Direktlänk till inlägg 20 oktober 2007

Fördomar och självgodhet.

Av Persilja - 20 oktober 2007 17:14

Det blev en stund på Kulturens Hus idag. Det var anordnat ett jättebra "jippo" som hette typ "låna din fördom i 20 minuter". Där i foajén fanns alla möjliga olika "typer" av människor som man fick möta; invandrare, rullstolsbundna, bögar, flator, feminister, muslimer, judar, transvetiter osv. Sen fick man prata med dem och helt enkelt möta sina fördomar. Man fick 20 minuter på sig att omvärdera dem. Ett så himla bra arrangemang!!! Alla som talade med någon fick en biljett och för den gratis fika. Så de nådde säkert många som aldrig annars skulle ha närmat sig.

Jättekul idé!!!

Det vimlade av folk så jag tror det var en slags succé.

Om JAG mötte någon av mina fördomar?

Naaaeee! Jag är HEEEEELT fördomsfri.

Mouhahaha!

Sanningen är den att jag vååååågade inte. Är på tok för blyg!

Men jag tror att jag är gansk fördomsfri, fast det kanske alla tror. Jag försöker vara det iallafall. Jag blir galen på barn som hälsar på här som säger "neger" eller "svartskalle". Läxar upp dem ordentligt. (Fast "vänligt".) Samma om de säger bög som skällsord. Eller om de kommer med nån annan fördomsfull kommentar. Mina äldre barn klagar bittert att jag "alltid ska vara en sån moraltant". Piiiinsam är bara förnamnet på vad de tycker om mig. Men i den frågan viker jag inte. I detta hem släpps inte de "vanliga" fördomarna in.

DÄREMOT har jag säkert en massa andra fördomar om jag rannsakar mig själv. Mot Stockholmare till exempel. Mot Stureplanskids. Mot ärvda pengar, mot vita i Sydafrika, tyskar och österrikare, mot danskar (dock positva fördomar), mot advokater och gynekologer och mot nagelskulptörer. Det var bara några av mina fördomar.Jag försöker dock se min fördomsfullhet och därför kanske jag inte faller i fällan hela tiden,

Ja OOOOJOJOJOJOJ vad jag är präktig då!!!

Fy, fanken. Att ni inte spyr!

Bäst att jag slutar nu för nu är jag så självgod att det stinker här. Ska genast gå och vädra ut min förträfflighet!

Så här ser det ut hos oss NU:


9-åringen täljer och Pommac slaktar en Dagens Nyheter. Det är härligt rörigt nu igen!

 
 
IT-mamman

IT-mamman

20 oktober 2007 22:23

För att inte tala om alla fördomar mot norrlänningar... De har kommit på skam. Du har ju en svada som heter duga (svada=talflöde), åtminstone när du talar genom bloggen. Tackar för det! Kan man få en fikabiljett?

http://itmamman.wordpress.com

 
IT-mamman

IT-mamman

20 oktober 2007 22:24

Vill bara understryka att jag var positiv nu. Inte elak.

http://itmamman.wordpress.com

 
Ingen bild

Persilja

20 oktober 2007 22:43

IT.mamam: tjooo (jag drog in luft)

 
Lisa

Lisa

21 oktober 2007 14:13

Åå vad den skulle behövas här i Kalix! Jag har en fördom om att alla Kalixbor har många fördomar. Jag har själv en hel väska. Mest om såna som använder ordet norrlänning om alla som bor norr om Gävle, men även om Pitebor, ingenjörer, folk som har fler än fem barn, folk som älskar sushi, folk som bloggar, folk som solar topless, ja som sagt, min väska är stor..

http://mittlillahus.blogspot.com

 
Ingen bild

Persilja

21 oktober 2007 14:55

Lisa: Man har kommit låååångt om man vet om sina fördomar! Många verkar omedvetna om dem och tror på dem som sanningar...

 
Kicki

Kicki

21 oktober 2007 15:49

Fördomar,vem har inte det eg(innerst inne)?Mer eller mindre alla fall...*ler*
Jag blev nyfiken på vilka dina fördomar mot 08:or är? Är själv inflyttad 08:a(som de flesta är)och kommer från Dalarna(rumpmas).Har bott här i snart 18 år.Det roliga är att just i norr har jag mkt familj!Mina kusiner säsongsjobbar i Saltoluokta,nära Kiruna,men jag har aldrig varit där,är ingen fjällräv riktigt..
Fördomar är kul att diskutera!

http://iverashus.blogspot.com

 
Ingen bild

Persilja

21 oktober 2007 19:30

Kiciki; Hm! låt se; Stocholmare stressar, tycker det är löjligt om man visar fascination, glädje eller annat spontant på tunnelbanan. Ser ner på turister från Sverige, dumförklarar alla som går och shoppar i Gamla Stan, är dryga och högdragna.
Am I right???
Precis som vi norrbottningar är låååångsamma, fåordiga, lite bakom och nördar och bara äter falukorv och torkat renkött...typ.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27 28
29 30 31
<<< Oktober 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards