam ibland. Till mångas förtjuuuuuuuusning.

Jag klädde utebordet med den snutt av vaxduken som blev kvar från köket.

Jag häftade fast den med häftpistol för att slippa hämta den på diverse ställen efter alla blåsdagar som komma skall.

Nu är vi redo för både finväder och fulväder!

Den där ståltrådskronan som jag för någon dag sen visade utan att den syntes, har fått synliga kläder för att slippa vara osynlig. Det blev nu en traskrona istället. Jag gjorde den där ståltrådskronan år 2000 då vi nyss flyttat in i en lägenhet med vackra takrosetter som gjorda för en kristallkrona. Men i brist på sådan gjorde jag en ståltrådskrona. Den hängde i den vackra takrosetten och drog blickarna till sig. Nu efter nio år har den fått nya kläder och fått flytta ut i en vacker gammal rönn. Ifjol hängde den i en lina mellan två björkar. Jag gillar när saker hänger med år efter år och bara ändrar lite form eller färg eller funktion och framför allt plats. Bordet, det vita, är mitt mosaikbord som var så fint innan det fick stå på bron. Då insåg jag att det finns frostsäker fogmassa, vilket jag INTE hade. Därför har den mesta mosaiken sakta men säkert trillat bort. Men bordet får leva vidare. Det får nu stå ute i sommar eftersom det redan är så skruttigt. Det är inget straff utan liksom den sista resan. Som när man blir gammal, riktigt gammal, och kanske kan tänka sig att nu äntligen kan man börja röka och kröka och äta snask varje dag utan att det gör nåt. Så ska bordet få ha det. Få njuta av att slippa vara försiktig och rädd om sig hela tiden. 



 
 
Ingen bild

Lowa

17 maj 2009 21:35

Va ljuvligt! Mycket bättre än ett fuktigt, illaluktande tält. Det här skall jag föreslå åt mina småtossor här på Åland!

 
Gry

Gry

17 maj 2009 22:07

Sååå skönt att sova ute. DET gillar jag! Friskusar ;-)

Gry

http://www.nyagry.blogspot.com

 
Agneta

Agneta

17 maj 2009 22:26

Nämen, levande sköna människor!!! Sova på studsmattan...låter som en njutning! DET måste göras!!!

http://bergmans.bloggagratis.se

 
susanne

susanne

18 maj 2009 06:18

godmorgon.. hoppas dagen inte ger några effekter av varken pms eller migrän..
det lovas fin väder i dag med, här har vi haft i morse -0,7 när jag vaknade halv fem...
men solen värmde upp dessa kall grader fort!
Ute sovare ja.. V och ett gäng kompisar har varit till våran lokala bad sjö och kampat i helgen... dom var möra men hade haft bus kul där grillat.. kör en del moppe i sandtaget där.. nu är det bara moppe för hela slanten för han... ser att dina pojkar haft " bus" kul med :)
Tack för värmnde ord om "min sk trädgård"
man får en depp sedan börjar man tänka och försöker skapa av det som går...det största jobbet är att få all bråte bort och sorterat vi är på god väg! sen får jag väl ha krukor och skapa små oaser där det fins en gräs fläck kvar!
Vaxduken är så snygg jag köpte den och den röd prickiga tidigt i våras och den gröna färgen är bara så underbar!
Jag häftade fast jag med det är smart för som du säger, man slipper leta duken sedan..
ha en fin dag i solen,,,

http://supermamman.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persil,ja

18 maj 2009 06:32

Lowa: Ja, fast i längden är det kanske inte så hälsosamt eftersom deras ansikten utsätts för sol i många många timmar, här uppe iallafall, fast nån gång sådär...

Gry: Jäpp! visst blir man lite avis! Jag måste nog också testa. Fast å andra sidan är min säng sååå skön. ;D

Agneta:Jag tror det är en skän njutning. Och fågelskådning, en uggla satte sig i trädet och glodde på dem. Kanske trodde han det var mat...?

Susanne: Bråte är jobbigt. Men det glömmer du sen.

 
Ingen bild

maria

18 maj 2009 08:05

härligt att sova ute!!
fina barnen och fina pomac,jag blir så sugen på hund!!
ditt växthus är ju precis som man/jag vill ha det.
ett sånt där man kan gå in i.
visst är det skönt att våren är här med solen och lite värme,looove!!
kram

 
Kvasthilda

Kvasthilda

18 maj 2009 08:27

Ljuva tonårstid :-) Precis sådär brukar E o hennes polare göra!
Vår hiskeliga studsmatta här i kvarteret har fått gå till sälla hoppmarker (bara häromdagen). Den var trasig och totalt hälsofarlig. Ingen har idats ta in den, så den har stått ute två vintrar i rad. Kanoners.
Att de inte hör fåglarna? TONÅRINGAR. BEhöver du höra mer? Nu kanske inte alla har inträtt i denna ljuvliga tidsålder, men även tolvåringar sover om man så drar igång motorsågar intill.
Minns äldste sonen i er lägenhetsföregångares familj. Man klampade in där för att träffa mammma och hon var inte hemma (de har precis seppat btw). Letade runt o ropade. Inte ett ljud. Visade sig sen att äldste sonen låg o sov. O sov. O sov...

http://malmdamm.bloggagratis.se

 
rosalucia

rosalucia

19 maj 2009 10:03

Ser härligt ut!!!!!!!!!!!!!!

http://rosalucia.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards