Alla inlägg den 12 mars 2007

Av Persilja - 12 mars 2007 22:28

På torsdag testar Insider alkomätare! DET blir intressant. Jag såg vår skymta förbi i vinjetten. Men de verkar fokusera på alkomätare som inte varnar fast man är berusad. Min är ju tvärtom verkar det som; varnar när man borde vara grön. Den är med andra ord supersäker! Hihi! Dottern ville blåsa i morgonens kaos. Den pep och blinkade rött. Jag tog mig tid att blåsa jag också och jag var grön. Märkligt! Vad har min dotter som inte jag har???
Bild av yngste sonen.

Av Persilja - 12 mars 2007 21:30

Det är så man har lust att få en bebis till! Bara för att få byta blöjor så tjusigt!
Tänk vad inredningsutvecklingen gått framåt bara sen 90-talet! Mina barn är födda -94, -96, -98 och -00 och visserligen var MITT inredningsintresse stort redan då, men utbudet var ju bara i sin linda då. Hur många inredningstidningar fanns det? Hus&Hem, SkönaHem, AlltiHemmet, Elle Interiör...fanns det nån fler? Sen på några år har intresset och utbudet bara exploderat! Roligt! Nu får man ju hålla sig från att förköpa sig på inredningstidningar. Det finns FÖR många!
Min absoluta favorit är Bolig. Den är dansk och ljuvlig. Precis så inspirerande som jag gillar. (Oftast-den har sina svackor den också.)
Sen har vi ju alla inredningsprogrammen och alla inredningsaffärer och alla inredningsbloggar och alla inredningsnätbutiker! Hjälp! Det är svårt att vara inredningholist när det i varje gathörn lockar nya faror!!!
En sak har jag dock lärt mig. Man behöver verkligen inte trilla dit och köpa allt man ser. Nejdå, det går precis lika bra att sno sakerna! Ja, lugn nu, jag menar idéerna. Man snor idéerna och fixar nåt liknande på samma tema med nåt gammalt eller nåt hemgjort. Det är dessutom mycket roligare. Det går inte att köpa lycka. Men det går rätt bra att snickra/sy/sticka/pyssla/måla den! För då blir man lycklig på vägen dit!
Äkta vardagsfilosofi á la fyrabarnsmamman!
Bild lånad från Bolig magasinet.

Av Persilja - 12 mars 2007 18:42

Äldste sonens bidrag till familjens konstskatter. Denna är också flera år gammal, men jag diggar den skarpt! Den är verkligen fulsnygg för att återvända till det temat!

Av Persilja - 12 mars 2007 18:38

Denna ritade sonen (som alltid ritar) för flera år sen. Den är en av mina finaste väggprydnader! Själv är han arg för att han inte målat den färdig. Men jag älskar den precis som den är!

Av Persilja - 12 mars 2007 18:26

Dessa tavlor är gjorda av färgad folie! Visst är de vackra. Tänk att någon suttit och pillat med dem. Undrar vem? Undrar om det är ett vanligt pyssel? Någon som sett liknande förut? De ser ut att ha några år på nacken.

Av Persilja - 12 mars 2007 18:23

Tänkte besöka Kitty Cat butiken som fanns i G:a Stan förut, men den visade sig vara nedlagd. Kanske lika bra det! Hade blivit svårt att säga nej till dottern där.

Av Persilja - 12 mars 2007 17:49

Såg Lantlivs fina äppelträd och kom ihåg min idé jag fick för ett tag sen. Att låta varje barn välja varsitt träd och plantera på tomten dit vi flyttar. Jag visar vad som finns och vad som går och så väljer de. Jag hoppas ju på körsbärsträd, äppelträd, syren (räknas syren som träd eller buske?). Det finns rätt många träd på tomten redan; stora gamla rönnar, stora hundraåriga björkar, stora hundraåriga tallar, aspar, alar (blä) och säkert nåt annat jag inte hunnit se.
Varsitt "vårdträd"-för nu ska vi bo där! Vi ska komma hem. (Tror jag...)
Kanske ska jag låta dem välja varsin växt istället och i ordet växt ingår allt; buskar, träd, perenner. Så får de större valfrihet. Kanske vaknar trädgårdsintresset hos dem. Min 10-åring (som är intresserad av allt) har redan grävt sin första rabatt i stugan. Den blev orange, hans favoritfärg, med kejsarkronor (som vi kallar den oranga liljan häruppe) och oranga ringblommor. Den blev så fin! Dottern har också visat lite trädgårdsintresse. Sätter frön från allt.
Det ligger nog i generna. Min mormor var genuint blomintresserad. Min morfar odlade massor (han var bonde) och min mamma och pappa är entusiastiska amatörodlare; pappa av blommor, mamma av grönsaker, kryddor, rotfrukter och dylikt. Min farfar och farmor (som bodde i Skåne lyckostarna) hade också en fantastisk trädgård.
Min syster har också en fantastisk trädgård i sörmland (lyllo). Jag är avundsjuk på alla med lägre växtzon än jag.

Den här dan började struligt. Men jag vände den rätt. Nu verkar den dock vilja bända sig tillbaka till strulläget. Barnen är alldeles omöjliga! Skriker, busar, leker stojigt, jagar upp varandra, skriker åt varann, och med jämna mellanrum råkar de i luven på varann och skriker på mig för att jag ska komma och döma i skuldfrågan. Suck!!!

Någon som vill köpa fyra underbara barn? De är billiga i drift, självgående, underhållsfria och alldeles, alldeles bedårande.
Det är specialpris idag. Passa på! Endast 50 öre styck!
Äh, jag är inte knusslig, jag prutar gärna. Ni kan få kläder och leksaker och sportutrustning på köpet!


Av Persilja - 12 mars 2007 17:37

Detta är en inredningsbok utöver det vanliga på nåt sätt. Det är inte så vackert och det följer inte trenderna (skapar trender kanske). Det är lite fulsnyggt. Känns nytt, äkta, tagna direkt ur folks hem utan stajling. Jag blir glad av den. Den är rätt så gammal, har nog haft den i fyra-fem år. Men jag finner alltid ny lust och inspiration när jag bläddrar i den. Cilla Ramnek är konstnär, gör häftiga pälplattetavlor. Bara det!

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12 13 14
15
16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards