Alla inlägg den 19 mars 2007

Av Persilja - 19 mars 2007 17:39

Dotterns magvirus utvecklade sig till en förkylning så nu rinner näsan och hon rosslar när hon andas...
Hon har fått mitt virus.
Har fått iväg bilder till mäklaren idag så nu är det ur mina händer. Skönt. Har beställt 100 flyttkartonger av flyttfirman. (De ingår i flyttpriset-men om man vill ha dem i förväg så måste man beställa dem.) Tror jag ska prova att packa ner nästan hela bohaget utom det nödvändigaste och så leva utan prylar i två månader. Så skönt det vore!!!
som Mahatma Gandhi! Han hade en bädd, ett par sandaler, ett par glasögon, ett kläde, en sked, en skål och den heliga skrift-inget annat.
Jag behöver bara trosor, (två par helst), jeans, bh, tröja, sockor, glasögon, gaffel, kniv, tallrik, kaffebryggare, kopp, vandrarkängor, jacka, tandborste, mobil, plånbok och så den heliga dator.
Barnen kan också få 20 saker var.
Sen klarar vi oss.
Tvätthögar-goodbye, diskning, städning, matlagning, en enkel biff.

Och sen kan jag göra en deal med flyttgubbarna om att alla 100 kartonger mystiskt försvinner på vägen till Luleå.

Ärligt talat tycker jag just nu att det vore skööönt.
Prylar. De tynger bara ner oss!

Vad mycket tid över jag skulle få! Till att sy, måla, åka slalom, läsa böcker, måla om gamla skåp, trycka textilier, sticka, lära mig virka, plantera om blommor, sätta frön...

Fast då behöver jag symaskin, tyg, tråd, sax, färg, papper, slalomutrustning, böcker, skåp, jord, krukor, skåpar...

Hm!
Måste nog tänka igenom det där en gång till...

Men principen.
Jag ska definitivt försöka rensa ut nu!
Få luft in i livet. Bättre Feng shui!

Av Persilja - 19 mars 2007 10:26

Städning! Man kommer till en gräns där man inte står ut längre och tar tag i eländet. Och så fint det blir! Har för länge sen genomskådat min passion för inredningsbilder; det är att det är så städat som jag njuter av. Alla bilder tas ju när allt är i perfekt ordning.
Jag har lärt mig att jag inte behöver lägga ner dyra pengar på nya prylar eller möbler för att få ett sånt hem som jag hänger med näsan över och dreglar på. Det räcker långt med att städa!
En del städar enligt vissa scheman. Varje fredag, eller varannan dag, eller som Linda Skugge skrev att hon tyckte att det var snuskigt om folk inte skurade toan/tvättstället/kranen i köket osv varje dag. Hjälp-hon skulle inte kunna kissa hos oss. Hon skulle behöva rymddräkt för att skydda sig mot alla baciller. Tre pojkar (och en man) varav en av dem har inbyggd sprinkler (spridare) i snoppen. Samtliga verkar ha svårt med styrförmågan ibland... Det blir en del kiss att orka torka!
Har inte kommit så långt i uppfostran att barnen ansvarar för toastädningen ännu, de städar bara sina rum. Men det vore nog väldigt effektivt att de själva fick skura pink som inte bara finns längst bak, vid lockfästet, utan även på väggen bredvid toan och andra intressanta ställen. Han som har sprinklern har faktiskt upptäckt det och börjat sitta ner ibland...
I en del hem har man ståförbud. Vid toan. Det känns lite väl gestapoaktigt, men säkert väldigt effektivt.
Jag önskar att jag var mer städeffektiv. Hade scheman att följa så att det alltid var städat. För jag trivs (nog?) bäst i städat. (HAR inte provat så ofta, ärligt talat.)
Hos oss är det ständig, evig röra. Och ganska smutsigt mellan varven.
Panikstädning vid plötsliga föranmälda besök förekommer titt som tätt. När någon kommer oanmäld (vilket jag gillar bäst) får man försöka överleva skammen. Som tur är verkar det funka så att de man skäms inför, det är de som föranmäler sina besök. Medan de man känner sig avspända med och faktiskt överlever att de ser kaoset, är de som bara droppar in. Oftast är det ju så att de människorna också lever rörigt. Det hänger säkert ihop på något sätt. (Att de som föranmäler sina besök säkert känner av vår ängslan att blotta oss inför dem-eller nåt ditåt.

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12 13 14
15
16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards